فرهنگ نوآوری

نوآوری ما را به سمت جلو سوق می دهد. طی چند دهه گذشته شاهد مجموعه ی خیره کننده ای از نوآوری ها در سرتاسر جهان هستیم، از توالی یابی در دی ان ای گرفته تا خودروهای برقی و تلفن هوشمندی که در دست دارید.

همان طور که ویکتور هوگو در سال ۱۸۷۷ گفت:

“فقط یک چیز از تمام ارتش های جهان قوی تر است، و آن ایده ای است که زمان تحققش فرا رسیده است.”

فکر درست در زمان مناسب می تواند هر چیزی را تغییر دهد.

 

اما واقعاً نوآوری چیست؟

طبق دیکشنری انگلیسی کالینز، “معرفی ایده ها، روش ها یا چیزهای جدید” است. به نظر ساده می رسد. با این وجود، در کسب و کار، ساختن یک شرکت خلاق آسان نیست، مکانی که قوانین خلاقیت و مردم از فرصت های جدید استقبال می کنند.

 

دو پیش شرط لازم برای نوآوری

سازمان هایی که به طور مداوم در لیست های “خلاق ترین شرکت های جهان” قرار می گیرند دو ویژگی مشترک دارند:

 

محصول یا خدمات عالی

شما باید با چیزی شروع کنید که مردم برای آن صف می کشند. واضح به نظر می رسد، اما بسیاری از شرکت ها ویژگی “عالی” بودن را فراموش می کنند. تنها انجام دادن کار کافی نیست و حتی اگر محصولی عالی دارید، باید همچنان مرزها را توسعه دهید و آن را بهبود بخشید.

شرکت های بلندپرواز کارمندان بلندپرواز را جذب می کنند. افراد باهوش و با استعداد می خواهند تأثیرگذار باشند. به عنوان مثال، رستوران Ruby Watchco تورنتو را در نظر بگیرید. سرآشپزها لین کرافورد  (Lynn Crawford) و لورا کرک  (Lora Kirk) هر شب منوی جدیدی را ارائه می دهند و آماده می کنند. درست است. هرگز هیچ دو حضوری در این رستوران یکسان نیست.

کرافورد یک food celebrity است که اغلب در برنامه های تلویزیونی مانند TopChef و Chopped حضور پیدا می کند. او و کرک می توانستند ماه ها یک منوی غذا را تکرار کنند و همچنان مشتری های بسیار داشته باشند. اما آن ها همچنان به نوآوری ادامه می دهند.

 

اشتیاق برای تغییر

شرکتی که رشد نمی کند، سرانجام محصول خود را نابود خواهد کرد. به برندهایی مانند کداک  (Kodak)و زیراکس  (Xerox)که فرصت ها و موقعیت ها را برای رشد و توسعه در تکنولوژی نوظهور از دست دادند، فکر کنید. در شرکت JotForm ما هرگز مسیرها را تغییر نمی دهیم، اما همیشه سعی در بهبود محصول خود داریم. پیوسته تلاش می کنیم آن را برای استفاده هوشمندانه تر، زیبا تر و ساده تر سازیم.

 

ترویج فرهنگ نوآوری

نوآوری هر بار یک نمایش و معرفی موفقیت آمیز و قابل توجه را تضمین نمی کند. ایجاد شتاب است که مهم است. و به عنوان یک رهبر، شما باید تشویق به ریسک پذیر بودن کنید. در اینجا نحوه ترویج فرهنگ نوآوری ارائه می شود، خواه شما تازه کار باشید یا یک تیم بزرگ و باسابقه را رهبری کنید.

 

استراتژی های بلند مدت ایجاد کنید

وقتی نقشه و طرحی ندارید رسیدن به یک مقصد جدید دشوار است. ایجاد یک استراتژی تفکر تصویر بزرگ، و به اشتراک گذاری آن با کارمندان خود، در تصمیم گیری به شما کمک می کند. این امر همچنین می تواند به هر کسی کمک کند تا اولویت های برتر خود را درک کند (و به آن پایبند باشد).

هر سال ماه ژانویه، منطقه تمرکز جدیدی را برای آن سال تعیین می کنم. این می تواند چیزی مانند “موبایل” یا “داده” یا “بهره وری” باشد. ما کار روزانه، مانند پاسخ دادن به سؤالات توسط خدمات پشتیبانی مشتری و رفع اشکالات را انجام می دهیم، اما انرژی خلاق خود را در این چالش سالانه قرار می دهیم. این استراتژی ویژگی های جدیدی که توسعه می دهیم و نحوه تفکر ما درباره محصول را نشان می دهد.

