چگونه سلامتی کارمندان را در اولویت قرار دهیم

قبلا، داشتن برنامه های سلامتی کارمندان یک مزیت محسوب می شد، موضوعی که موجبات بهبود عملکرد جنبه های مختلف شرکت ها را فراهم می­ کرد. غالباً، این برنامه های بهداشتی فقط توسط بخش های HR یا تعداد معدودی از کارمندان که می خواستند از مزایایی برخوردار گردند که فراتر از برنامه های سنتی (مانند پزشکی یا روزهای تعطیلات) باشد، مورد حمایت و استقبال قرار می گرفتند.

امروزه، شرکت ها دیگر نمی توانند به داشتن برنامه های سلامتی کارمندان، به عنوان تنها امتیاز موجود بنگرند. این امر به این دلیل است که کارمندان تمایل دارند از مزایای یک محیط کار شاد و سالم، بهره مند می شوند.

ما می توانیم به سلامتی محل کار فکر کنیم که به طور غیرقابل تفکیک با عملکرد کارکنان و بنابراین فرهنگ شرکت ارتباط دارد. بدون فرهنگ سازمانی که سلامت کلی کارمندان را در نظر بگیرد، شرکتها به احتمال زیاد افزایش فرسودگی شغلی کارمندان و مسائل مربوط به استرس را تجربه می کنند. فقط در ایالات متحده، ۶۵٪ از کارمندان کار را منبع مهمی از استرس ذکر می کنند!

اما هیچ دو برنامه ­ای که برای سلامتی کارمندان ایجاد می ­شوند، یکسان نیستند، بنابراین سازمان ها چگونه می توانند یک استراتژی مؤثر را در جهت نیل به نتایج ایجاد کنند؟

ممکن است شما مجبور شوید که برای رسیدن به سلامتی کارمندان، به صورت متفاوتی عمل کنید.

آنچه که در گذشته به عنوان یک نمونه اولیه برای کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی و ممانعت از روزهای طولانی مرخصی برای بیماری کارمندان بوده است، به یک رویکرد همه جانبه برای اطمینان از حضور کارکنان شما در محل کار تبدیل شده است.

این امر به ویژه در مورد نسل هزاره ها (متولدین ده های ۶۰ و ۷۰ شمسی) صادق است، پیش بینی می شود این نسل تا سال ۲۰۲۵ ۷۵٪ از نیروی کار جهانی را تشکیل دهد.


در گذشته، برنامه های سلامتی شرکت ها منحصراً در مورد رژیم و ورزش متمرکز شده بودند. ایده این بود که کارمندان را تشویق به فعالیت بدنی کنند و از این طریق هزینه هایی را که کارفرمایان هنگام مراجعه به مراقبت های بهداشتی و پزشکی باید تحت پوشش خود قرار دهند، کاهش دهند.

 این رویکرد ممکن است باعث ایجاد تحرک در افراد گردیده باشد اما موجب رسیدن به نتایج واقعی برای کارمندان و کارفرمایان نگردیده است. حتی امروزه، آن دسته از برنامه های سلامتی کارکنان که بر وزن، رژیم یا ورزش تمرکز می کنند اغلب منجر به ROI (نرخ بازگشت سرمایه) پایین می شوند.

دقیقاً چرا اینگونه است؟

در حقیقت سازمانها اکنون مجبور شده اند که به آنچه که کارمندان می خواهند از برنامه های سلامتی بدست آورند، توجه کنند. که غالباً آنها، با فیزیک بهبود یافته یا رژیم غذایی بهتر ارتباط چندانی ندارد.

مثلاً نسل هزاره ها را در نظر بگیرید. ۵۳٪ از هزاره ها از سلامتی و تندرستی برخوردار هستند، در حالی که ۵۲٪ موافق اهمیت زندگی و کار در محیط های سالم برای سلامت کلی آنها هستند. بسیاری از هزاره ها سلامتی و تندرستی در محیط کار را فقط شامل ورزش یا رژیم غذایی می دانند. در حالیکه تندرستی می تواند شامل سلامتی روحی، جسمی، عاطفی، سلامت معنوی و موارد دیگر باشد.

