۶ درس مهم رهبری و کسب و کار که می توان از کوبی برایانت آموخت

کوبی برایانت، بسکتبالیست مشهور، ۲۶ ژانویه 2020، در سن ۴۱ سالگی درگذشت. سقوط غم انگیز هلی کوپتر که جان او و هشت نفر دیگر از جمله دخترش را گرفت نشان می دهد زندگی چقدر بی ارزش است و ممکن است لحظه ی دیگر نباشیم.

در این مطلب از وبلاگ نومانو به شش درس ارزشمندی که می توان از کوبی آموخت می پردازیم:

 

وجدان کاری بی نظیر و تلاش مداوم

کوبی به دلیل وجدان کاری بی نظیرش مشهور بود. او یکبار گفت: “من با افراد تنبلی که دیگران را به خاطر عدم موفقیت خود سرزنش می کنند، هیچ وجه مشترکی ندارم. کارهای بزرگ نتیجه سخت کوشی و پشتکار هستند. هیچ بهانه ای وجود ندارد.”

او همیشه دوست داشت ساعت ها وقت خود را صرف تمرین کند، زیرا نمی خواست در رقابت ها مغلوب شود و هرگز بهانه نمی گرفت. وقتی شانه آسیب دیده او مانع پرتاب او با دست راستش شد، با دست چپ بازی کرد. او یک بازی را با تب بالاتر از ۳۸ درجه انجام داد و در این بازی ماند تا بعد از پارگی تاندون آشیلش، پرتاب های آزاد خود را انجام دهد.

این نوع وجدان کاری است که شما را از سایر افراد متمایز می کند. وقتی که شما دوست دارید روی حرفه و پیشه خود کار کنید و هنگامی که همه افراد خواب هستند، ساعت ها زمان را صرف کار و تلاش می کنید.

 

وسواس کاری زیاد

کوبی برایانت تنها وقت و تلاش خود را صرف بسکتبال نکرد، او خود را وقف تبدیل شدن به یکی از بهترین ها کرد. او گفت: “اگر می خواهید در حوزه و حیطه ی خاصی عالی باشید، باید در سرتاسر آن وسواس به خرج دهید. افراد زیادی می گویند که می خواهند عالی باشند، اما حاضر نیستند فداکاری های لازم را برای رسیدن به موفقیت انجام دهند.”

عشق عمیق کوبی به بسکتبال پنهان نبود، و این دقیقاً همان روحیه ای است که باید داشته باشید اگر می خواهید در حوزه خود بهترین باشید. اشتیاق، وسواس کاری خود را در آغوش بگیرید و از آن برای رسیدن به اهدافی که دیگران نمی توانند بدان دست یابند استفاده کنید.

از مسیر کاری که انجام می دهید لذت ببرید. اگر فقط برای پول، شهرت یا تمجید تلاش می کنید، نمی توانید در آن مسیر خیلی پیش بروید.

 

رهبران، رهبران را خلق می کنند

کوبی گفت: “من دوست داشتم مردم را به چالش کشیده و آن ها را ناخشنود سازم. این همان چیزی است که باعث خودآگاهی و پیشرفت می شود. شما می توانید بگویید من دیگران را به مبارزه طلبیدم و به آن ها جرأت دادم تا بهترین خود باشند.”

کوبی برایانت در زمین یک رهبر قدرتمند و بحث برانگیز برای تیمش بود. او همیشه هم تیمی های خود را به شدت ترغیب می کرد تا بهترین خودشان باشند و در حالی که برخی کوبی را قلدر می نامیدند، او استراتژیش را در کتاب خود به نام ذهنیت مامبا  (Mamba Mentality) بیان کرد: “من رویکردم را از بازیکنی به بازیکن دیگر تغییر دادم. من همه را به چالش می کشیدم و آن ها را ناخشنود می ساختم، من این کار را به روشی انجام می دادم که متناسب با آن ها باشد.

برای اینکه بدانم چه روشی برای چه کسی کارآمد است، من شروع به انجام بررسی هایی کردم و مشاهده کردم که آن ها چگونه رفتار می کنند. سابقه و تاریخچه ی آن ها را بررسی کردم و خواندم و به اهداف آن ها گوش کردم. یاد گرفتم چه چیزی باعث شده آن ها احساس امنیت کنند و بزرگترین شک آن ها چیست. وقتی آن ها را درک کردم، می توانستم با انگیزه بخشیدن به آن ها در زمان مناسب بهشان کمک کنم بهترین نتیجه را بگیرند.”


