طوفان فکری

والت دیزنی: “شما می توانید طراحی و خلق کنید، و شگفت انگیزترین مکان را در جهان ایجاد کنید. اما برای این کار افراد باید رویاها را به واقعیت تبدیل کنند.”

آیا طوفان فکری اتلاف وقت است؟ شما بر این باور هستید که این کار برای استفاده از نظرات افراد گروه شما در مورد یک موضوع ضروری می باشد، اما این جلسات اغلب منجر به بحث و جدل میان برخی از افراد گروه می شود و سایر اعضای گروه هیچ گونه نظری نمی دهند.

حتی اگر ایده های خوبی در این جلسات داده شود، یادداشت های جلسه ( اگر یادداشتی وجود داشته باشد) احتمالا در میان انبوهی از ایمیل ها گم می شوند و هیچ گاه پیدا نخواهند شد. این موارد نمونه ای از طوفان های فکری است که مسیر اشتباهی را طی می کنند.

هنگام ورود به دنیای طوفان فکری موارد مهم زیر را در نظر بگیرید:

اول، اولویت مهم طوفان فکری ارجحیت کمیت بر کیفیت است. بله، درست متوجه شدید: کمیت، نه کیفیت. طوفان فکری اولین گام در مرحله ی جستجوی طرح جدید می باشد، بنابراین باید تمام ایده ها و احتمالات را در نظر بگیرید. زمانی مشکل ایجاد می شود که اعضای گروه از ترس رد شدن و یا قضاوت، ایده های خوب را از ایده های نه چندان خوب جدا کنند.

مشکل دیگر در مورد طوفان فکری این است که افراد تصور می کنند که این کار فقط به یک صورت قابل انجام است: یک بحث آزاد دراتاق ملاقات با مشارکت همه. این شیوه الزاما غلط نیست، اما باعث ایجاد تعداد زیادی از مشکلات اجتماعی شناخته نشده می شود که در نتیجه ی آن جلسه هیچ حاصلی نخواهد داشت.

به عنوان مثال: زمانی که اولین ایده ها در طی جلسه به اشتراک گذاشته می شوند، گرایش بیشتری به تمرکز درباره ی آن ایده ها در طول جلسه می باشد.

بزرگترین مشکل در مورد طوفان فکری این است که تعداد کمی از افراد ۶۰ تا ۷۰ درصد جلسه را در دست می گیرند. این اصل که “لنگرانداختن” نامیده می شود اغلب از توجه به سایر ایده های تازه جلوگیری می کند.

زمانی که طوفان فکری می کنید تنبل نباشید- این کار را به صورت کارآمد و موثرانجام دهید. دربخش زیر هفت روش طوفان فکری که مشارکت را افزایش و قضاوت را کاهش می دهد را توضیح داده ایم.

طوفان فکری

۷ تکنیک برای انجام طوفان فکری خلاقانه:

  1. ذهن نویسی

قانون کلی این روش جداسازی مرحله ی ایجاد ایده و بحث است.

رهبر گروه موضوع را با افراد گروه به اشتراک می گذارد، و هر کدام از افراد تیم ایده هایشان را می نویسند. این کار به کاهش لنگر انداختن در جلسه کمک می کند و تمام افراد گروه را تشویق به اشتراک گذاری ایده هایشان می کند. همچنین این روش به هر فرد زمان بیشتری برای تفکر بر ایده ی خود را می دهد، که به ویژه برای اعضای درونگرای گروه شما مفید است. این شیوه ی طوفان ذهنی برای گروه هایی که تحت تاثیر اولین ایده های مطرح شده در جلسه قرار می گیرند، به خوبی عمل می کند.

زمانی که گروه شما به صورت فردی و به دور از حواس پرتی و ایده های افراد دیگران این کار را انجام می دهند، مفاهیم و ایده هایی ایجاد می شوند که در محیط های بزرگتر به وجود نمی آیند.

  1. روش طوفان نقش ها

آیا تا به حال برای حل یک مشکل خود را جای یک شخص دیگر تصور کرده اید؟ یا اینکه آن ها باید در مورد یک موضوع خاص چه بگویند؟ در روش طوفان نقش ها، شما این کار را انجام می دهید.