بنابراین به جرات می توان گفت که شرکت ها نمی توانند مشابه گذشته به برنامه های سلامتی کارمندان نزدیک شوند.

بدانید که کارمندانتان از یک برنامه سلامتی چه می خواهند.

اگر در نظر بگیرید که مکانهای کاری بیشتری برای نسل هزاره ساخته شده اند، ابتکارهای سلامتی یک شرکت باید هر دو نسل قدیمی و جوان کارمندان را در نظر بگیرد. که این شامل اطمینان از دسترسی کارمندان به این برنامه ها است.

تنها ۹٪ از نیروی کار جهانی به نوعی از برنامه سلامتی در محل کار دسترسی دارند، و فقط ۲۵٪ از کارمندان احساس می کنند که کارفرمایانشان به دلیل اهمیت دادن و توجه به آنها یک برنامه سلامتی برایشان ارائه می دهند.

در محل کار مدرن امروز، کارکنان از یک برنامه سلامتی انتظار بیشتری دارند. دیگر تشویق به ورزش منظم و رژیم های سالم کافی نیست.

به عنوان مثال، کارمندان ممکن است انتظار داشته باشند که برنامه سلامتی خود شامل مواردی از قبیل:

برنامه های کاری انعطاف پذیر برای جلوگیری از فرسودگی شغلی

• دسترسی به گزینه های غذایی سالم (مانند میان وعده) و امکانات (مانند مخلوط کن برای تهیه اسموتی) در محل کار
• مرخضی هایی برای شرکت در کلاسهای بدنسازی یا فعالیتهایی در جهت سلامتی (مانند مدیتیشن یا بدنسازی)
• پوشش بیمه ای پزشکی برای قرار ملاقات با روان درمانگر یا روانشناس
• فعالیتهای روزانه تیمی

برنامه های سلامتی که یک رویکرد جامع تر را در پیش گرفته اند، می توانند به تقویت تعامل کمک کرده و همچنین پشتیبانی لازم را برای جلوگیری از فرسودگی شغلی را در اختیار کارکنان قرار دهند!

که ما را به نقطه بعدی ما سوق می دهد …

سلامتی چیزی بیش از صرفاً سلامتی جسمی می باشد

در برخی مقاطع، ۲۳٪ از کارمندان تمام وقت دچار فرسودگی شغلی هستند.

آن دسته از کارمندان که فرسودگی شغلی را در محل کار تجربه می کنند، ۲.۶ برابر بیشتر متمایل به ترک کارفرمای فعلی خود هستند، در حالی که ۱۳٪ نسبت به عملکرد خود اطمینان کمتری دارند.

بسیاری از این کارمندان دچار به فرسودگی شغلی  از نسل هزاره هستند. در واقع ۷ نفر از ۱۰ نفر.  این می تواند “بخش قابل توجهی” از نیروی کار سازمان باشد.

این مسئله فراتر از فرسودگی نیز می­باشد. کارمندان با درگیری شغلی کمتر و رفاه بیشتر،  ۴۸٪ بیشتر تمایل به ترک شرکت خود دارند که این عدم درگیری و مشارکت با سازمان سالانه ۵۵۰ میلیارد دلار هزینه در بر دارد. در سرتاسر جهان، هزینه چنین کارمندان ناخوشایندی حدود ۱۰ تا ۱۵٪ از کل تولید اقتصادی را شامل می­شود،  فقط به ایالات متحده توجه کنید، جایی که عدم اشتیاق در محل کار برای کشور تا ۲.۲ تریلیون دلار سالانه یا ۱۲٪ از تولید ناخالص داخلی هزینه دارد.

