سیستم CRM

تغییر در استفاده از ابزارها یا فرآیندهای کسب و کار می‌تواند یک تصمیم مهم باشد، به ویژه زمانی‌که این تغییر نیاز به سرمایه‌گذاری مالی نیز داشته باشد.

اگر این پست را می خوانید، احتمالاً نمی‌دانید که به سیستم مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM در کسب و کارتان احتیاج دارید یا خیر؟همچنین این امر چگونه می تواند بر روند فروش، بازاریابی یا خدمات مشتریان شما تأثیر بگذارد؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه با این پست از وبلاگ نومانو همراه باشید.

سیستم مدیریت ارتباط با مشتری

۷ علامت هشدار دهنده که نشان دهنده‌ی نیاز کسب و کار شما به سیستم CRM است:

  1. بهره‌وری پایین

فرآیندهای دستی مانند نرم افزار اکسل و اسناد کاغذی باعث بی نظمی و اتلاف وقت می شوند. روش های بهتری برای انجام فعالیت های مربوط به بازاریابی، فروش و خدمات مشتریان وجود دارد. سیستم CRM با خودکار کردن جمع آوری داده ها و اطلاعات و با فراهم آوردن امکان کار گروهی، در یک نرم افزار و سیستم یکپارچه و هوشمند جایگزین فرآیندهای دستی می شود.

این امر نه تنها منجر به بهبود بهره‌وری می‌شود، بلکه می‌تواند موفقیت فروش را نیز، به میزان بیش از ۴۱ درصد افزایش دهد.

  1. عدم همکاری بین واحدهای کسب و کار

بعضی وقت ها واحدهای مختلف کسب و کار در کار روزانه خود چنان غرق می‌شوند که کار سایر واحدها و چگونگی تأثیرگذاری آن‌ها بر یکدیگر را فراموش می‌کنند. درحالی که مشتریان در حال تماس و تعامل با کسب و کار شما هستند و هماهنگی واحدهای مختلف در این تعامل و ارتباط، تاثیر بسزایی دارد.

یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری به همه افراد در سازمان این امکان می‌دهد که چرخه جذب و نگهداشت هر مشتری را ببیند و همچنین چگونگی پاسخگویی به نیازهای آنان را بداند. این کار اغلب از طریق امکانات سیستم CRM مانند داشبورد مدیریتی مشتریان و بخش اشتراک‌گذاری فایل‌ انجام می شود.

  1. پاسخگویی ضعیف به مشتریان

گاهی اوقات، کارشناسان فروش از زیر مسئولیت خود در رابطه با یک مشتریِ دارای کارِ ناتمام، فرار می کنند، یا منصفانه تر باید گفت انجام آن کار را فرتموش می کنند. یا بدتر از آن، ممکن است شما یک  مشتری را از دست بدهید، زیرا هیچ کس پاسخگوی مشتری نبوده و با او تماس نگرفته است.

سیستم CRM به عنوان یک بانک اطلاعاتی متمرکز و یکپارچه عمل می کند و داده های دقیقی را در مورد هر تماس با مشتریان، ارائه می دهد. نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان به شما می گوید چه کسی، در چه جایی و چه زمانی در تعامل و تماس با مشتری کوتاهی کرده‌ است.

  1. تجزیه و تحلیلِ ضعیفِ داده‌ها

شما می خواهید اطمینان حاصل نمایید که مشتریان خود را بخوبی می شناسید و در حال انجامِ هر کارِ ممکنی برای خدمت به آنها هستید. اما ممکن است مواردی وجود داشته باشد که درباره آنها اطلاعاتی نداشته باشید. هرچه به اطلاعات کمتری درباره مشتریان خود داشته باشید، از آن ها نیز کمتر می دانید.

سیستم CRM می تواند به شما در درک بهتری از مشتریان، از طریق گزارش‌های موجود در داشبورد مدیریتی CRM و تجزیه و تحلیل داده‌ها، کمک کند. با استفاده از امکانات CRM برای مثال می توانید به بینشی در نحوه‌ی خرید و عاداتِ فصلی، رفتار مشتریان و بهترین نحوه تعامل و ارتباط با آنها برسید.

  1. عدم رضایت مشتریان

هدف اول هر کسب و کار کسب رضایت مشتریانش است. اگر مشتریان شما از نحوه ارائه خدمات و پاسخگویی شما رضایت کامل ندارند باید به فکر یک راه حل اساسی باشید.

با استفاده از سیستم CRM ، می‌توانید رویکردی هدفمند برای مدیریت تجربه مشتری داشته باشید. به عنوان مثال ، برخی سیستتم های مدیریت ارتباط با مشتری به جای تلفن از طریق شبکه های اجتماعی با مخاطبان و مشتریانتان در تماس باشید.

  1. فرصت های فروش از دست رفته

اگر برنامه بازاریابی و فروش خود را به صورت دستی برنامه ریزی و اجرا می کنید، ممکن است برنامه ای برای تبدیل بهینه سرنخ های خود به مشتری نداشته باشید. یک سیستم CRM هوشمند می تواند از با اجرای فرآیندهای خودکار برای آگاهی از روال های تکرار شونده، در زمان پیگیری استفاده کند. در واقع با نرم افزار ارتباط با مشتریان می توانید مشتریان بالقوه خود را بالفعل نمایید.

  1. رشد سریع کسب‌وکار

حتی استارتاپ ها و کسب‌وکارهای کوچک نیز می‌توانند از مزایای سیستم CRM بهره مند شوند، به خصوص هنگامی که آنها آماده‌ی رشد سریع هستند. مانند بسیاری از ابزارهای نرم افزاری ، اغلب این سؤال مطرح می شود که ، “چگونه تشخیص دهم که بستر مناسبی را برای اهداف بازاریابی و فروش خود انتخاب می کنم؟”

این یک نگرانیِ صحیح است، زیرا مربوط به تعداد کارمندان و حجم مشتریانی است که واحد بازاریابی، فروش و خدمات مشتریان مدیریت می‌کنند.

همانطور که به بررسی جوانب مثبت و منفی استفاده از یک نرم افزار CRM می‌پرازید، باید در نظر داشته باشید مدیریت دستی مشتریان در  چرخه فروش در آینده می تواند ضررهای زیادی به کسب و کار شما وارد نماید. کار با سیستم CRM شما را در شرایطی قرار می دهد تا تعامل بین دپارتمان‌ها و تجربه مشتری را بهبود بخشید و حتی سفارشی‌سازی کنید و در نتیجه یاعث افزایش بهره‌وری و درآمد کسب و کار خود شوید.

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید