این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا، دورکاری به طور مداوم و پیوسته بین کسب و کارها در حال افزایش است.

 جالب است بدانید تعداد کارکنان دورکار از ۲۰۰۵ تاکنون %۱۱۵ بیشتر شده است. امروز بیش از %۳.۲ از نیروی کار جهانی (یا ۴.۳ میلیون کارمند) از خانه مشغول به کار هستند.

این جهشی بزرگ برای این سبک کاری است که زمانی منتسب به فریلنسرها بود که در کافی شاپ ها با لپ تاپ های خود کار می کردند. مطالعات جهانی نشان می دهد که دورکاری در حال حاضر امری عادی است و %۴۳ از کارمندان دورکار هستند و از راه دور کار می کنند.

دورکاری دقیقا چیست؟

به عبارت ساده، یک سبک کاری است که به کارمندان و تیم ها امکان می دهد خارج از موقعیت محل کار سنتی، در هر مکان و زمانی کار کنند.

چه نیمه وقت و چه تمام وقت، در هر دو حالت کارمندان دورکار می توانند وظایف خود را انجام دهند و به اهداف خود برسند بدون اینکه با همکاران خود در یک مکان خاص و واحد باشند. تعداد بیشتری از کارمندان به دنبال فرصت های شغلی دورکاری هستند، و این امر باعث شده تا دورکاری محرک اصلی استخدام و حفظ بسیاری از سازمان ها باشد.

به گفته Regus ، افزایش بهره وری و بهبود تعادل میان کار و زندگی تقریباً ۷۰ درصد دلایل کارکنان برای تمایل به فرصت های کار از راه دور را شامل می شوند!

دورکاری ممکن است برای همه مناسب نباشد. اگرچه به راحتی می توان تصور کرد که کارمندان دورکار ممکن است مثمر ثمر نباشند، اما در هر صورت محبوبیت این سبک کار رو به رشد است.

شش مورد وجود دارد که کسب و کارها باید قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا باید این سبک کار و فرصت های از راه دور را در کار خود بکار ببندند، در رابطه با دورکاری در نظر بگیرند.

 

  1. فرصت های کار از راه دور را باید بیشتر در نظر گرفت

سازمان ها دیگر نمی توانند تقاضاهای نیروی کار مدرن را برای فرصت های شغلی دورکاری نادیده بگیرند.

%۵۱ از کارمندان مایلند مشاغل یا شرکت هایشان را برای آن هایی که گزینه های از راه دور و انعطاف پذیر بیشتری ارائه می دهند، ترک کنند و تغییر دهند.

نسل هزاره شاید بزرگترین طرفداران دورکاری باشند، که فرصت برای انعطاف پذیری بیشتر بر سایر مزایای مرتبط با مشاغلشان اولویت دارد. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده اند که %۶۹ از نسل هزاره گزینه های کار منعطف تر را به مزایای کاری دیگر ترجیح می دهند! 

تنها کارمندان فعلی نیستند که می خواهند در کار خود انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند. افراد بیشتری به دنبال نقش هایی هستند که امکان دورکاری را فراهم می کنند! در موتورهای جستجوی کاریابی مانند Indeed، برای مثال، تنها در کانادا، جستجو برای نقش های دورکاری از سال ۲۰۱۷ %۱۹ افزایش یافته است.

همچنین سبک های کاری انعطاف پذیر یکی از مهمترین اولویت های نسل هزاره برای یافتن فرصت شغلی مناسب است.

 

  1. کارمندان تنها گروه هایی نیستند که از دورکاری سود می برند

شاید دانستن این موضوع رهبران را متعجب کند که دورکاری فوایدی بیش از آنچه مربوط به کارمندان و تیم های دورکار است را دارد!

%۴۴ از شرکت ها هیچ فرمی از دورکاری را بکار نمی گیرند، اما هنگامی که فرصت های دورکاری برای تیم های خود فراهم می کنند، افزایش قابل توجهی در میزان بهره وری و حفظ کارمندان را تجربه می کنند.

نظرسنجی ها نشان می دهد شرکت هایی که برخی از فرم های دورکاری را بکار می برند %۲۵ کمتر ترک شرکت از سوی کارمندان را تجربه می کنند. کارکنان چابک، مانند کارمندان دورکار، %۳۶ بیشتر برای رفع نیازهای مشتری مجهز هستند؛ سازمان ها را به %۳۴ دسترسی بیشتر به طیف وسیعی از استعدادها، و ارائه %۳۶ مهارت های عمومی و مهارت و خبرگی بیشتر، مجهز می کند!

بهره وری نیز انگیزه ای برای سازمان ها است. OwlLabs مطالعه ای انجام داد که توسط آن پی بردند کارمندان کاملاً دورکار دو برابر بیشتر از مدیران خود در سازمان همکاری می کنند! به طور مشابه، مطالعه ای توسط دانشگاه استنفورد به مزایای دورکاری اشاره می کند، که از جمله آن ها، بهبود رضایت شغلی، بهره وری بالاتر و افزایش احساس استقلال می باشد.

