پنج درس رهبری از الکس فرگوسن، سرمربی پیشین منچستر یونایتد

قبلا در مطلبی از وبلاگ نومانو، کتاب رهبری الکس فرگوسن را در قالب پادکست به شما معرفی کردیم. در این مطلب قصد داریم شما را با دیدگاه های مدیریتی او بیشتر آشنا کنیم.

الکس فرگوسن (Alex Ferguson) به عنوان یک بازیکن، مربی و سرمربی، به اهمیت نظم و تفکر بلند مدت پی برد.

به نظر نمی رسد یک فوتبالیست بازنشسته اسکاتلندی و یک سرمایه گذار ریسک پذیر سیلیکون ولی  (Silicon Valley) با هم دوست و همکار باشند. اما الکس فرگوسن، مدیر باسابقه تیم موفق منچستریونایتد و مایکل موریتز (Michael Moritz)، رئیس سکویا کپیتال (Sequoia Capital)، بیش از آنچه ممکن است تصور کنید نقاط مشترک دارند. فرگوسن، کسی که تیمش در طول ۲۷ سال مربیگری او ۳۸ قهرمانی کسب کرد و موریتز، یکی از اولین سرمایه گذاران شرکت هایی مثل گوگل (Google)، یاهو  (Yahoo) و ایر بی ان بی (Airbnb)، هر دو تفکر بلند مدت و تلاش بسیاری در مورد هنر مدیریت داشته اند. آن ها با هم کتابی درمورد هنر مدیریت نوشتند، کتاب رهبری (درس هایی از زندگی و سال ها کار در منچستر یونایتد)، چکیده ی دروس رهبری است که فرگوسن هنگام رهبری موفق ترین باشگاه ورزشی جهان را برعهده داشته، آموخته است.

فرگوسن به گروهی از دانشجویان مدرسه عالی کسب و کار استنفورد  (Stanford Graduate School of Business)گفت: تبدیل شدن به یک ستاره در زمین فوتبال و در تجارت به “تمرین، تمرین و تمرین” نیاز دارد و یک مدیر موفق همیشه باید برای “انجام دوباره ی کارها” آماده باشد.

موریتز و فرگوسن در ۱۹ اکتبر در یکی از جلسات  View From The Top حضور یافتند. در اینجا پنج درس رهبری که آن ها در طول گفتگویشان و در کتابشان ارائه کرده اند، آورده شده است.

 

۱. در اجرای نظم و انضباط ثابت قدم باشید

فرگوسن می گوید، استوار و ثابت قدم بودن، ویژگی اصلی یک رهبر است. نظم و انضباط بعد و جنبه مهمی از مدیریت است و کارکنان نیاز دارند بدانند که شما چه کسی هستید و هنگام وضع قوانین به شما اعتماد کنند که درست عمل می کنید. اما خیلی سریع به اقدامات شدید متوسل نشوید. به گفته ی او “رهبران بی تجربه اغلب وسوسه می شوند که هرگونه تخلفی را به اشتباهی نابخشودنی تبدیل کنند. این امر کار خوبی است، اگر هنگامی که آن فرد را به شدت مجازات می کنید، گزینه های دیگری در اختیار نداشته باشید.”


۲. تیم خود را در آغوش بگیرید

فرگوسن خیلی پیش تر از اینکه یک مربی شود، بازیکن بوده است و او هنوز هم مربی ای را به یاد دارد که صبح ها، صبح بخیر نمی گفت و تنها از کنار او عبور می کرد. او می گوید “شما باید از افرادی که برای شما کار می کنند قدردانی کنید. نام آن ها را بدانید، صبح ها گفتن صبح بخیر بسیار مهم است.”

فرگوسن می گوید، هر بار که جامی را می برید و یا قهرمانی ای بدست می آورید، باید هر یک از کارمندان خود را، یعنی “کارمندان بخش رختشویی، کارکنان سالن غذاخوری، کارمندان زمین بازی” به سالن ناهار خوری تیم ببرید، و با یکدیگر جشن بگیرید، زیرا این قهرمانی و جام به اندازه بازیکنان به آن ها نیز تعلق دارد.

 

۳. اخراج کردن کار دشوار و سختی است، آن را به درستی انجام دهید

فرگوسن می گوید، اخراج افراد هرگز آسان نیست، اما وقتی یک مدیر متوجه شود که باید این کار انجام شود، “هیچ چیز بهتر از صداقت نیست. به تدریج پی بردم که با دعوت کردن کسی برای شام یا فرستادن همسرش همراه با جعبه شکلات یا گل برای کم کردن ناراحتی خبر اخراج، هیچ اثری ندارد. این ترفندها متن پیام را تغییر نمی دهند.”

 

۴. بلند مدت فکر کنید

من اغلب افراد را با گوش دادن به سؤالاتی که مطرح می کنند، ارزیابی می کنم. این موضوع نشان می دهد که آن ها چگونه فکر می کنند. الکس فرگوسن

موریتز می گوید، داشتن وقت برای بنا نهادن پایه و بنیادی محکم و ایجاد تدریجی در جهت موفقیت طولانی مدت، یک کالای لوکس نیست که بیشتر مدیران فوتبال یا رهبران کسب و کار بتوانند خریداری کنند. فشار برای برنده شدن و یا نیاز به ارائه درآمدهای فصلی باعث می شود تا انجام سریع کارها تقریباً کنترل ناپذیر باشند، اما مدیریت عالی منچستریونایتد، فرگوسن را از این فشار حفظ کرد. موریتز می گوید: “این آزادی از سلطه و فشار نتایج فوری، سر الکس را قادر ساخت تا چندین سال روی ترکیب باشگاه بطور مداوم کار کند، بدون اینکه نگران باشد که اگر یونایتد امتیازات زیادی را از دست بدهد، آیا همچنان در آنجا حضور خواهد داشت یا خیر.”

 

۵. رو به جلو حرکت کنید

زبان بدن مهم است: فرگوسن می گوید، کسی که به درستی می نشیند و کمی به جلو خم می شود، نشان می دهد که مشتاق شروع کار است. پرسیدن سؤال در مصاحبه کاری بسیار مهم است. او می گوید: “من اغلب افراد را با گوش دادن به سؤالاتی که مطرح می کنند، ارزیابی می کنم. این نشان می دهد که آن ها چگونه فکر می کنند؛ همین طور درکی از میزان سطح تجربه و آگاهی آن ها ارائه می دهد.”



۵ نکته برای برگزاری جلسه های کارآمد