کدامیک برای کسب و کار شما مهمتر است، کارایی یا بهره وری ؟

اگرچه ممکن است کارایی و بهره وری هر دو یکسان به نظر برسند، اما واقعیت این است که کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند. و اگر از این امر مطلع نیستید، ممکن است برای خود، تیم و کسب و کارتان، بر معیارهای اشتباهی تمرکز کرده باشید.

 

تفاوت بین بهره وری و کارایی چیست؟

مسلماً بزرگترین تفاوت بین این دو مفهوم این است که بهره وری بر مقدار کار انجام شده توسط یک فرد، تیم یا کسب و کار متمرکز است. از طرف دیگر کارایی بیشتر به کیفیت کار مربوط می شود.

اینگونه فکر کنید. شما تمام روز را برای نوشتن مقاله برای وبلاگ خود اختصاص داده اید. به طور کلی، شما توانستید شش مقاله تهیه کنید. روی کاغذ، به نظر می رسد که یک روز پربار را سپری کرده اید. اما اگر نیمی از این مقالات استانداردهای لازم نداشته باشند، چه می شود؟ آیا بهتر نیست زمان و انرژی خود را صرف سه مقاله عالی کنید تا شش مقاله متوسط؟

این دو چگونه با هم تفاوت دارند؟ بهره وری عملکرد است، در حالی که کارایی نحوه و کیفیت عملکرد شما است. همچنین، کارایی هزینه های اساسی مانند مواد اولیه را در نظر می گیرد. اما این امر هرگز از رادار بهره وری عبور نمی کند.

به طور خلاصه، یکی مربوط به سخت تر کار کردن است، در حالی که دیگری مربوط به هوشمندانه تر کار کردن است.

 

آیا باید بیشتر روی بهره وری تمرکز کنید یا کارایی؟

بستگی دارد این سؤال را از چه کسی بپرسید. برخی معتقدند کارایی اهمیت بیشتری نسبت به بهره وری دارد و برخی بالعکس.

کارآیی فقط درباره اینکه چطور کاری انجام می دهید نیست، بلکه درباره نحوه تأثیر آن بر کارایی شما نیز هست.

همچنین تحقیقات نشان می دهد که سازمان هایی که بر بهره وری تأکید می کنند، ۴۰ درصد بهره وری بیشتری نسبت به سایرین دارند. بدیهی است، این برای فروش، حاشیه سود و رشد عالی است.

واقعیت این است که هر دو استراتژی به اندازه ای مهم هستند که هر کدام سزاوار توجه شما هستند. و با ایجاد تعادل می توانید به این هدف دست یابید.

 

چگونه می توان هر دو را بهبود بخشید؟

قبل از این که جلوتر برویم، بهتر است بررسی کنیم که هر کدام چه اثراتی دارند. دانستن این امر به شما این امکان را می دهد که هم بهره وری و هم کارایی خود را افزایش دهید.


عوامل مؤثر بر بهره وری

  • مدیریت. مطالعات نشان می دهد که میزان بهره وری شما نتیجه مستقیم آموزش، توسعه و تشویقی است که از سوی مدیر خود دریافت می کنید – و اینکه مدیر شما به عنوان یک کارمند چقدر کارآمد است.
  • فضای کاری. یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ نشان داد که بهبود محیط فیزیکی یک دفتر می تواند بهره وری را تا ۲۲ درصد افزایش دهد. شما می توانید این کار را با سرمایه گذاری روی مبلمان ارگونومیک، مرتب کردن فضای کار خود و در نظر گرفتن عواملی مانند سر و صدا، نور و دما انجام دهید.
  • وقفه ها و downtime. ممکن است یک میلیون کار برای انجام داشته باشید. اما، کار ۷/۲۴ امکان پذیر نیست. شما به تایمی برای استراحت و تجدید قوا نیاز دارید.
  • سلامتی و تندرستی. غفلت از سلامت جسمی و روحی تان، نه تنها بر بهره وری شما تأثیر نمی گذارد، بلکه می تواند منجر به شرایط و مشکلات جدی پزشکی شود. به اندازه کافی بخوابید، فعالیت بدنی داشته باشید، غذای سالم بخورید و به دنبال راه هایی برای کاهش استرس و اضطراب باشید.
  • ظرفیت انجام کار. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید در یک روز انجام دهید. اگر قبلاً به اندازه زمانی که در روز در اخیار دارید کار برای انجام برنامه ریزی کرده اید، مسئولیت دیگری را قبول نکنید.
  • جلسات. جلسات، در صورت که ضروری نباشند، می توانند زمان زیادی از شما بگیرند. اگر آن جلسات کارآمد نیستند، از شرکت در آن ها اجتناب کنید یا جایگزین هایی مانند یک تماس تلفنی سریع پیدا کنید.
  • ابزارها و منابع. اطمینان حاصل کنید که برای کار خود از تکنولوژی و ابزار مناسب برخوردار هستید.
  • به تعویق انداختن. یکی از راه های مقابله با این مشکل، ایجاد ددلاین های انگیزشی بیشتر است.