 

  1. تیم های دورکار بیشتر متعهد هستند

شاید باور این موضوع سخت باشد که کارمندان دورکار می توانند به همان اندازه یا حتی بیشتر از سایر همکاران خود در دفتر متعهد باشند.

با این حال، تحقیقات نشان می دهد کارکنانی که فرصتی برای دورکاری دارند، نه تنها متعهد و در ارتباط هستند بلکه گاهی حتی کارآمدتر هم هستند!

مطالعات Gallup نشان داده است که تقریباً %۳۵ کسانی که حداقل %۲۰ از زمان خود را صرف دورکاری می کنند تعهد کاری بیشتری دارند. در ضمن، %۶۰ از وقت یک کارمند صرف کار کردن در خارج از دفتر کار منجر به نرخ مشارکت و تعهد بالاتر می شود و %۵۸ از کارمندان هنگام کار از راه دور در مقابل کار خود احساس انگیزه بیشتری می کنند.

کسانی که هر ماه حداقل چند بار فرصت دورکاری را دارند، %۲۴ بیشتر در مقابل نقش هایی که هیچ فرصتی برای کار از راه دور و یا از خانه را ندارند، احساس رضایت و کارآمدی دارند.

همچنین دورکاری قادر است فرصتی برای انجام کارهایی که کارمندان به بهترین نحو انجام می دهند، فراهم کند. به عنوان مثال، Gallup گزارش می دهد که کارکنانی که از راه دور کار می کنند %۳۱ بیشتر احتمال دارد کاملاً موافق باشند که شانس این را دارند هر کاری را به بهترین شکل ممکن انجام دهند!

دورکاری

  1. کارمندان دورکار مؤثر و کارآمدتر هستند

خوب، معلوم است که کارمندان دورکار نه تنها تعهد کاری دارند بلکه کارآمد و تأثیرگذار هم هستند! در مطالعه ای در مورد کارکنان دورکار کانادایی در سال ۲۰۱۸، مشخص شد که %۹۰ احساس می کنند که هنگام کار از راه دور و دورکاری، کارایی بیشتری دارند.

در همان مطالعه، %۶۵ از کارفرمایان کانادایی موافق بودند که کارمندانشان در هنگام دورکاری، می توانند کارایی بیشتری داشته باشند!

“بررسی ها و نظرسنجی ها نشان می دهد شرکت هایی که برخی از فرم های دورکاری را بکار می برند و اتخاذ می کنند %۲۵ کمتر ترک شرکت از سوی کارمندان را تجربه می کنند.”

سایر مطالعات در مورد کارمندان دورکار کانادایی این گفته برای بهره وری را تأیید می کنند. به عنوان مثال، از سال ۲۰۱۷، تقریباً %۴۷ کانادایی ها دورکاری می کنند و %۵۴ اظهار دارند که برای بهبود بهره وری از راه دور کار می کنند.

Udemy مطالعه ای انجام داد که در آن %۴۰ از کارمندان گزارش کردند که گزینه های انعطاف پذیرتر یا دورکاری می توانند به حواس پرتی مربوط به کار کمک کنند، در حالی که %۵۲ اظهار دارند که دورکاری فرصتی برای بهره وری بیشتر است.

علاوه بر این، اگرچه تعادل میان کار و زندگی همچنان عاملی مهم در تمایلات کارکنان برای گزینه های دورکاری است، اما براساس مطالعات اخیر جهانی، دلیل شماره یک، بهره وری و تمرکز است!

 

  1. دورکاری راه آینده است

در ابتدای این مطلب از وبلاگ نومانو، گفتیم که دورکاری به طور پیوسته در حال افزایش است و از یک تمایل به فعالیت و عملکرد اصلی طیف وسیعی از شرکت ها در میان هزاران صنعت تبدیل شده است.

بسیاری از سازمان ها به سمت سبک های دورکاری حرکت می کنند تا آزادی و چابکی که کارمندان برای انجام وظایف خود در خارج از محیط های کاری رایج نیاز دارند، ارائه دهند.

Randstad پیش بینی می کند، تا سال ۲۰۲۵، تقریباً %۳۲ مدل های کار شرکت شامل دورکاری باشند.

با بررسی حتی بیشتر در مورد آینده محل کار، سایر مطالعات مانند مطالعات Upwork پیش بینی می کنند که تا سال ۲۰۲۸، %۷۳ از کل تیم ها از راه دور کار خواهند کرد!

دورکاری می تواند برای بسیاری از سازمان ها و تیم هایشان سودمند باشد، اما ممکن است تمایل داشته باشیم که به دورکاری به عنوان فعالیتی که به استارتاپ ها یا کسب و کارهای متوسط ​​منتسب است، فکر کنیم.

دورکاری می تواند توسط شرکت های سرمایه گذاری نیز به کار رود! Global Workplace Analytics دریافت کارکنانی که برای شرکت های Fortune 1000 در سراسر جهان کار می کنند، %۶۰-۵۰ از وقت خود را دور از محیط های اداری معمولشان کار می کنند.

این مقدار از زمانی که صرف دورکاری می شود قابل توجه است!

