تدوین برنامه های آموزشی

امروزه پیدا کردن استعدادهای جدید دشوار شده است. در عین حال، کمبود نیروی متخصص در حال تبدیل شدن به معضل بزرگی در کشور است، شرکت ها هزینه زیادی را صرف استخدام و آموزش می کنند اما با این وجود باز هم بازدهی بهبود نمی یابد.

کسب و کارها کدام بخش ها را اشتباه انجام می دهند؟ چه کارهای دیگر می توانند انجام دهند تا برنامه های آموزشی مؤثرتر و کارآمدتری داشته باشند؟

در این مطلب از وبلاگ نومانو ۶ روش دقیق که برنامه های آموزشی کسب و کار را کارآمدتر و مؤثرتر می سازند را آورده ایم:

 

  1. ایجاد اهداف آموزشی

با سؤال کردن از خودتان شروع کنید مانند این که می خواهید کارمندان بعد از آموزش چه مشکلی را حل کنند؟ تفاوت عملکرد بین آنچه اکنون می توانند انجام دهند و آنچه باید قادر به انجام آن باشند چیست؟

در حالی که بسیاری از شرکت ها از معیار وسیع و گسترده ای مانند بهره وری پیشرفته استفاده می کنند، شما می توانید رویکرد تاکتیکی تری اتخاذ کرده و مشکلات خاصی که کارمندان باید قادر به حل آن باشند را شناسایی کنید.

برای مثال یک شرکت توسعه وب را در نظر بگیرید که تصمیم دارد به توسعه برنامه های تلفن همراه بپردازد و از این رو می خواهد به کارمندان جدید آموزش دهد تا اطمینان حاصل کند که آن ها می توانند کار را به خوبی انجام دهند.

شما همچنین باید فعالیت های آموزشی ای را تعیین کنید که به کارکنان شما کمک می کنند تا کار را به طور مؤثر و کارآمد انجام دهند. این امر ممکن است شامل ایجاد یک اپلیکیشن کامل یا یک MVP (کمینه محصول پذیرفتنی) برای اندروید و آی او اس باشد.

 

  1. یک مدیر آموزش کارآمد و ماهر استخدام کنید

برنامه های آموزشی کارآمد با یک فرد ماهر که تجربه مدیریت آموزش شرکت ها را دارد شروع می شود. آن ها مسئول برنامه ریزی و اجرای کلیه اقدامات آموزشی درون سازمان هستند.

یک مدیر آموزش ایده آل باید دانش عمیقی در مورد کسب و کار، ارتباطات قوی و مهارت های بین فردی داشته باشد. وی همچنین باید با ذکاوت، کنجکاو و در توسعه مهارت های کارکنان (مهم نیست که یک کارمند در آموزش چه ضعفی دارد) سرمایه گذاری کند تا به آن ها در دستیابی به پتانسیل های واقعیشان کمک کند.

علاوه بر این، این فرد همچنین برای جالب توجه و پرکشش نگه داشتن مباحث و مشارکت داشتن کارمندان در طول جلسه، باید فردی سرگرم کننده باشد.

  1. شکاف های آگاهی در سازمان را بررسی کرده و برنامه های آموزشی را تقسیم بندی کنید

ممکن است شما کارمندانی داشته باشید که تمام مهارت های لازم برای سوق دادن شرکت شما به سمت جلو را ندارند یا شاید آن ها دانش پایه ای دارند و اشتباه زیادی انجام می دهند.

بهترین روش برای بررسی شکاف های آگاهی از طریق انجام تست های متعدد و تقسیم کارکنان به سه دسته (مبتدی، متوسط و پیشرفته) است.

این به شما کمک می کند تا به همه ی کارمندان و برنامه های آموزش مناسب و درخور آن ها توجه کنید. علاوه بر این، می توانید با مشتریان، شرکا یا هر شخص دیگری که در ارتباط حرفه ای مداوم با کارمندان شما قرار دارد صحبت کنید تا بدانید که از نظر آن ها چه چیزی نادیده گرفته شده است.

تدوین برنامه های آموزشی

  1. ایجاد تجربه های شخصی و جذاب در زمینه یادگیری اعضاء تیم

ایجاد تجربه یادگیری شخصی سازی شده، کلید اصلی برنامه های آموزشی موفق است. همانطور که در بالا ذکر شد، پرسیدن از کارمندان و مدیران در مورد آنچه از نظر آموزش لازم دارند می تواند به شما در ایجاد برنامه های آموزشی اختصاصی و شخصی سازی شده کمک کند.