 

عوامل مؤثر بر کارایی

  • ساعات کاری. یک مطالعه نشان داد که پس از ۵۰ ساعت کار در هفته بهره وری کاهش می یابد. و کار کردن تا ۷۰ ساعت نیز ناکارآمد خواهد بود. در عوض، تنها با تمرکز بر اولویت هایتان، کمتر کار کنید.
  • پاداش. حقوق و انگیزه های مناسب می تواند کارایی را افزایش دهد. این امر عمدتاً به این دلیل است که از دستاوردهای شما تقدیر می شود و تشویق می شوید تا با انگیزه بیشتری کار کنید.
  • شایستگی. اگر فرد مناسبی برای این شغل نباشید، نمی توانید کارآمد باشید. باید کار را به شخص مناسب واگذار کنید.
  • چند وظیفگی. از نظر تئوری، این کار ایده خوبی به نظر می رسد. با این حال، مغز انسان قادر به انجام چند کار به طور همزمان نیست. در واقع چند وظیفگی می تواند کارایی را تا ۴۰ درصد کاهش دهد. در آن واحد فقط یک کار را انجام دهید.
  • فناوری و داده. به این فکر کنید که چگونه ماشین ها خطوط مونتاژ را بهبود بخشیده اند. یا اینکه چگونه یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده می توانند پیشنهادات هوشمندانه ای در مورد بهبود ناکارآمدی ها ارائه دهند.
  • محیط کار. چیدمان محیط کار می تواند بسیار مهم باشد و بر روی همکاری و ارتباط اعضا تأثیر قابل توجه ای داشته باشد.
  • اهداف. فرض کنید از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر در محل کار هستید. مطمئناً کارها را انجام می دهید، درست است؟ اگر این طور نیست، پس شما نمی دانید چگونه وقت خود را سپری می کنید. شب قبل، با تعیین اهداف واقع بینانه برنامه ریزی کنید که چگونه می توانید از فردا بیشترین بهره را ببرید.
  • فرآیندهای نقشه. این به این معناست که ببینید چه چیزی لازم است تا بتوانید هر آنچه را که ضروری نیست، حذف کنید.

 

ایجاد تعادل مناسب

ایجاد تعادل بین بهره وری و کارایی به معنای هوشمندانه تر کار کردن است نه سخت تر. چگونه می توانید این کار را به صورت روزانه انجام دهید؟ می توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • لیست انجام کارهای خود را شلوغ نکنید. تنها سه تا پنج وظیفه مهم، فوری و چالش برانگیز خود یعنی مهمترین وظایف خود (MIT) را یادداشت کنید. هنگامی که شما یک کار را انجام دادید، به سراغ کار بعدی بروید. مهمتر از همه اینکه، مهمترین وظایف را به تقویم تان اضافه کنید تا زمان خود را به کار دیگری اختصاص ندهید. استفاده از نرم افزار های مدیریت وظایف می تواند به شما در این راه کمک شایانی کنند.
  • از حواس پرتی و انجام چند کار  به طور همزمان جلوگیری کنید. به عنوان مثال، هنگامی که مشغول انجام کار مهمی هستید و یا در یک جلسه حضور دارید، نوتیفیکیشن های تلفن همراه خود را خاموش کنید تا توجه شما را به خود جلب نکند.
  • خودکارسازی و واگذار کردن کارها. برای هر کاری که خسته کننده است، و در اولویت قرار ندارد، یا می تواند توسط یک متخصص تکمیل شود، باید به صورت اتوماسیون انجام شود و یا واگذار شود.
  • ساعاتی که کارایی بیشتری دارید را نادیده نگیرید. کارهای مهم خود را در ساعاتی که کارایی بیشتری دارید برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال، بعد از ناهار، روی مهمترین وظایف خود کار نکنید.
  • کمال را فراموش کنید. کمال وجود ندارد و تمرکز روی آن می تواند منجر به تعلل شود. فقط شروع کنید و همانطور که پیش می روید یاد بگیرید.

 

گاهی اوقت دو لغت بهره وری و کارایی به جای هم مورد استفاده قرار می گیرند در حالی که این دو مفهوم مجزایی دارند. بهره وری به معنای مقدار کار بیشتر در حالی که کارایی روی کیفیت کار انجام شده تمرکز دارد. با ایجاد تعادل بین این دو مفهوم می تواند در حرفه خود پیشرفت های چشم گیری داشته باشید.

منبع:

www.entrepreneur.com

 



۶ راهکار تقویت انگیزه که کمک می کند پنج شنبه ها با انگیزه بمانید