در مورد این که یک فرد مانند رییس شما، یک هنرپیشه ی معروف و یا حتی رییس جمهور ایالات متحده ی آمریکا چگونه باید مشکلی را حل کند فکر کنید. زمانی که خود را جای افراد دیگر قرار می دهید باعث می شود که دیدگاه متفاوتی را به گروه ارائه کنید و به آن ها کمک کنید که احتمالات را در ایده های تازه مشاهده کنند. این روش برای گروه هایی که در پروژه های مختلف با ایده های تکراری مواجه می شوند، روش بسیار خوبی می باشد.

این سوال ساده را تمرین کنید: آبراهام لینکلن باید چه کارهایی انجام می داد؟ زمانی که پرسش هایی را در مورد کارهایی که فرد سوم شخص باید انجام دهد را می پرسید، باعث ایجاد ایده هایی می شوید که محدود به اعضای گروه نمی باشد. این شیوه یکی از تمرین هایی است که به هر فرد یک دیدگاه متفاوت می دهد.

  1. طوفان فکری آنلاین (طوفان فکری اینترنتی)

گروه های مجازی در میان تمام صنایع بسیار رایج شده اند. ظهور تکنولوژی ایمیل و ابزارهای مشارکتی موجب ایجاد دورکاری در برخی از سازمان ها شده است. اما زمانی که افراد گروه نیاز به طوفان فکری دارند چه اتفاقی می افتد؟

البته، ایده ها می توانند در ایمیل ها فرستاده و پاسخ داده شوند، اما بایگانی ایده ها برای ارجاع به آن ها در آینده مشکل است. ایجاد یک محیط مرکزی آنلاین برای مشارکت افراد گروه در آن، برای این گروه های مجازی بسیار ضروری می باشد- مانند محیط های ذخیره ی ابری و یا ابزار مشارکت آنلاین. برای این کار می توانید از سیستم های مدیریت وظایف نیز استفاده نمایید.

ابزارهای طوفان فکری بسیاری وجود دارد که به طوفان فکری آنلاین کمک می کنند تا تجربه ی مشارکتی و مشاهده ای خوبی ایجاد شود. یکی از تمرین های طوفان فکری برای گروه ها شامل استفاده از یک ابزار آنلاین نقشه برداری ذهنی برای پاسخ به پرسش های خاص و ایجاد ایده های مرتبط با مشکل اصلی می باشد.

  1. ایده پردازی سریع

گاهی اوقات، محدودیت زمانی باعث ایجاد سریع ایده ها می شود، چرا که شما فرصت فیلتر ایده ها و فکر زیاد در مورد آن ها را ندارید.

با استفاده از این شیوه، رهبر گروه متنی با اطلاعات و پرسش های مرتبط با موضوع، بودجه، مدت زمان و… که از پیش آماده کرده است را به اعضای گروه ارائه می دهد. سپس، محدوده ی زمانی مشخصی را برای افراد در نظر می گیرد تا با استفاده از هر ابزاری، تمام ایده ها و افکار خود را در مورد موضوع بنویسند. اعضای گروه نباید در مورد فیلتر کردن ایده ها نگرانی داشته باشند و نیازی به انجام این کار نیست.

بهترین بخش این شیوه از طوفان فکری این است که کاملا برای پاسخ به نیازهای گروه و پروژه قابل تنظیم است. وسایل متفاوتی را می توان برای این کار به کار برد، مانند قلم و کاغذ، وایت برد، تخته ی پست ایت و هرچیزی که افراد گروه برای یادداشت ایده ی خود استفاده کنند. محدودیت زمانی برای جلسه ی ایده پردازی سریع می تواند بین پنج تا ۴۵ دقیقه باشد، این محدودیت زمانی بستگی به پیچیدگی موضوع شما دارد. این شیوه برای گروه هایی که می خواهند از منحرف شدن موضوع جلوگیری کنند، به جلسات علاقه ای ندارند و یا می خواهند برای جلسات طوفان فکری که مدت زمان زیادی به طول می انجامد محدودیت زمانی بگذارند، بسیار مناسب است.