مهارت های جدید را یاد بگیرید

یکی از سؤالاتی که کوبی پس از بازنشستگی اغلب از خود می پرسید این بود: “از انجام چه کاری لذت می برم؟” وقتی او جواب این سؤال یعنی داستان سرایی! را پیدا کرد، کمپانی Granity Studios را تأسیس کرد.

در سال ۲۰۱۸، کوبی برای فیلم کوتاه خود به نام بسکتبال عزیز (Dear Basketball)، جایزه اسکار، جایزه امی برای برنامه های ورزشی و جایزه آنی را از آن خود کرد. او افتخار می کرد که اولین آمریکایی آفریقایی تبار بود که در آن گروه جایزه گرفت.

کوبی سپس گفت: “من همچنان بر روی تغییر جهان بر روی روش های مثبت از طریق داستان های متنوع، شخصیت ها و رهبری برای الهام بخشیدن به نسل بعدی متمرکز هستم.”

 

ذهنیت مامبا

کوبی برایانت در ۱۳ سالگی تصمیم گرفت یکی از بهترین بازیکنان بسکتبال شود. همه چیز باید به آن سمت سوق داده می شد.

کوبی در مصاحبه ای گفت که از بازیکنان بزرگی همچون مایکل جردن و مجیک جانسون الهام گرفته است. او به تماشای شاهکارهای شگفت انگیز آن ها می نشست و از خود می پرسید، “آیا می توانم به آن سطح برسم؟”

پاسخ او: “من نمی دانم، اما بذار تا به جواب آن پی ببرم.”

او معتقد بود که اگر دیگران می توانند کاری را انجام دهند، پس او هم می تواند. وقتی جاپای افراد موفق را دنبال می کنید، می توانید نتایج مشابه یا حتی بهتری کسب کنید. اگر در حال راه اندازی یک کسب و کار، تبدیل شدن به یک ورزشکار عالی یا یادگیری یک مهارت جدید هستید، الگوبرداری از رفتارها و عادات کسی که در آن حیطه فردی موفق است در درازمدت به میزان زیادی باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود.

 

نحوه کنترل کردن فشار

هم در زندگی و هم در کسب و کار، هنگامی که تحت فشار قرار دارید باید تصمیمات مهمی بگیرید. بعضی اوقات ممکن است تصمیمی که می گیرید صحیح نباشد اما این جایی است که ما بیشترین میزان یادگیری را داریم. این همان چیزی است که کوبی در سال اول حضور خود در NBA تجربه کرد.

وقتی کوبی ۱۸ سال داشت، در ثانیه های آخر یک بازی مهم پلی آف مقابل یوتا جاز (Utah Jazz)، تلاش کرد پرتابی انجام دهد. او پرتاب را با اعتماد به نفس انجام داد ولی پرتاب او به امتیاز تبدیل نشد. در نهایت لیکرز  (Lakers)در وقت اضافه بازی را واگذار کرد.

اما این شکست آشکار، تبدیل به نقطه عطفی برای کوبی شد، او تمام فصل تعطیلی مسابقات را “تا زمان غروب آفتاب” روی پرتاب هایش کار می کرد. کوبی اگرچه شکست خورد، اما خود را یک بازنده نمی دانست. درعوض، او از آن لحظه به عنوان بازخوردی استفاده کرد تا روی آنچه لازم است بهبود بخشد، کار کند. او یک بار گفت، “هر چیزمنفی ای – فشار، چالش ها – همه فرصتی برای ترقی و پیشرفت من هستند.”

کوبی برایانت در ادامه کار ۲۰ ساله خود ۳۶ پرتاب که منجر به برد شد را انجام داد. آخرین پرتاب او که منجر به برد شد (در آخرین بازی ای که در آن حضور داشت)، مقابل یوتا جاز بود. حتی تحت فشارهای سنگین، کوبی نمی ترسید از این که بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارد.



۱۰ استراتژی مؤثر برای افزایش بهره وری در محیط کار