تنها نسل هزاره نیست که به دنبال گزینه های کار از راه دور یا انعطاف پذیرتر است. کارمندان دورکار شامل کسانی که “بیبی بومر” یعنی کارمندانی که بالای پنجاه سال دارند، نیز می باشد.

هر دو نسل نیروی کار خواستار فرصت های دورکاری از سازمان های خود هستند و همین سازمان ها برای استخدام نیروی جدید و برنامه ریزی نحوه عملکرد محیط های کاریشان با این سبک کاری از تیم های نسل هزاره استفاده می کنند.

Upwork پی برد، از آنجایی که استخدام مدیران نسل هزاره به طور فزاینده ای در حال افزایش است، %۶۹ از این مدیران جوان به احتمال زیاد می پذیرند تیم هایشان از راه دور کار کنند. مدیران نسل هزاره %۲۸ بیشتر از رهبری که از نسل بیبی بومر است احتمال دارد که از کارمندان دورکار استفاده کنند.

مجمع جهانی اقتصاد بارها، دورکاری را به عنوان یکی از بزرگترین محرک های تحول در عملکردهای کسب و کاری شرکت های سراسر جهان گزارش کرده است.

“Randstad پیش بینی می کند، تا سال ۲۰۲۵، تقریباً %۳۲ مدل های کار شرکت شامل دورکاری باشند.”

شاید به همین دلیل است که مدیران و رهبران بیشتری توجه خود را به حفظ و آینده نیروهای کاریشان معطوف کرده اند؛ به ویژه، %۵۲ از مدیران جوان برنامه ریزی برای نیروی کار آینده را به عنوان اولویت اصلی رتبه بندی می کنند و در نظر می گیرند، به خصوص در مورد مدیریت تیم های از راه دور و انعطاف پذیر.

مشارکت برای تیم های دورکار بسیار مهم است؛ به طور کلی، %۶۰ کارکنان احساس می کنند که مدیران و رهبران مسئول اجرای استراتژی های تعامل هستند.

 

  1. کارمندان دورکار ممکن است هم در نقش های کاری خود و هم به طور کلی، شادتر باشند

گذشته از مزایای آشکار دورکاری، مانند تیم های چابک و افزایش بهره وری، تحقیقات بسیاری نیز نشان می دهند که وقتی کارمندان می توانند از راه دور کار کنند چطور رضایت شغلی و وجدان کاری نیز بهبود می یابد.

به عنوان مثال، طبق یک مطالعه مؤسسه ملی سلامت، کارمندان دورکار اظهار داشتند که احساس استرس کمتر و رضایت بیشتری در شغل های خود داشتند و به همین دلیل احتمال اینکه شغل خود را رها کنند کمتر است، این خبر خوبی است برای سازمان هایی است که نگران حفظ کارمندان هستند!

مطالعات انجام شده توسط  PGiنیز نشان دهنده همین مسئله است، که %۸۲ کارمندان دورکار در رابطه با وظایف و مسئولیت های مربوط به کار استرس کمتری احساس می کنند.

این آمار قابل توجه است، زیرا فرسودگی ناشی از کار یکی از مهمترین عوامل محرک ترک شرکت ها از سوی کارمندان است. تحقیقات Deloitte نشان داده است که %۸۴ از نسل هزاره در هنگام کار فرسودگی را تجربه می کنند، در حالی که نیمی از کارمندان نسل هزاره به دلیل فرسودگی، شغل خود را ترک کرده اند.

با این وجود، %۷۰ از کارمندان اظهار داشتند که هنگام کار کردن در خارج از محیط های کاری سنتی، احساس سلامتی بیشتری می کنند.

%۸۷ از کارمندان دورکار به لطف داشتن ابزار و راهکارهای دورکاری احساس ارتباط بیشتری با سازمان خود می کنند؛ علاوه بر این، یک مطالعه از دانشگاه هاروارد نشان داد که ۸۷٪ از کارگران از راه دور در واقع احساس ارتباط بیشتری دارند.

به لطف ابزارهای همکاری، تیم های دورکار می توانند در هر کجا و در هر زمان با رهبران و همکارانشان در ارتباط باشند. اعضاء تیم می توانند از ابزارهایی مانند سیستم مدیریت وظایف نومانو برای مدیریت کارها به صورت یکپارچه بهره ببرند.

همه ی سازمان ها یا کارمندان دورکاری را سازگار با نیازها یا سبک های کاری خود نمی یابند؛ کار از راه دور یا انعطاف پذیر مناسب تمام سبک های کاری نیست؛ اگرچه شرکت ها برای پیدا کردن کارمندی که حتی ذره ای کنجکاو و علاقهمند به فرصت های دورکاری نیست، تحت فشار قرار خواهند گرفت.

رهبران و سازمان ها با در نظر گرفتن چگونگی عملکرد افراد شما، و اینکه چگونه بر بهره وری آن ها تأثیر می گذارد، می توانند تصمیمات آگاهانه تری در مورد بکارگیری دورکاری اتخاذ کنند!

شما چطور؟ تاکنون دورکاری را تجربه کردید؟

مطالب مشابه

پیام بگذارید