۱۰ قدم برای مدیریت کسب و کار در بحران

در شرایط بحران عدم اطمینان، همه می خواهند یک گوی بلورین داشته باشند. در حالی که هیچ کس نمی تواند اطمینان داشته باشد که در آینده چه اتفاقی می افتد، مکانی عالی برای شروع وجود دارد: تیمی از افراد آینده نگر که داده های هوش مصنوعی را برای پیش بینی وقایع جهانی، مانند همه گیری ها و بحران ها تجزیه و تحلیل می کنند.

این همان کاری است که MeasuredRisk سال هاست انجام می دهد. بنیانگذار آن، تام آلبرت (Tom Albert)، مشاور The Oracles است که با تیم منحصر به فردی از پیش بینی کننده های ژئوپلیتیک، متخصصان علوم رفتاری، هکرها و نظامیان سابق، و همچنین یک موتور هوش مصنوعی که “مغز” نامیده می شود، یک شرکت مدیریت ریسک را ایجاد کرده است.

تام آلبرت  درباره وقایع فعلی و اینکه کارآفرین ها چه رویکرد و پاسخی نسبت به این شرایط باید داشته باشند پیشنهاداتی را ارائه داده است:

 

پادشکننده (antifragile) شوید

قوی سیاه” رویدادی غیر منتظره، غیرقابل پیش بینی و سخت و غیر عادی است که سیستمی را به شیوه ای که COVID-19 دنیای ما را در معرض شکنندگی قرار داده، آزمایش می کند. این اصطلاح توسط نسیم نیکلاس طالب (Nassim Nicholas Taleb)، نویسنده ی کتاب “پادشکننده: چیزهایی که از اختلال به دست می آید”، ایجاد شده است. ایده او این است که ما باید اقدامات “پادشکننده” را ایجاد کنیم که بتوانیم پس از این وقایع دوام بیاوریم و موفق شویم.

پادشکننده شدن تنها به معنای تاب آوری در شرایط سخت و کنار آمدن با مشکلات و بحران ها نیست بلکه به معنی رشد و پیشرفت کردن است. مثل ورزش کردن است: شما با درد و پاره شدن عضلات قوی تر می شوید. در حالی که یک فنجان هنگامی که به زمین می افتد خرد می شود، شیر کاکائو هنگامی که هم زده می شود، بهتر می شود. این همان کسب و کاریست که شما می خواهید.

سازگاری شما در بحران، پایداری شما را تعیین می کند. نقاط ضعف افرادتان، فرآیندها، زنجیره تأمین و فناوری خود را در نظر بگیرید. پیچیدگی باعث ایجاد مشکلاتی می شود؛ به عنوان مثال، سفرهای بین المللی ویروس را گسترش می دهند. آیا می توانید به اصول اولیه برگردید؟ همراه با تیم خود، جایی را بررسی کنید که می توانید تعدیل نیروها را به حداقل برسانید و بازدهی را افزایش دهید.

 

از نفوذ هکرها جلوگیری کنید

پادشکننده شدن شامل محافظت از مالکیت فکری شما در برابر هک شدن، که یک تهدید جدی است می باشد. به کارمندان خود آموزش دهید تا از خانه به طور ایمن و مطمئن کار کنند، و اطمینان حاصل کنید که شرکایتان نیز همین کار را انجام می دهند، زیرا هکرها اغلب از طریق تأمین کنندگان شخص ثالث حمله می کنند.

برای محافظت از اطلاعات خود، از نرم افزار سیگنال (Signal)، مرورگر وب بریو (Brave) در تمام دستگاه های خود استفاده کنید. از تأیید هویت دو عاملی به عنوان یک لایه اضافی امنیتی و کلمات عبور تصادفی و طولانی استفاده کنید، برای این امر می توانید از برنامه ای مانند Dashlane استفاده کنید.

