۶ راهکار تقویت انگیزه که کمک می کند پنج شنبه ها با انگیزه بمانید

آیا این احساس را می شناسید – “من هنوز یک روز کاری کامل برای گذراندن دارم”؟ بدترین قسمت این است که بدانید باید بلند شوید و زمانی که احساس می کنید انرژی ندارید، بی انگیزه هستید و می خواهید به رختخواب برگردید، باید کار کنید و مولد باشید. حتی اگر بدانید که شما تنها فردی نیستید که چنین احساسی داشته اید، ولی در آن لحظه، ممکن است احساس تنهایی کنید. می توانید این ۶ راهکار را برای افزایش و تقویت انگیزه خود در آخرین روز کاری هفته، یعنی پنج شنبه ها امتحان کنید.

 

برای تقویت انگیزه یک صبحانه مقوی بخورید و برای ناهار برنامه ریزی کنید

اولین کاری که می توانید برای تقویت انگیزه خود انجام دهید، خوردن یک صبحانه مقوی است. همه ما این جمله را شنیده ایم که “صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است”. معلوم شد که این جمله تنها به این دلیل نبود که والدین ما را وادار به خوردن صبحانه قبل از رفتن به مدرسه کنند. مطالعات نشان داده است که خوردن صبحانه می تواند به بهبود حافظه، خلق و خو و عملکردهای بینایی-حرکتی کمک کند.

با این حال، محققان شواهدی پیدا کرده اند که مزایای افزایش ریزمغذی ها در صبحانه و انرژی حاصل از آن ها پس از مدتی از بین می رود. درست مانند خودرویی با باک پر که پس از یک سفر طولانی بنزین آن تمام می شود، بدن نیز نیاز به سوخت گیری مجدد دارد. بنابراین، در مدیریت بهره وری، برنامه ریزی برای خوردن صبحانه و ناهار در روزی که احساس با انگیزه و پر انرژی بودن نمی کنید، می تواند به شما انرژی مضاعفی را که برای گذراندن روز نیاز دارید، بدهد. حذف وعده های غذایی می تواند منجر به کاهش قند خون شود، که می تواند باعث ایجاد احساس ضعف و خستگی در شما شود. اگر در حال حاضر با احساس بی انگیزه بودن دست و پنجه نرم می کنید، نخوردن غذا فقط باعث می شود احساس تنبلی بیشتری داشته باشید و از انجام هر کاری، کمتر لذت ببرید.

۶ راهکار افزایش انگیزه در کسب و کار

آنچه فوری است را اولویت بندی کنید

هیچ کس نمی خواهد انرژی گرانبهای خود را برای اینکه متوجه شود در زمانی که احساس می کند بی انگیزه است، چه کاری باید انجام دهد، هدر دهد.

به احتمال زیاد هر هفته تا پنج شنبه، حداقل یک یا دو مورد وجود داشته که قرار بوده در اوایل هفته تکمیل شوند، اما انجام نشده است. در ادامه یک ترفند سریع برای شناسایی کارهای ضروری که باید انجام شوند، بیان شده است.

برای تقویت انگیزه تنها این سه سؤال را از خود بپرسید:

آیا پروژه ای با ددلاین هایی که قبلاً به پایان رسیده اما هنوز امکان انجام آن هست، وجود دارد؟

کدام یک از آن پروژه ها بیشتر به تأخیر افتاده است؟

از بین پروژه های معوق، کدام یک کمترین زمان را برای پیشرفت چشمگیر یا تکمیل می طلبد؟

پاسخ به این سؤالات به شما کمک می کند تا حداقل یک وظیفه را که می توانید به خوبی انجام دهید و از وقت خود استفاده بهینه کنید به راحتی تشخیص دهید.

 

با کارهای راحت و قابل انجام شروع کنید

یکی دیگر از راه های تقویت انگیزه خود در روز پنج شنبه، انجام کارهای راحت و قابل انجام است. اینکه اول کارهای آسان را انجام دهید ایرادی ندارد. شاید شما خیلی خسته اید و کارهای فوری و مهم انرژی زیادی از شما می گیرند. انجام کارهای آسان و راحت هیچ اشکالی ندارد. ایمیل ها، تشکیل پرونده و تکمیل اسناد، وارد کردن داده ها، تطبیق اسناد، تماس های پیگیری، ویرایش یا بازنگری وظایف و تحقیقات، همگی کارهای ساده ای هستند که انجامشان آسان است و انرژی زیادی نمی گیرند.

انجام این وظایف آسان به شما احساس موفقیت می دهد. شما می توانید از این حس موفقیت برای کمک به خود در مواجهه با برخی از کارهای سخت تر یا انجام همه کارهای آسان استفاده کنید، بنابراین می توانید هفته خود را به پروژه های سخت تر اختصاص دهید.

 

برای تقویت انگیزه حداقل دو تایم استراحت برای خود در نظر بگیرید

در طول روز کاری حداقل دو تایم استراحت برنامه ریزی شده به خود اختصاص دهید. زندگی پر از استرس است. احساس این که مجبور هستید کار کنید وقتی حال و حوصله انجام کاری را ندارید، استرس زا است. خودتان را مجبور نکنید که تمام روز بدون وقفه جلوی کامپیوتر بنشینید.

