مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) فناوری است که شرکت ها برای مدیریت تعاملات خود با مشتریان فعلی و احتمالی خود از آن استفاده می کنند. مدیریت ارتباط با مشتری سازمان ها را در ایجاد روابط با مشتری و ساده سازی فرایندها یاری می دهد تا بتوانند فروش خود را افزایش دهند، خدمات مشتری را بهبود بخشند و سود خود را افزایش دهند.
حال این سؤال مطرح می شود که چرا مدیریت ارتبط با مشتری مهم است؟ CRM به کسب و کارها کمک می کند تا رابطه ای با مشتریان خود ایجاد کنند که به نوبه خود باعث ایجاد صداقت و حفظ مشتری می شود. از آنجا که صداقت و حفظ مشتری خصوصیاتی است که بیشترین تأثیر را بر درآمد شرکت دارد، CRM یک استراتژی مدیریتی است که موجب افزایش سود یک کسب و کار می شود.
تیم های فروشی که کارآمد هستند و گردش کاری مؤثری دارند %۸۱ بیشتر از سایر تیم ها از سیستم CRM به طور مداوم استفاده می کنند.
موارد مختلفی وجود دارد که CRM در آن ها تأثیرگذار است.
کمک به شناخت مشتریان:
مدیریت ارتباط با مشتری به کسب و کارها کمک می کند تا در مورد مشتریان خود اطلاعاتی کسب کنند. از جمله اینکه آن ها چه کسی هستند و چرا محصولات شما را خریداری می کنند. و همچنین درباره تاریخچه خرید مشتریان اطلاعات کسب کنند.
مدیریت ارتباط با مشتری به کسب و کارها کمک می کند تا نیازهای مشتریان خود را بهتر درک کرده و در نتیجه آن ها را برآورده کنند.
CRM کارآمد و مؤثر همچنین یک مزیت استراتژیک ارائه می کند. داده های مشتری به خوبی سازمان یافته ای را ارائه می کند که به شرکت ها کمک می کند برای تبلیغات و محصولات جدید مخاطبان مناسبی را انتخاب کنند.
سازماندهی جنبه های مختلف کسب و کار:
CRM با سازماندهی و خودکارسازی جنبه های مختلف کسب و کار باعث می شود تا کسب و کارها پویاتر شوند. CRM از فرآیندهای فروش گرفته تا کمپین های بازاریابی و تجزیه و تحلیل و آنالیز کسب و کار و همچنین داده های مشتری را سازماندهی می کند. این امر به کسب و کارها اجازه می دهد تا برای درک داده ها این فرآیندها را به روشی ساده و آسان سازماندهی کنند.
بهینه سازی تعاملات با مشتری:
در پایان، نرم افزار CRM به کسب و کارها اجازه می دهد تا ارتباطات و تعامل با مشتری خود را بهبود بخشند. مدیریت ارتباط با مشتری با شفاف سازی و انجام بسیاری از فرایندهای پیچیده تعامل با مشتری، رضایت مشتری را افزایش می دهد.