ارائه بازخورد به کارمندان

بازخورد کارمندان می تواند برای مدیران پروژه دلسردکننده باشد. اما رهبران باهوش بین انتقاد سازنده و تمجید تعادل برقرار می کنند.

یکی از اصلی ترین مسئولیت های مدیران پروژه، ارائه بازخورد به کارکنان است. با این حال، دادن بازخورد یک فرایند حساس است. بازخورد مثبت می تواند عملکرد یک کارمند را بهبود بخشد، در حالی که بازخورد منفی ممکن است منجر به کم شدن انگیزه، عصبانیت و مهم تر از همه خراب شدن رابطه با کارمند شود.

بازخورد اغلب به عنوان یک تحلیل منفی شخصیت شناخته می شود. اگر به درستی اجرا نشود، می تواند به عملکرد کارکنان ضربه وارد کند. با این حال، یک رهبر خوش بین تمایل دارد با کارمندان خود رو در رو ارتباط برقرار کند و توصیه و بینش های مفیدی را بدون اینکه آن ها را در معرض سرخوردگی عاطفی قرار دهد یا عزت نفس شان را خرد کند، ارائه دهد.

۶۳% از کارکنان ادعا می کنند که عدم موفقیت ذاتی در تقدیر از دستاوردها و طبقه بندی بهترین ها، رهبران را از مؤثر بودن باز می دارد. و ۳۹% افراد عدم موفقیت مدیرشان در ارائه انتقاد سازنده، که غالباً با لحن توهین آمیز همراه است، را بیان کردند.

ارائه بازخورد برای کارمندان در محدوده مدیریت افراد است.

 

روش هایی برای ارائه بازخورد مثبت

با یک یادداشت مثبت شروع کنید

همیشه با قدردانی از یک کارمند برای کارهای ارزشمندی که برای شرکت انجام داده و تمام موارد مثبتی که در او می بینید، شروع کنید.

به اشتراک گذاشتن این پیشرفت یک فرایند ثابت است. همیشه فضایی برای توسعه وجود دارد. مشکل را تعریف کنید، جایی که آن ها اشتباه پیش رفته اند، و کاری که برای پیشرفت کردن می توانند انجام دهند.

نمونه هایی برای کارهایی که انجام نمی شود و نحوه اجرای بهتر آن ها ارائه دهید. با هم تلاش کنید تا در مورد برنامه حرکت با بررسی های منظم برنامه ریزی شده به توافق برسید در این صورت کارمندان به جای اینکه احساس کم ارزشی و کم کاری کنند احساس حمایت و دلگرمی می کنند.

تحقیقات فراوانی نشان داده است که یک بازخورد منفی و تند شش برابر بیشتر از یک بازخورد مثبت بر عملکرد کارمندان تأثیر می گذارد. اما شروع بازخورد از طریق یک یادداشت خوش بینانه می تواند شروع کننده ی یک گفتگو با لحنی مثبت باشد.

 

خاص باشید و روی هدف تمرکز کنید

اکنون باید روی خاص بودن و کاری که امکان انجامش وجود دارد تمرکز کنید. بهترین روش این است که از کارمندان راه حل بخواهید به جای اینکه نقشه راه از پیش آماده را به آن ها بدهید. اگر می توانند برخی از پیشنهادات را مطرح کنند، آن ها را وارد کنید. این باعث می شود کارمندان شما احساس خاص بودن کنند. اگر ایده بهتری دارید، در موردش با آن ها بحث کنید. پیشنهادهای خود را به آن ها تحمیل نکنید، فقط به این دلیل که می توانید و با هم در جهت رسیدن به هدف حرکت کنید.

ارائه بازخورد به کارمندان

منتظر لحظه مناسب نباشید

چیزی به عنوان یک لحظه ایده آل برای ارائه بازخورد وجود ندارد. بازخورد به موقع همان کاری است که شما باید انجام دهید. بیشتر مدیران منتظر لحظه مناسب برای رویارویی با کارکنان خود هستند. متأسفم که ناامیدتان می کنم، ولی لحظه مناسب وجود ندارد. منتظر ارزیابی های سالانه نمانید قبل از اینکه شجاعت ارائه بازخورد را به دست آورید. اگر چیزی وجود دارد که نیاز است گفته شود، کارکنان شما حق دارند که آن را از شما بشنوند.

