افراد موفق و تمرکز بر راه حل

هر زمان که در زندگی کاری یا شخصی خود با چالش یا مشکلی روبرو می شوید، باید تصمیم بگیرید می خواهید روی کدامیک تمرکز کنید: مشکل یا راه حل؟ افراد موفق به جای تمرکز روی مشکلات، با تمرکز بر راه حل ها موفقیت بیشتری کسب می کنند.

مطالعات موردی تمرکز روی راه حل ها

یکی از به یاد ماندنی ترین مطالعات موردی بر روی مدیریت ژاپنی، مورد جعبه صابون خالی بود که در یکی از بزرگترین شرکت های لوازم آرایشی ژاپن اتفاق افتاد. این شرکت شکایتی از سوی یک مشتری دریافت کرد مبنی بر اینکه یک از جعبه های صابون که خریداری کرده خالی بوده است. مدیریت به سرعت مشکل را بررسی کرد و مشخص شد که به دلیل نامشخصی، یک جعبه صابون از خط بسته بندی خالی عبور کرده است.

مدیریت از مهندسان خود خواست تا مشکل را برطرف کنند. مهندسان به سرعت شروع به کار کردند و یک دستگاه اشعه ایکس با مانیتورهایی با وضوح بالا که توسط دو نفر کنترل می شد را ساختند. این دو نفر تمام جعبه های صابونی را که از خط عبور می کردند مشاهده می کردند تا مطمئن شوند هیچ جعبه ای خالی نیست. بدون شک آن ها سریع و سخت کار کردند اما برای این کار مبلغ قابل توجهی هزینه شد.

اما وقتی یک کارمند معمولی در یک شرکت کوچک با همان مشکل روبرو شد، با یک راه حل بسیار ساده تر توانست این مشکل را برطرف کند. او یک پنکه خریداری کرد و آن را در مسیر خط بسته بندی قرار داد، به این صورت که با عبور هر جعبه صابون، جعبه های خالی از خط خارج می شد.

 

 ناسا و تمرکز بر راه حل

یک مثال عالی دیگر نیز در این زمینه وجود دارد. هنگامی که ناسا شروع به پرتاب فضانوردان به فضا کرد، متوجه شدند که خودکارها در جاذبه صفر کار نمی کنند، زیرا جوهر خودکار به سمت کاغذ و رو به پایین حرکت نمی کند. برای حل این مشکل ده سال زمان و ۱۲ میلیون دلار هزینه شد.

مهندسان ناسا قلمی ساختند که در جاذبه صفر، در حالت وارونه، زیر آب، بر روی هر سطحی از جمله کریستال و در دمای زیر صفر تا بیش از ۳۰۰ درجه سانتیگراد، کار می کند.

اما روس ها چه کار کردند؟ از مداد استفاده کردند!

 


تمرکز بر راه حل یا مشکل

به ندرت تمرکز روی مشکل به حل مسائل کمک می کند. درعوض، تنها وقت و انرژی شما را هدر می دهد هنگامی که مرتب آن را در ذهنتان مرور می کنید. این امر می تواند موجب خستگی شما به خاطر ترس و نگرانی بسیارتان شود و مانع از انجام اقدام تعیین کننده و مؤثر شما شود. مشکل شما واقعیتی است که هر چقدر هم آن را در ذهن خود مرور کنید، بعید است از بین برود. به همین دلیل بهتر است  به فکر تمرکز بر راه حل باشید.

 

ذهن شما می تواند در آن واحد توجه کامل خود را به یک چیز معطوف کند. اگر روی مشکل تمرکز کنید، افکار منفی راحت تر می توانند شما را تحت تأثیر قرار داده و بر شما غلبه کنند. ترس، تردید و نگرانی ممکن است شما را از حرکت رو به جلو و پرداختن به مشکل، باز دارد. هرچه بیشتر به آن فکر کنید، در ذهن شما بزرگتر می شود.

با تمرکز بر راه حل ذهن خود را فعالانه درگیر حل مسئله می کنید. در نتیجه، وقت کمی برای افکار منفی دارید. تنها مسئله حائز اهمیت، حل مشکل است.

 

مشکلات در کسب و کار و زندگی، به خودی خود حل نمی شوند. و عاقلانه نیست که از دیگران انتظار داشته باشید که آن ها را برای شما حل کنند. به عنوان صاحب یک کسب و کار، مسئولیت یافتن  و تمرکز بر راه حل به عهده شما است. وقتی مسئولیت رسیدگی به مشکلی را به عهده گرفتید، می توانید بهترین راه را برای حل آن انتخاب کنید. این بدان معناست که شما با تأثیرگذاری بر روی رویدادها، احتمالاً به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید.

 

مشکلات = فرصت ها

در نهایت، هر بار که مشکلی را برطرف می کنید، تجربه ارزشمندی کسب می کنید. هرچه مشکلات بیشتری حل کنید، اعتماد به نفس بیشتری کسب خواهید کرد. به زودی مشکلی که شما را می ترساند، دیگر دشوار به نظر نخواهند رسید زیرا می دانید چگونه باید برطرفش کنید. مشکلات بزرگ نیز نباید شما را بترسانند. شما تجربه جدیدی کسب کرده اید که شما را در یافتن راه حل مناسب برای برداشتن موانع و پیش رفتن در مسیر، راهنمایی می کند.

 

یادگیری تمرکز بر راه حل و نه مشکل می تواند زندگی و کسب و کار شما را متحول کند. افراد موفق از این اصل آگاهی دارند. اجازه ندهید مشکلات شما را تحت فشار قرار دهند. در عوض بیاموزید روی راه حل ها تمرکز کنید و از زمان و انرژی خود با بهره وری بیشتری استفاده کنید.

از خود بپرسید: “آیا وقتی در زندگی یا شغل خود با مشکلی روبرو می شوم، روی مشکل تمرکز می کنم یا راه حل؟”

 

منبع:

rhapsodystrategies.com



افراد موفق دست به عمل می زنند