 

میزان اطلاعات دریافتی خود را محدود کنید

برخی منابع اطلاعات غلط را پخش می کنند تا از ترس و ایجاد واکنش ها، سودجویی کنند (مثلاً فکر می کنید که باید تعداد زیادی دستمال توالت را انباشته کنید زیرا خوانده اید که موجودی آن کم است). به عنوان مثال، بسیاری از نقشه ها و نمودارهای COVID-19 با بدافزار، (نرم افزاری که عمداً برای آسیب رساندن به کامپیوتر، سرور یا شبکه شما طراحی شده است)، بارگذاری شده اند، حتی آن هایی که در صدر نتایج Google هستند.

اطلاعات بسیار زیادی وجود دارد. با تغییر سریع شرایط، می توانید به راحتی سردرگم و به هم ریخته شوید. حجم زیاد اطلاعات را دنبال نکنید، زیرا این کار توانایی شما برای اقدام کردن و حرکت را از کار می اندازد. در مورد آنچه به آن باور دارید تیزبین و دقیق باشید، توجه داشته باشید و منابع خود را به سه موردی که با توجه به پیشینه ی آن ها، بهشان اعتماد دارید محدود کنید، از جمله مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) و یک اقتصاددان که به آن اعتماد دارید.

 

از طرز فکر خود محافظت کنید

یکی از مشاوران ما، Chase Hughes، متخصص رفتار، می گوید ترس، ما را در برابر چیزهایی مانند هک شدن یا فیشینگ از طریق حساب های فیک رسانه های اجتماعی، پیش بینی پذیرتر و مستعدتر می سازد. تنها چیزی که باید از آن بترسید، خود ترس است. از بالا پایین کردن و زیر و رو کردن رسانه های اجتماعی، و یا اینکه درگیر اخبار ۲۴ ساعته و واکنش دهنده های ناگهانی شوید، خودداری کنید؛ آرام باشید و روی قدم بعدی تمرکز کنید. آرامش مسری است.

در روزهای سخت، این سخن از امپراطور رومی و فیلسوف رواقی، مارکوس آئورلیوس (Marcus Aurelius) را به خاطر بسپارید: “وقتی برایتان مشکل است که از رختخواب خود بیرون بروید، به خود بگویید، اگر کاری که برای آن متولد شده ام را انجام  می دهم،از چه چیزی باید شکایت داشته باشم،…یا این چیزی است که من برای آن آفریده شده ام؟ برای پنهان شدن زیر پتو و گرم ماندن؟”

با مدیریت بحران و انجام ۱۰ قدم از کسب وکار، کار مندان و خودتان در کرونا محافظت کنید

از  زمان بحران نهایت استفاده را ببرید

اگر تا به حال “کاری که برای آن به دنیا آمده اید” را انجام نمی دادید، از این فرصت و بحران برای شروع استفاده کنید. این زمان به احتمال زیاد تعیین کننده باقی سال شما خواهد بود. محدودیت ها باعث ایجاد خلاقیت می شوند. از این زمان برای ابداع چیزی یا استفاده و بکارگیری آموزش الکترونیکی استفاده کنید. انسان ها به جای رشد، به طور پیش فرض تمایل دارند تنزل کنند و به سمت تباهی بروند، مگر اینکه برنامه ای داشته باشیم و نتیجه مطلوب و دلخواه خود را در خاطر داشته باشیم.

رهبران، کنجکاوی بی پایان، عطش کسب دانش و تمایل به کمک به دیگران دارند. خواندن این کتاب ها را توصیه می کنیم “هنر پیش بینی: هنر و علم پیش بینی” نوشته فیلیپ تتلاک (Philip Tetlock) و دن گاردنر (Dan Gardner)؛ “سیگنال و سر و صدا: چرا بعضی از پیش بینی ها درست از آب در می آیند و برخی دیگر نه” نوشته نیت سیلور (Nate Silver)؛ و “دامنه: چگونه جنرالیست ها در جهان تخصصی شده پیروز می شوند” نوشته دیوید اپستاین (David Epstein).