در اینجا نکته ای است که باید جدی گرفته شود. پروفسور مدیریت، خانم لی تامپسون مطالعه ی دیگری را در این مورد انجام داده است. مطالعه ی او نشان داد، گروه هایی که داستان های خنده دار و خجالت آور در مورد خود را به اشتراک می گذارند، ۲۶ درصد بیشتر از سایر گروه هایی که این کار را انجام نمی دهند و ۱۵ درصد بیشتر از سایر روش ها ایده پردازی می کنند.

در حالی که طوفان فکری شیوه ی اصلی ایجاد ایده و به تفکر واداشتن افراد در مورد مفاهیم و پاسخ های جدید می باشد، گرایش به تفکر افراطی در مورد چیزهای مختلف وجود دارد.  تفکر عمیق در مورد هر ایده ی جدید و جزییات آن آسان است. این مشکلی است که روش ایده پردازی سریع در صدد رفع آن می باشد.

  1. طوفان فکری پاس کردن گروهی

گروه یک دایره را برای انجام این کار تشکیل می دهد. زمانی که موضوع به اشتراک گذاشته شود، هر فردی در دایره به نوبت ایده ای را ارائه می دهد.

به طور همزمان، یک دستگاه تمام ایده ها را ضبط می کند و بنابراین پس از پایان به اشتراک گذاری ایده ها، می توان در مورد آن ها بحث کرد. شما نباید قبل از اتمام مرحله ی ارائه ی ایده ها، آن ها را ارزیابی کنید. این روش زمانی که اعضای گروه شما گرایش به سکوت در طول جلسه را دارند، مناسب است.

حین جلسه، این روش از طوفان فکری به همه ی افراد اجازه ی ایده دادن و مشارکت می دهد. توجه داشته باشید که به همه ی ایده ها به یک اندازه بها دهید. و تلاش کنید که افراد را از گفتن این جمله که “فردX   ایده ی من را قبلا گفته است” بازدارید. اگر این اتفاق افتاد، به آن ها بگویید که در آخر دوباره به آن ها برمی گردید و بنابراین آن ها برای تفکر در مورد یک ایده ی جدید زمان دارند.

  1. روش ستاره افشان

نه، این روش ارتباطی با شکلات ندارد.

این شیوه از طوفان فکری به جای پاسخ ها بر پرسش ها تمرکز می کند. این روش اعضای گروه را ملزم به ایجاد پرسش های فراوان در مورد موضوع مورد نظر می کند.

یک روش آسان برای چنین جلساتی، لیست کردن پرسش هایی با جملاتی همچون چه کسی، چه چیزی، کجا، چه هنگام و چرا می باشد. این روش به ما اطمینان می دهد که تمام جنبه های پروژه قبل از اجرای آن مورد بررسی قرار گرفته است. این روش برای گروه هایی که می خواهند برخی جنبه های پروژه را در نظر نگیرند و در لحظه ی آخر کارها را انجام دهند، مناسب است.

فایده ی تفکر در مورد برخی سوال های مناسب طوفان فکری منجر به ایجاد سریع انبوهی از ایده ها برای موضوع وبسایت می شود: ممکن است شما نیاز به بخش پرسش های متداول در وبسایت و یا محصول خود داشته باشید، به راحتی به پرسش های ایجاد شده پاسخ می دهید.

  1. روش نردبانی

این روش در سال ۱۹۹۲ ایجاد شد، این شیوه از طوفان فکری تمام اعضای گروه را قبل از تاثیر گرفتن از هر فرد دیگری، به مشارکت فردی تشویق می کند.

این جلسات با به اشتراک گذاشتن موضوع و پرسش ها با اعضای گروه آغاز می شود. زمانی که موضوع به اشتراک گذاشته شود، همه ی افراد به جز دو نفر از اعضای گروه، اتاق را ترک می کنند. این دو نفر در مورد موضوع و ایده های خود بحث می کنند. سپس، یک فرد دیگر به آن ها اضافه می شود. این فرد جدید ایده ی خود را قبل از بحث در مورد ایده ی دونفر قبلی ارائه می دهد.