 

همه افراد بازخورد مثبت را ترجیح نمی دهند

در حالی که این یک واقعیت که بازخورد منفی بر عملکرد کارکنان تأثیر منفی می گذارد مورد تأیید است، مطالعه انجام شده توسط Journal of Consumer Research نشان می دهد که ارائه بازخورد مثبت فقط برای کارمندان تازه کار یک استراتژی عالی است، زیرا آن ها تازه وارد کار و حرفه خود شده اند و روحیه ی متزلزلی دارند.

برای متخصصان با تجربه، بازخورد مثبت شبیه رفتار کردن با آن ها مانند کارکنان تازه کار است که هنوز موارد زیادی برای یادگیری دارند. بنابراین، می توانید به آن ها مستقیماً بازخورد منفی را ارائه دهید. این کار می تواند به آن ها کمک کند تا جایی که نیاز به بهبود بخشیدن دارد را شناسایی و روی آن کار کنند.

 

کار را نقد کنید، نه شخص را

به حقایق پایبند باشید و از فرضیات دوری کنید. اگر اخیراً کارمندی در تحویل ها موفق نبوده و ددلاین ها را از دست داده است، به طور مستقیم با آن ها رو به رو شوید، و به آن ها گوش دهید. ممکن است در گیرودار یک مشکل خانوادگی یا موضوعی که شما از آن بی اطلاع هستید باشند و انتقاد شدید از آن ها می تواند تأثیر منفی داشته باشد. مقابله رو در رو با مسأله می تواند به خطاب قرار دادن مشکل به جای فرد کمک کند.

 

قدردانی کنید، اما آن را جدا از انتقاد حفظ کنید

حتی با استعدادترین کارمندان نیز هر از گاهی نیاز به یک دل گرمی یا کلمه ای تشکرآمیز دارند. مطالعات نشان داده است که مدیران کارآمد یک تعادل ۵ به ۱ را برقرار می کنند، یعنی پنج تمجید در ازای هر انتقاد. برای اطمینان از این که انتقادات شما به درستی مورد توجه قرار گرفته است، شما باید تمجید و انتقاد را جدا از هم حفظ کنید، دقت کنید که کارمندانتان تنها به تمجیدها توجه نکنند و از اشتباهات چشم پوشی کنند. برای قدردانی مستمر و موثر از کارمندان می توان از پلتفرم های تقدیر سازمانی استفاده کرد.

 

بازخورد را ارائه دهید و فضای لازم برای پردازش اطلاعات را فراهم کنید

اگر فکر می کنید تحلیل و هضم انتقاد شما خیلی سخت خواهد بود، در نظر داشته باشید که یک استراحت بعد از ظهر را برای پردازش اطلاعات به فرد اختصاص دهید. یک مطالعه نشان می دهد که حتی نوازندگان برتر نیز در برابر شکست ها آسیب پذیر هستند.

 

حفظ کردن

همانطور که ریچارد برانسون (Richard Branson) بیان کرده است:

“افراد را به قدری خوب آموزش دهید تا بتوانند شرکتتان را ترک کنند، و به قدری خوب با آن ها رفتار کنید که نخواهند آنجا را ترک کنند.”

شما باید در ارائه بازخورد صادق باشید. در آگاه کردن کارمندان در رابطه با اینکه چه اشتباهی رخ داده است سریع باشید، و حتی در تمجید از آن ها در ملاء عام سریع تر باشید. به عنوان یک رهبر، درک نیازهای تیم تان بر عهده شماست. برجسته کردن نقاط قوتشان و کمک به آن ها برای کار بر روی نقاط ضعف شان.

مطالب مشابه

پیام بگذارید