آیا بحران فعلی برای کسب و کار بهتر است؟

در شرایط  و بحران فعلی و تا زمانی که اوضاع بهتر شود و شرایط عادی بر کسب و کار حاکم شود، به تدریج دید وسیع تری کسب می کنیم. ما تا پیش از این بر اساس یک دید کوتاه مدت عمل می کردیم و تصمیم گیری های مهم برای روز، هفته یا بهترین حالت سه ماهه آینده را اتخاذ می کردیم. اکنون این سؤالات مطرح است که تا چه زمانی حساب هایمان موجودی خواهند داشت؟ چه موقع مجبور به تعدیل نیرو می شویم؟ و شاید مهمتر از همه اینکه، امروز برای کسب درآمد چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

به زودی ما این فرصت را خواهیم داشت که کمی دورتر را هم ببینیم. به جای اینکه به مانده موجودی نقدی امروز نگاه کنیم، ممکن است تا سه ماه آینده یا شاید حتی تا پایان سال را پیش بینی کنیم. همه ما نمی توانیم صبر کنیم تا شرایط  بحرانی کنونی به حالت عادی برگردد.

طی چند هفته گذشته نوآوری ها و ابتکارات فوق العاده ای انجام شده داده است. شرایط فعلی ممکن است بهتر از شرایط گذشته باشد. سه ​​حوزه در سازمان شما وجود دارد که با وجود آن ها  در شرایط بحران دیگر نباید به فکر “روزهای خوب قدیمی” بیفتید:

 

1.  نوآوری

هفته گذشته یک مدیر عامل می گفت تیم او سه سال گذشته را برای ایجاد یک استراتژی دیجیتال سخت کار کرده است. وقتی بحران  کرونا به وقوع پیوست، تنها در ۱۰ روز آن را راه اندازی کردند. در اطراف ما نوآوری های جدید و هیجان انگیزی وجود دارد. ما مجبور شده ایم به دنبال گزینه های بهتر، سریع تر، ارزان تر و مناسب تر باشیم. به آنچه در چند هفته گذشته در سازمان شما رخ داده است نگاهی بیندازید. چگونه می توانیم ایجاد این نوآوری ها را تسریع و نیرو ببخشیم؟ چه تعداد ایده و محصول جدید در آن بیرون وجود دارد؟ چطور می توانیم با مدیریت بحران، نگاهی رو به جلو و پر از خلاقیت داشته باشیم؟


2. فوریت

گروه های ضربت و فرآیندهای تصویب به حالت تعلیق درآمده است. “نوشتن یک طرح پیشنهادی و ارسال آن برای بررسی” با “آیا فردا می توان انجامش داد” جایگزین شده است. مطمئناً اشتباهاتی رخ داده است. برخی از نسخه ها ممکن است به طور کامل بررسی نشده باشد، یا مواردی وجود داشته باشد که در ضمن ارائه محصول، مشکلات آن برطرف شده است. اما ما از این شرایط چه آموختیم؟ این بحران یک فاجعه نبود.

بسیاری از سازمان ها با ترس از شکست به فعالیت خود ادامه می دهند. اما بررسی دقیق هر سناریوی احتمالی ای کار اشتباهی است. ما نمی خواهیم بی پروا باشیم، اما نمی توانیم طبق معمول همیشه به کسب و کار خود برگردیم.

 

3. مسئولیت

چیزی در بحران وجود دارد که ما را به سمت مأموریت خود سوق می دهد. همه ما می خواهیم به مراقبت از یکدیگر و مشتریانمان کمک کنیم. ما مسئولیت عظیمی را برای انجام کارها احساس می کنیم. اما این ترس وجود دارد که این حس مسئولیت پذیری اولین چیزی باشد که با بازگشت به حالت عادی، از دست می دهیم. تیم شما مدتی صدمه می بیند. آن ها همکاران خود را از دست داده اند؛ همسران آن ها بیکار شده اند؛ مجبور شدند قرنطینه شوند. و ممکن است دچار اختلال استرسی پس از آسیب روانی (PTSD) عدم قطعیت شوند. آیا از امنیت شغلی برخوردار هستیم؟ آیا شرکت ما آن را ایجاد خواهد کرد؟ آیا ایمن هستیم؟

تنها چیزی که باعث تقویت روحیه و اعتماد می شود تعهد به رسالتتان است. به تیم خود نشان دهید که نگرانی و احساس مسئولیت شما واکنشی زودگذر و آنی نبوده است، بلکه مسئولیت جدیدی است که راه را نشان خواهد داد.

این یک شرایط جدید است که اعضای تیم می خواهند از آن حمایت کنند،  برای آن سخت تلاش خواهند کرد و خلاق خواهند بود. بدین ترتیب بهتر و قوی تر از گذشته باز می گردیم. و این یک موقعیت و شرایط جدید برای جشن گرفتن است.



ویروس کرونا، آموزش و مدیریت بحران