اگر نیاز به راهنمایی و مسیر دارید، از خود بپرسید: پایان کار من چیست؟  الهام بخشیدن به رهبران آینده، حل مشکلات جهان، مواجهه با بحران ها و  یا تفریح ​​در عین ایجاد یک زندگی عالی برای خانواده؟

 

تیم و عزیزان خود را در اولویت قرار دهید

اگر یک هرم وارونه را تصور کنید، یک رهبر خدمتگزار در پایین آن قرار دارد. آن ها صبور و مهربان هستند، به خصوص در چالش ها  و بحران ها کار درست را انجام می دهند. به اعضای تیم خود در انجام کارهایشان اعتماد کنید و مرتباً با آن ها در ارتباط باشید.

این فرصتی است برای همراه و یکپارچه شدن و تکیه کردن به یکدیگر. همه ما تنها به دنبال ارتباط و تلاش برای زندگی با یکدیگر هستیم. با هر کسی که می شناسید و در خانه تنها است تماس بگیرید.

 

گو (Go) بازی کنید، نه شطرنج

بهترین پیش بینی کننده لوله کش است. وقتی به شما آموزش داده نشده است که به روشی خاص فکر کنید، آزاداندیش تر و خیال پرداز تر هستید.

به عکس های ماکرو و میکرو نگاه کنید و به کسب و کار مانند بازی گو فکر کنید، نه شطرنج، که روی نبردهای تعیین کننده و سرنوشت ساز یک بر یک متمرکز است. در گو، نبردها به صورت غیرمستقیم در مناطق گسترده و کاملاً متصل انجام می شوند، جایی که پی بردن به استراتژی شما برای دشمن سخت تر است. اما به یاد داشته باشید: این یک بازی برد – برد است زیرا ما برای لذت بردن بازی می کنیم. حتی اگر ببازید، حداقل بازی کرده اید.

 

 برای بدترین شرایط آماده شوید، به بهترین ها امیدوار باشید

 در حالی که هیچ کس به طور قطعی نمی تواند بگوید ویروس کرونا و بحران مربوط به آن چه مدت ادامه خواهد داشت، Andrew McDermott این توصیه را می کند: “چیزها می توانند قبل از بهتر شدن بدتر شوند؛ بنابراین این مسئله را جدی بگیرید، دستورالعمل های CDC را دنبال کنید و آمادگی خود  را برای شرایط اضطراری  ارزیابی کنید. من طرفدار آگاهی از مهارت های پایه ای بقا، داشتن توان خورشیدی و شارژ نگه داشتن همه دستگاه های شما هستم.”

 

فرهنگ و فناوری از راه دور را در آغوش بگیرید

از فناوری هایی مانند سفارش آنلاین از سوپرمارکت ها و سفارش آنلاین غذا برای تحویل سفارش ها و مواد غذایی خود استفاده کنید، این کار به کسب و کارهای محلی که بیش از هر زمان دیگری دچار مشکل شده اند، پشتیبانی زیادی می کند. اگر اطرافیان شما از این تکنولوژی آگاهی ندارند، با آن ها تماس گرفته و برایشان توضیح دهید.

 

با یک آجر شروع کنید

هر کسی می تواند در شرایط سخت و دشوار یک رهبر باشد. این را از اندی اندروز (Andy Andrews) به خاطر بسپارید: «%۴۰ آنچه نگران آن هستیم هرگز اتفاق نمی افتد و تنها %۸ از نگرانی ها واقعی هستند، خبر خوب این است که می توانیم آن ها را مدیریت کنیم».

هر خانه با یک آجر شروع می شود. روی آجر تمرکز کنید، نه خانه، و اگر لازم است، آن آجر را خودتان بسازید. امیدوارم این بیماری همه گیر به ما بیاموزد که یکدیگر را بیشتر دوست داشته باشیم، به شکل کارآمد و بهتری با هم کار کنیم و متفاوت فکر کنیم. بیایید از فرصت استفاده کنیم. آینده روشن است.



زمان شما ارزشمند است