با توجه به کمبود هزینه های سلامتی در محل کار، اما آیا سلامتی کارکنان فقیر با رژیم و تناسب اندام قابل حل است یا سلامتی به مراتب پیچیده تر از آن است؟

تحقیقات اخیر نشان داده است که برای دستیابی به تندرستی کلی، سلامتی باید هشت جنبه به هم وابسته متقابل سلامتی را شامل شود: جسمی، عاطفی، اجتماعی، ذهنی، شغلی، محیطی، مالی و هدفمند.

در حالی که ممکن است پرورش هر هشت مؤلفه برنامه سلامتی کارمندان یک شرکت غیر واقعی به نظر برسد، کاری که شرکت می تواند انجام دهد این است که کارمندان را در مسیر صحیح و به سمت دستیابی به نسخه خود از سلامتی و تندرستی کلی قرار دهد.

این مسئله ممکن است شامل تندرستی فیزیکی و روانی، پشتیبانی عاطفی، هدف شخصی و حرفه ای و موارد دیگر باشد. به طور کلی کارمندان سالم تر مکانهای شادتر و سالم تری پیدا می کنند که در نهایت شرکت ها از آنها سود می برند.

به همین دلیل است که سازمان های بیشتری به مقدار سالانه ۸ میلیارد دلار در برنامه های بهبود سلامتی کارمندان سرمایه گذاری می کنند.

چنین سرمایه گذاری ها موجب ایجاد تغییراتی می گردد، به ویژه هنگامی که شما در نظر بگیرید که آن دسته از شرکتهای سرمایه گذار در سلامتی کارکنان، از کاهش ۲۸ درصدی مرخصی بیماری و کاهش ۲۶ درصدی در هزینه های پزشکی خبر می دهند.

از نظر مالی، این آمار برای شرکت هایی که می خواهند نتایج ملموس از طرح های سلامتی خود داشته باشند خبر خوبی است.

آیا می خواهید برنامه سلامتی کارمندان خود را بهبود بخشید؟

چند برنامه زیر را در برنامه سلامتی خود به کار گیرید، سپس نظارت بر نتایج را در نظر بگیرید تا متوجه شوید چه تغییراتی در اشتغال کارمندان، سلامتی کارمندان و فرهنگ سازمانی مشاهده می کنید!

قدردانی و تشویق به حمایت از تمرین قدردانی در محیط کار علاوه بر کاهش پرخوری و کاهش علائم افسردگی، به بهبود مراقبت از خود و خواب نیز مرتبط است. با تشویق تیم ها برای حمایت از یکدیگر، تجلیل، و تمرین روزانه سپاسگزاری، شرکت ها به احتمال زیاد شاهد بهبود رضایت کلی و سلامتی کارمندان خود هستند!

ارائه خدمات تحت پوشش سلامتی در بیشتر سازمانها مزایای قدیمی را ارائه می دهند، اما شرکت های بیشتری با ارائه پوشش مراقبه، سلامتی جامع، کلاس های تناسب اندام و موارد دیگر، از این طریق فراتر می روند. به پاتاگونیا نگاهی بیندازید که مراقبت روزانه ای برای استفاده کارمندان خود دارد! با پوشاندن برخی از هزینه های بسیار مهم کارکنان برای تقویت سلامتی و تعادل، شرکت ها ROI مثبت را در تعامل و بهره وری مشاهده می کنند.

بگذارید کارمندان سلطنت کنند هر کس علاقه های مختلفی دارد و به کارمندان اجازه می دهد تا فعالیت های سلامتی را پیشنهاد یا برنامه ریزی کنند، ضمن اینکه به تیم ها کمک می کند تا یکدیگر را بشناسند، همکاری را تقویت می کند. به عنوان مثال، در سیستم تقدیر سازمانی Kudos نومانو، ما جلسات هفتگی تیم خود را با یک فعالیت سلامتی گروهی دنبال می کنیم و هر یک از اعضای تیم می توانند یک فعالیت را پیشنهاد یا برنامه ریزی کنند!


۵ اصل اساسی برای بهبود تعامل کارمندان