۴ مهارت نرم برای پیشرفت شغلی

بسیاری از متخصصان برای پیشرفت شغلی بر توسعه مهارت های سخت خود تمرکز می کنند. در حین اینکه مهارت های سخت مهم هستند، امروزه سازمان ها به دنبال متخصصانی هستند که مهارت های قوی نرم دارند. از این گذشته، حتی اگر در برنامه نویسی بهترین هستید، اما نمی دانید چگونه با دیگران کار کنید، نمی توانید حرفه خود را بهبود ببخشید.

گوگل یک مطالعه درون سازمانی انجام داد که نشان داد از بین هشت ویژگی مهم کارمندان برترش، مهارت های سخت مانند تخصص STEM در آخرین جایگاه قرار گرفتند. هفت ویژگی برتر موفقیت در گوگل، همگی مهارت های نرم مانند مربی خوب بودن، برقراری ارتباط و گوش دادن، و برخورداری از توانایی ایجاد ارتباط بین ایده های پیچیده هستند.

اگر می خواهید پیشرفت شغلی داشته باشید، ترفیع بگیرید یا در سال پیش رو یک کار جدید بدست آورید، این مقاله را از دست ندهید. در ادامه چهار مهارت نرم که برای پیشرفت شغلی به آن ها نیاز دارید آورده شده است.

 

خلاقیت

خلاقیت یکی از مهارت های برتر نرم است که کارفرمایان به دنبال آن هستند. خلاقیت تنها برای متخصصان در طراحی گرافیک و بازاریابی محتوا حائز اهمیت نیست؛ خلاقیت در کلیه نقش های یک سازمان از منابع انسانی گرفته تا مهندسی نرم افزار و ارائه خدمات به مشتری مفید و تأثیرگذار است. افراد خلاق قادر به ایجاد ایده های جدید و به کار بردن راه حل های جدید برای رفع مشکلات موجود هستند، که این امر به کسب و کارها این امکان را می دهد تا فرصت های جدیدی برای نوآوری و رشد به دست آورند.

شما می توانید یاد بگیرید که خلاق تر باشید. چندین روش برای تقویت خلاقیتتان وجود دارد مانند همکاری با دیگران، درخواست بازخورد از دیگران، نوشتن ایده هایتان، حل معما یا حتی رفتن به اتاق فرار.

 

هوش اجتماعی

هوش اجتماعی، توانایی کنار آمدن، همراهی و تعامل و برقراری ارتباط با دیگران، ایجاد روابط عمومی و رهیابی در محیط های اجتماعی است. اگر می خواهید روابط معنادار و موفقی با افراد یک سازمان برقرار کنید، هوش اجتماعی ضروری و لازم است.

هوش اجتماعی دقیقاً چیست؟ طبق مجله روانشناسی امروز (Psychology Today)، عناصر اصلی هوش اجتماعی شامل موارد زیر است:

تسلط کلامی و مهارت های گفتاری

آگاهی از نقش های اجتماعی، قوانین و اسکریپت ها

مهارت گوش دادن مؤثر

درک آنچه باعث ایجاد انگیزه در افراد می شود

ایفای نقش و خودکارآمدی اجتماعی

مهارت های مدیریت برداشت (تصویرپردازی)

هوش اجتماعی می تواند از تجربیاتی که از تعامل خود با افراد کسب می کنید و یادگیری موفقیت ها و شکست هایتان در موقعیت های اجتماعی ایجاد  شده و جزئی از مهارت نرم شما شود. بنابراین، یک راه عالی برای تقویت این مهارت ها، رفتن به بیرون و تعامل با افراد است. به عنوان مثال، می توانید برای تمرین و تقویت مهارت های مکالمه و گوش دادن در رویدادهای شبکه ای شرکت کنید. به یاد داشته باشید، رفتارهای دیگران و خودتان را به منظور تسلط بر هوش اجتماعی مطالعه و بررسی کنید.

سواد دیجیتال

زمانی دانستن نحوه استفاده از مایکروسافت آفیس برای به دست آوردن یک شغل کافی بود. امروزه، کنترل محیط کار به دست تکنولوژی افتاده است و پیوسته در حال تحول و پیشرفت است، که این امر سواد دیجیتال را به یک مهارت نرم ضروری در سال ۲۰۲۰ و پس از آن تبدیل می کند. انجمن کتابخانه آمریکا (ALA) سواد دیجیتال را “توانایی استفاده از فناوری های اطلاعات و ارتباطات برای یافتن، ارزیابی، ایجاد و مراوده اطلاعات، که مستلزم مهارت های شناختی و فنی است” تعریف می کند. به زبان ساده تر، سواد دیجیتال که یک مهارت نرم است شامل دانستن نحوه استفاده از ابزارهای دیجیتال به منظور حل مشکلات، کارآمد و مؤثر بودن، کار کردن به طور مشترک، تولید محتوا و غیره است.

با انجام کمی تحقیق آنلاین می توانید مهارت های سواد دیجیتال خود را توسعه و بهبود بخشید. به عنوان مثال، می توانید چندین مقاله بخوانید یا دوره های آنلاینی را بگذرانید. سپس، می توانید شروع به یادگیری بیشتر در مورد مهارت های پیشرفته رایانه ای و فنی مانند بازاریابی ایمیلی یا برنامه نویسی بیسیک کنید. حتماً از هر فرصتی برای یادگیری استفاده کنید.

 

همکاری مجازی

دورکاری در جهان، در حال افزایش است. طبق سایت GlobalWorkplaceAnalytics.com، کار منظم در خانه، در بین جمعیت غیر خود اشتغال، از سال ۲۰۰۵ تاکنون ۱۷۳ درصد رشد داشته است. که این میزان رشد، ۱۱ درصد سریعتر از سایر نیروهای کار و تقریبا ۴۷ برابر سریعتر از افراد خود اشتغال است. بنابراین، چه خودتان از راه دور کار می کنید و چه با سایر اعضای تیم از راه دور در یک شرکت، مهارت های همکاری مجازی برای نیروی کار امری ضروری هستند.

همکاری مجازی، روش همکاری بین اعضای تیم بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی آن هاست که از طریق ابزارهای دیجیتال انجام شده است. برای تقویت مهارت های همکاری مجازی که  یک مهارت نرم محسوب می شود، خود را با ابزارهای رایج همکاری مجازی معروف مانند نرم افزار ویدئو کنفرانس، ابزار ردیابی زمان، نرم افزار مدیریت پروژه، ابزار پیام رسان فوری و غیره آشنا سازید. همچنین افزایش آگاهیتان در مورد تقابل فرهنگی مهم است. شرکت های از راه دور به طور معمول دارای تیم های بین المللی هستند. بنابراین، شما باید بتوانید به طور مؤثر با اعضای تیم با پیشینه های فرهنگی مختلف تعامل و همکاری داشته باشید.

این ها تنها تعدادی از مهارت های برتر نرم افزاری هستند که کارفرمایان به دنبال آن هستند. شروع به توسعه و تسلط بر این مهارت های نرم مهم  کنید تا پیشرفت کنید. با مهارت های نرم و جدید خود، می توانید حرفه خود را بهبود بخشید.



دورکاری و بهره وری بیشتر