هنگام ایجاد برنامه های آموزشی، این موارد را به خاطر داشته باشید:

  • در وهله ی اول بر نیازهای کارکنان متمرکز شوید.
  • محتوای آموزشی ای ایجاد کنید که مستقیماً به اهداف کسب و کار شما مربوط است.
  • آموزش های نظری را به حداقل برسانید و روی تمرین در زمان واقعی تمرکز کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که در طول آموزش فرصت کافی برای بازخورد وجود دارد.
  • موضوعات آموزشی خود را به بخش های کوچک که درک آن ها آسان تر است تقسیم کنید.

برای ایجاد یک تجربه یادگیری مشارکتی:

  • از مربیان بخواهید که داستان و بازی های سرگرم کننده را در آموزش ادغام کنند.
  • کنترل فرایند یادگیری را به جای مربی (هفته‌ای یک یا دو بار) به کارمندان بسپارید.
  • فیلم هایی را برای حفظ توجه آن ها برای مدت طولانی تر در نظر بگیرید.
  • مرتباً سؤال کنید.
  • پاداش های کوچک مانند شکلات برای ۳ پاسخ درست یا انجام کاری خوب می تواند آن ها را ترغیب کند تا فعالانه در آموزش شرکت کنند.

هرچه کارکنان از برنامه آموزشی لذت بیشتری ببرند، بیشتر احتمال دارد که دانش خود را در زمان واقعی یاد بگیرند و پیاده سازی کنند.

 

  1. در طول آموزش با کارمندان جدید مشارکت فعال داشته باشید

مشارکت مدیران و سایر رهبران سازمان در برنامه آموزشی اهمیت دارد. این امر اعتماد به نفس کارمندان را برای درک کامل آموزش بیشتر می کند.

علاوه بر این، شما می توانید به مربی استراحت دهید و برای یک روز آموزش را خودتان پیش ببرید و برعهده بگیرید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا کارمندان جدید خود را بشناسید و از یک به یک آن ها بازخورد بگیرید. به این ترتیب می توانید برنامه آموزشی را در زمان حقیقی و بی درنگ ارزیابی کنید و تصمیماتی اتخاذ کنید که نتایج را بهبود بخشند.

انجام این کار باعث می شود کارمندان احساس کنند که به آن ها توجه می کنید و اهمیت می دهید و از این رو، احتمال آن بیشتر است که مطابق انتظارات شما عمل کنند، یعنی مهارت ها را به طور موثر یاد می گیرند و پیاده می کنند.

 

  1. عملکرد برنامه های آموزشی را تحلیل و بهینه سازی کنید

آخرین ولی نه کم اهمیت ترین مورد، تجزیه و تحلیل نحوه استفاده کارکنان از آموزش تان به شما در ارزیابی اثربخشی آن کمک می کند. می توانید این کار را در پایان آموزش یا در بین آموزش انجام دهید (پس از پایان یک بخش اصلی).

ارزیابی در طول آموزش به شما کمک می کند تجزیه و تحلیل کنید که آیا واحدهای آموزشی اخیر را درک کرده اند یا اینکه آیا محتوا و مفاد آموزشی برایشان کافی بوده یا نه. ارزیابی بعد از آموزش به شما کمک می کند تا ببینید که آیا سوالات یا مباحث خاصی به طور مداوم نادرست پاسخ داده می شوند یا خیر.

سپس می توانید کلاس های ویژه ای را برای آموزش مجدد آن موضوعات ترتیب دهید. در پایان، فراموش نکنید که از کارمندان بازخورد بخواهید تا متوجه شوید آموزش چگونه می تواند بهبود یابد.

توجه: هرگز از این امر برای مجبور کردن کارکنان به یادگیری استفاده نکنید.

 

کلام پایانی

ایجاد برنامه های مؤثر برای آموزش کارمندان نه تنها به شما کمک می کند تا به سرعت به اهداف کسب و کار خود دست یابید بلکه باعث صرفه جویی در هزینه های شما نیز می شود. اهداف آموزشی را تعیین کنید و برای مربی توضیح دهید و مطمئن شوید که هر دو هم جهت هستید.

شکاف های آگاهی را بررسی کنید و کارمندان را به بخش های مختلف تقسیم کنید و سپس برای هر گروه برنامه های آموزشی شخصی سازی شده ایجاد کنید.

مطالب مشابه

پیام بگذارید