تکنیک های مدیریت پروژه

مدیریت پروژه، بسته به بزرگی و اهمیت پروژه مورد نظر، گاهی اوقات می تواند مسئولیتی بسیار دشوار و دلهره آور به نظر برسد. خوشبختانه، چندین روش مدیریت پروژه مطمئن و بررسی شده وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها، موفق شوید.

 

تعریف اهداف در مدیریت پروژه

اولین قدم برای موفقیت در مدیریت پروژه، صرف نظر از پروژه، تعیین دقیق آن چیزی است که امیدوارید به آن دست یابید. به عنوان مثال، آیا شما به دنبال افزایش فروش یا افزایش آگاهی از برند خود هستید؟ البته، همیشه این انتخاب منوط به تنها یک هدف نیست و ممکن است اهداف دیگری نیز داشته باشید. شما همچنین باید محدوده پروژه خود را تعیین کنید تا مرزهای آن را مشخص کنید، این امر به شما کمک می کند دقیقاً روی آنچه باید انجام شود تمرکز کنید.

 

تعیین دستاوردهای مورد نظر

همچنین باید تعیین کنید که پروژه چه چیزی را ارائه خواهد داد. به عنوان مثال، اگر روی یک پروژه تبلیغاتی کار می کنید، باید محتوای هوشمندانه ای را ارائه دهید که به نتیجه نهایی کمک می کند. شما باید این دستاوردها را مشخص کرده و اطمینان حاصل کنید که به افرادی که در این پروژه هستند اطلاعات کافی برای تولید دقیق آنچه شما نیاز دارید، داده می شود.  داشتن یک نرم افزار مدیریت تولید محتوا می تواند شما را در این راه یاری کند


برنامه ریزی پروژه

اکنون زمان آن فرا رسیده است که هر مرحله از فرآیند را به طور دقیق برنامه ریزی کرده و مشخص کنید که چه افرادی برای تکمیل وظایف مشخص شده، همراه با منابع و بودجه مورد نیاز برای هر یک، باید در پروژه حضور داشته باشند.

برای تصمیم گیری در مورد نوع فعالیت هایی که باید انجام شود، می توانید از ساختار شکست کار، که به شما کمک می کند زمان، تلاش و تعداد افرادی را که هر کار نیاز دارید تخمین بزنید، استفاده کنید. شما ممکن است بخواهید با تیم خود هنگام تخمین زمان لازم برای هر فعالیت مشورت کنید و همچنین برای تاریخ های مهمی که این فعالیت ها باید تکمیل شوند، نقاط عطفی تعیین کنید. همه این ها باید قبل از بررسی و توافق ذینفعان پروژه، در برنامه پروژه شما لحاظ شود.

بسته به اولویت هایتان، ممکن است بخواهید از یک نمودار گانت برای تعیین زمان بندی ها و مسئولیت ها استفاده کنید.

ارتباطات خوب همچنین برای مدیریت موفقیت آمیز پروژه مهم است و برنامه شما (یا بخش های مربوط به آن) باید به تمام اعضای تیم شما اعلام شود، به طوری که انتظارات شما از هر کار به وضوح مشخص شود و همه بدانند که دقیقاً قرار است چه کاری انجام دهند.

 

گزارش و ردیابی در مدیریت پروژه

هنگامی که پروژه شما شروع می شود، باید پیشرفت خود را به دقت قیق کنترل کرده و نتایج خود را پیگیری و بررسی کنید تا آن ها را با برآوردهای قبلی مقایسه کنید. آیا کارها کندتر از برنامه پیش می روند یا بودجه به اندازه ای که تخمین زده اید کافی نیست؟ ممکن است لازم باشد بر اساس یافته های خود، برنامه کلی خود را تنظیم کنید.

 

مدیریت تغییر

گاهی اوقات، ذینفعان ممکن است تصمیم بگیرند که اهداف، دستاوردهای تعیین شده و یا مواردی مانند بودجه را تغییر دهند. این تغییرات باید با دقت مدیریت شود و با توجه به برنامه ریزی قبلی، ممکن است تصمیم بگیرید که بلافاصله آن ها را لحاظ کنید، یا به مرور زمان آن ها را اجرا کنید. اقدام مناسب برای تغییر می تواند تعیین کننده موفقیت یا شکست یک پروژه باشد.

 

مدیریت ریسک

این احتمال وجود دارد که پروژه شما تحت تأثیر خطرات زیادی مانند کارمندان بی تجربه، تأخیر در ارائه دستاوردها و نتایج مورد نظر یا سایر عواملی که کاملاً از کنترل شما خارج هستند، باشد. همیشه خطرات اصلی (یا به احتمال زیاد) خطراتی که پروژه شما ممکن است با آن ها رو به رو شود را شناسایی کنید و سعی کنید با تهیه یک برنامه مناسب برای آن ها آماده شوید. مدیریت نامناسب ریسک دلیل مشترک شکست بسیاری از پروژه ها است.



نکات مهم در برنامه ریزی یک پروژه