این چرخه تا زمانی که تمام افراد گروه وارد اتاق شوند ادامه پیدا می کند. این روش از تفکر گروهی ای که در آن یک یا دونفر از اعضای گروه بر اعضای دیگر تاثیر می گزارند، جلوگیری می کند. این روش همچنین به افراد خجالتی گروه کمک می کند که ایده ی خود را بدون ترس از یک اتاق شلوغ بیان کنند.

این روش در واقع یکی از کامل ترین شیوه های طوفان فکری می باشد، چرا که هر دوجنبه ی مشارت فردی و گروهی را به کار می گیرد. این روش برای گروه های متوسط با تعداد پنج تا ۱۵ عضو مناسب می باشد. زمانی که گروه بزرگ تر می شود، این روش زمان بیشتری می گیرد و کسل کننده میشود.

روش تفکر طوفانی همراه را موزیک را امتحان کنید.

یک نکته منحصر به فرد برای جلسه شما وجود دارد: سعی کنید برخی از موسیقی های طوفان فکری – یعنی موسیقی که برای تولید ایده های جدید سودمند است را استفاده کنید. بسته به فرهنگ شرکت شما و یا گروه شرکت کننده ، نوع صحیح موسیقی با میزان صدای مناسب می تواند کمک کننده باشد.

اگرچه ، اجرای موسیقی هایی مانند وین و گارت سرگرم کننده است، سعی کنید برای انتخاب موسیقی مناسب به این دستورالعمل ها پایبند باشید:

  • از موسیقی بدون متن استفاده کنید (برای تمرکز و توجه بهتر است).
  • موسیقی را در گام های ماژور نگه دارید (بنابراین خلق و خوی مثبت می ماند).
  • اطمینان حاصل کنید که موسیقی در یک سرعت و میزان صدای ثابت پخش شود (حواس پرتی کمتر).

دو نمونه موسیقی را می توانید در جلسه اجرا کنید: اگر موسیقی کلاسیک دوست دارید، می توانید کنسرتوهای باخ برندنبورگ را اجرا کنید و یا اگر از موسیقی رقص الکترونیکی لذت می برید، از موسیقی دیپ هاوس استفاده کنید. در اینجا چند سایت برای یافتن مجموعه موسیقی پس زمینه به صورت آنلاین وجود دارد.

 

مزایای طوفان فکری گروهی

بنابراین چرا طوفان فکری به صورت گروهی مفید است؟ تعریف طوفان فکری کلید اصلی فهم این مورد می باشد: این روش راهی برای حل مشکلات با برگزاری یک بحث گروهی و جمع آوری اطلاعات یا ایده هایی است که از طریق “مشارکت بی حد و حصر و خودجوش در بحث” حاصل می شود.

طوفان فکری گروهی به خصوص در مراحل اولیه ی تولید یک محصول یا رشد یک شرکت ، برای جمع آوری دیدگاه های مختلف و بیشمار مفید است. علاوه بر این، طوفان فکری گروهی روشی سریع برای تولید مقدار زیادی از ایده ها می باشد. در این روش به جای فقط یک یا دو نفر، یک تلاش گروهی می تواند به سرعت تعداد ایده ها را افزایش دهد.

در اینجا چند نکته برای تبدیل طوفان فکری بعدی شما به یک موفقیت چشمگیر ذکر شده است:

  • اهداف را از ابتدا شفاف سازی کنید. شما درصدد یافتن / حل کردن چه چیزی می باشید؟ تحت چه محدودیت هایی فعالیت می کنید؟
  • دقیقاً مانند سایر روش های جلسات مشارکتی، به همه اجازه ی صحبت بدهید. جلسه را تسهیل کنید تا افرادی که کم حرف و ساکت هستند فرصت یکسانی برای حرف زدن همچون افرادی که تمایل به تسلط بر بحث دارند را داشته باشند.
  •  برای از بین بردن امکان لنگر انداختن عده ای در بحث، اجازه دهید اول هر فرد ایده ی خود را به صورت فردی بیان کند و سپس در مورد آن ها بحث و شفاف سازی شود.
  • در ابتدا بیشتر به دنبال کمیت باشید تا کیفیت.
  • احمق باشید و از آن لذت ببرید! به یاد داشته باشید هیچ سوال یا ایده ای احمقانه نیست.

مطالب مشابه

پیام بگذارید