دانشمندان دریافتند که اگرچه استراحت کوتاه در طول روز کاری ممکن است به اندازه تعطیلات تأثیر مشهودی نداشته باشد، اما تحقیقات نشان داده که مزایای قابل توجهی دارد. مطالعات نشان داده است که استراحت کوتاه می تواند استرس را کاهش داده یا از آن جلوگیری کند، به حفظ عملکرد در طول روز و کاهش نیاز به بهبودی و ریکاوری طولانی مدت در پایان روز کمک کند.

قبل از اینکه پشت میز کار خود بنشینید، سه آلارم تنظیم کنید، دو تایم استراحت ۲۰ دقیقه ای و یک تایم استراحت برای ناهار. شما با وادار کردن خود برای نشستن مقابل کامپیوتر چیزی را به هیچکس ثابت نمی کنید. شما سزاوار انعطاف پذیری و شفقت هستید. بگذارید این وقفه ها یک اقدام اساسی برای مراقبت از خود و تقویت انگیزه شما باشد.


موسیقی شاد و مثبت گوش دهید

یکی دیگر از راه های  افزایش و تقویت انگیزه در روز پنج شنبه، گوش دادن به موسیقی های شاد و مثبت است. موسیقی دارو است. ارتعاشات صدا می تواند بر روحیه ما تأثیر بگذارد. جوامع باستانی این را می دانستند و مواردی مانند آواز خواندن، استفاده از کاسه های تبتی یا آوازه خوان (singing bowl)، چایمز، زنگ ها و سایر سازهای صوتی را به عنوان ابزارهایی برای درمان پذیرفتند. در تمریناتی مانند کرتان و باکتی یوگا از آواز خواندن برای درمان و تغییر انرژی استفاده می شود. ادیان هندو و بودایی از چایمز و زنگ در بسیاری از آیین های درمانی معنوی خود استفاده می کنند. در سرتاسر جهان مدرن، از کاسه های تبتی برای انرژی درمانی استفاده می شود.

اکثر مردم می توانند حداقل یک لحظه در زندگی خود را به یاد بیاورند که موسیقی یا صدا، به تغییر روحیه آن ها کمک کرده است. اثبات شده است که موسیقی تأثیر مستقیمی بر شنونده دارد. مطالعات نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی هنگام کار می تواند منجر به “افزایش روحیه و بهبود کیفیت کار” شود.

اگر احساس می کنید بی انگیزه هستید، راه حل مشکل شما این است که آلبوم مورد علاقه خود را در پس زمینه دسکتاپ قرار دهید در حالی که سعی می کنید چند کار را انجام دهید به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید.

 

برای تقویت  انگیزه به خودتان پاداش بدهید

زندگی در حال بسیار خوب است. اما گاهی اوقات زمان حال کمی بیش از حد دشوار است و حضور و تمرکز کامل بر زمان حال به بهبود روحیه شما کمک نمی کند. در آن لحظات، استفاده از مثبت اندیشی می تواند سلاح مخفی شما باشد زیرا دانستن اینکه چیز خوبی در انتظار شماست، شما را به انجام وظایفی که لزوماً مایل به انجام آن ها نیستید، ترغیب می کند.

همه ما دوست داریم پاداش بگیریم، به ویژه وقتی کاری را انجام می دهیم که نمی خواهیم انجام دهیم. هدیه دادن به خود، راهی است که تضمین می کند پاداش کار سختی را که در طول روز انجام داده اید، دریافت خواهید کرد.

پاداش نباید زیاد باشد، می تواند چیزهای کوچکی مانند بستنی خوردن، پیاده روی یا گذراندن وقت با دوستان باشد.

به چیزی فکر کنید که هر چقدر هم کوچک در انتظار آن باشید و توجه داشته باشید که چگونه سطح انرژی شما را تغییر می دهد.

 

سخن پایانی

حتماً این ضرب المثل را شنیده اید که می گوید: “این نیز بگذرد”.

پنج شنبه هم درست مثل روزهای دیگر به پایان می رسد. زمان منتظر هیچکس نمی ماند.

مهم نیست چه اتفاقی می افتد، پنج شنبه سپری خواهد شد. بهترین کاری که می توانید برای تقویت انگیزه خود در روز پنج شنبه انجام دهید این است که مطمئن شوید بدن شما دارای ریز مغذی هایی است که در طول روز به آن نیاز دارد، کارهای ضروری را شناسایی کنید، با کارهای آسان شروع کنید، به خودتان زمان دهید تا از میز کار دور شوید و استراحت کنید، غذای مورد علاقه خود را بخورید. به آهنگی که دوست دارید گوش دهید و به این واقعیت فکر کنید که آخر هفته در انتظار شماست.

 

منبع:

www.lifehack.org



۷ گام برای مدیریت کارآمد و موثر مشکلات در فناوری اطلاعات