ویروس کرونا، آموزش و مدیریت بحران

 ما در دنیایی زندگی می کنیم که به سرعت در حال دگرگونی است. رهبران و میران مشاغل به دنبال کسانی هستند که در اطلاع رسانی، آموزش و برقراری ارتباط به آنها کمک کنند. راستی، آیا شما هم آماده انجام این کار ها هستید؟ آیا شما آماده مواجهه با این چالش هستید؟ در میان بحران کرونا، فرصت آموزش و یادگیری، آمده است تا ارزش استراتژیک خود را به اثبات برساند.

 

 روزنه امید در یک ویروس جهانی

 گفتن این امر ممکن است بسیار ناخوشایند و احساس بر انگیز باشد، اما با همه این تفاسیر، ویروس کرونا یا همان کووید-۱۹ فرصت شگفت انگیزی برای متخصصان آموزش فراهم کرده است.  دورانی که در آن یاد می گیریم با سوار شدن بر اسب آرزوهایمان، چگونه روی بحران سلامتی جاری سرمایه گذاری کنیم. زمانی برای درخشش و استفاده از فرصت. آموزش آنلاین، هم برای پزشکان و هم برای رهبران، امری گیج کننده است. همچون فرزند وسط یک خانواده که اغلب نادیده گرفته می شود. چرا که این فرزند اکثر انتظارات آنها براورده نکرده و یا بر عکس به دلایل غلط دیگر زیادی به او توجه کرده اند. بحران سلامتی در این دوران دلایل کافی ای را برای اموزش آنلاین ارائه می دهد. آموزش مجازی ابزار و دروازه ای برای اعتبار سنجی اهداف یادگیری و ایجاد اعتبار برای رهبران اقتصادی است.

 واقعیت این است که رهبران کسب و کار ها به شدت به دنبال نجات کسب و کار و تداوم تجارت خود هستند، نکته اساسی و بسیار مهم این است که برای نجات زندگی در مواقع بحران، نیاز به دانش و آموزش آن داریم. دانستن اینکه چه رخداد هایی افراد را به سمت یافتن پاسخ سوق می دهد. نکته این است که آموزش و یادگیری دانش در محیط کار، شما را به سمت اهداف مدیران کسب و کارتان پیش می برد.

خوب، اکنون، سوالی که باید از خودتان بپرسید این است: آیا شما واقعاَ آماده ورود به این زمینه هستید؟ آیا می دانید که چطور باید به فراخوان مدیرتان پاسخ دهید؟ خوب، جواب این است، شما باید یاد بگیرید. این فرصت ها اغلب به سراغ شما نمی آید و در این مثال به قیمت ایجاد یک بحران برای شما تمام خواهد شد.

 

رهبری بحران آموزشی (ECL)

اگر بحران کرونا قرار است چیزی به ما یاد بدهد این است که این آخرین بحرانی نیست که نوع بشر آن را تجربه خواهد کرد. دشمنان اصلی در یک بحران خود خوشنود پنداری و تردید است! اغلب رهبران نمی خواهد این مسائل را تجربه کنند. آنها انتظار دارند که اطرافیانشان همیشه راضی و خشنود باشند. برای این کار نیز سعی در ایجاد برنامه های جدید و درون سازمانی می کنند. اما واقعیت این است که افراد درگیر در برنامه های جدید، به ندرت عملکرد یادگیری را یک نیاز اساسی می دانند. در مواقعِ نیاز و بحران، یادگیری و البته آموزش امری ضروری و بسیار مهم محسوب می شود.

نقش حیاتی و اساسی خود را در این دوران در آغوش بگیرید. با تدوین یک استراتژی ” رهبری بحران آموزشی ( ECL) از تردید و تعصب خود داری کنید.

سوالی که در این میان مطرح می شود این است که اصولاَ رهبری بحران آموزشی به چه معناست و چه معنایی دارد. رهبری بحران آموزشی تحقق هوشمندانه نقش یادگیری شما برای استقرار و انتشار دانش و دانسته ها به صورت منظم، به موقع و هدفمند در سازمان است. داشتن یک برنامه منسجم یادگیری توانایی سازمانی به شما ارائه می دهد، همچنین عملکرد یادگیری:

– به رهبران عملیاتی و اقتصادی امکان می دهد تا دانش لازم را در حد مورد نیاز خود ارائه  دهند تا بتوانند تصمیمات کلیدی ای در کسب و کار بگیرند.

– دانش و علم درستی را در زمان مناسب و به کارمندان درست ابلاغ کنند تا بتوانند به درستی تغییر شیوه داده و به نیاز های بحران پاسخ دهند.

– دانش مربوطه را با ذینفعان خارج از سازمان همانند تأمین کنندگان، مشتریان، تنظیم کنندگان بازار و حتی دولت، به اشتراک بگذارند.

 در واقع، عملکرد یادگیری، وسیله ای برای تأمین ثبات در دوره های بحران و ایجاد شایستگی سازمانی است.

 

آیا رهبری بحران آموزش در حال وقوع است؟

 در روزهای اخیر، احتمالاَ پیامها و تبلیغات فراوانی را از طرف شرکتها درباره چگونگی مقابله با کرونا دریافت کرده اید. این تبلیغات توضیح می دهند چه اقداماتی را برای ایجاد  اطمینان خاطر در سازمان شما انجام خواهند داد.

با وجود تحسین بر انگیز و امیدوارانه بودن، این پیامها اغلب طرح های بازار یابی محسوب می شوند. با این حساب می توان فرض کرد که رهبران این شرکت ها متعهد به ایجاد تغییر شده اند. بسیاری از این ایمیل ها و بروشور ها به صراحت درباره اقدامات پیشگیرانه در دوران بحران کرونا و اینکه چگونه باید در این شرایط با مشتریان خود تعامل داشته باشیم، صحبت می کنند.

 این شرکت ها در  بحران شرایط اقتصادی و تغییر را کنترل می کنند. مدیریت بحران نیاز به دانش دارد. مدیریت تغییر هم نیاز به دانش دارد و البته مدیریت هر دوی این امور روی عملکرد آینده شرکت و سازمان تأثیر خواهد گذاشت. انجام تمامی این امور مستلزم آموزش سریع به کارمندان و استقرار سریع دانش آنها در سازمان است.

به خاطر داشته باشید که تدوین راهکار های جدید و به روز برای آموزش و افزایش بهره وری کارکنان در یک سازمان (بخش آموزش شرکت، آموزشگاه، مدرسه آنلاین و…) به دو ابزار اساسی، سیستم مدیریت آموزش آنلاین (LMS) و سامانه کلاس آنلاین نیاز خواهد داشت.

 

واقعیت جدید: ما از این پس به کجا خواهیم رفت:

اکنون، در مقایسه با چند ماه گذشته، ما در یک واقعیت بسیار متفاوتی زندگی می کنیم. همه چیز در حال تغییر است و امیدواریم که اوضاع بهتر شود. البته این را زمان مشخص خواهد کرد. آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی واسطه مشترکی برای دستیابی ما به دنیای آینده است. به کاری که در این زمینه انجام می دهید افتخار کنید. نقش هر یک از ما برای کمک به مردم در موقعیت های سخت در حل مشکلات، مهم و اساسی است. به خاطر داشته باشید که ارزش شما تنها در یادگیری دانش و مهارتهای جدید خلاصه نمی شود، بلکه چگونگی عملی کردن و نحوه استقرار مؤثر، به ویژه در مواقع نیاز و بحران است که یادگیری و آموزش را ارزشمند می کند.



چرا مدیریت ارتباط با مشتری مهم است؟