فرهنگ نوآوری
فرهنگ نوآوری

اختصاص پروژه های انعطاف پذیر

سؤالات باز مانند “چطور می توانیم اپلیکیشن موبایل بهتری بسازیم؟” بپرسید، به هر کسی فضایی برای نوآوری بدهید. از آنجا که اعضای تیم شما با این سؤال دست و پنجه نرم می کند، می توانند از روش های جمع آوری داده ها مانند تحقیق، مصاحبه ها، بازخورد مشتری و آزمایش استفاده کنند تا ببینند به چه پاسخی می رسند.

نگاه کردن به بازارها و صنایع دیگر می تواند به خلاق تر شدن کمک کند. مطالعات انجام شده توسط David H. Zald محقق دانشگاه وندربیلت، نشان می دهد که تلاش برای چیزهای جدید موجب ترشح دوپامین در مغز می شود، ماده ای شیمیایی که انگیزه و نوآوری را افزایش می دهد. هرچه بیشتر بتوانیم وظایف، پروژه ها و حتی چشم اندازها را تغییر دهیم، بیشتر برای داشتن نوآوری و خلق کردن آماده می شویم.

 

ددلاین های غیر ضروری تعیین نکنید

صنعت نرم افزار به خاطر نام “راهپیمایی های مرگ” بسیار شناخته شده است. این امر هنگامی اتفاق می افتد که رهبران ددلاین های نامعقول و غالباً به شدت بلندپروازانه ای را تعیین می کنند.

همه می دانند که بازه زمانی و زمان محدود تقریباً غیرممکن است، اما آن ها برای موافقت احساس فشار می کنند. تیم ها هفته ها ۸۰ ساعت کار می کنند و برای رسیدن به این هدف تصادفی، از خوابیدن، ورزش و سپری کردن وقت با خانواده و دوستان خود، صرف نظر می کنند. و پس از اتمام، هر کسی نفس راحتی می کشد تا راهپیمایی مرگ بعدی.

نیازی به این همه استرس و اضطراب نیست. برخی از رهبران نگران این هستند که اگر تاریخ انتشاری را تعیین نکنند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، اما این مورد به ندرت اتفاق می افتد. بدون بکار گرفتن استراتژی های مدیریت زمان تهاجمی، شما همچنان می توانید پیشرفت خود را ارزیابی کرده و همه را همگام با انجام پروژه های پایان باز همراه سازید.

در JotForm، هر جمعه روز دمو (روز ارائه) است. تیم های ما نشان می دهند که روی چه چیزی کار می کنند و از گروه بازخورد می گیرند. این جلسات نمایش و گفتن همه را برای ادامه کار هیجان زده می کند. و تنها زمانی تایم انتشار را تعیین می کنیم که نسخه جدید محصول کاملاً آماده باشد. سپس ما می توانیم برای اطمینان از یک مقدمه معقول برنامه ریزی معکوس انجام دهیم.

 

مردم را ترغیب کنید که خود واقعی شان باشند

هنگامی که کالین بارت (Colleen Barret) معاون اجرایی شرکت هواپیمایی سان وست ایرلاینر (Southwest Airlines) بود، مهمانداران پرواز را ترغیب کرد که دستورالعمل های ایمنی که قانوناً مورد نیاز را به سبک خود ارائه دهند.

در نتیجه، کارمندان غالباً برای لذت و خوشحالی مسافرانشان، یک زمان روتین را تؤام و آکنده از طنز و خصوصیات اخلاقی خود، می ساختند. رویکرد بارت همچنین به سان وست کمک کرد تا در سودآوری، تعداد مسافر، رضایت مشتری و گردش مالی بهترین عملکرد را داشته باشد.

وقتی مردم آزاد هستند که خودشان را ابراز کنند، امکان ابتکار عمل بیشتری دارند و احتمال اینکه نوآوری داشته باشند بیشتر است. آن ها می توانند خود کاملشان را سر کار بیاورند. خود واقعی بودن مسری است و می تواند روح خلاقیت را در تیم شما گسترش و بسط دهد.

 

سخن پایانی

نوآوری با پایه استواری از کیفیت و توانایی تغییر در حرکت آغاز می شود. هنگامی که این موارد موجود هستند، شما می توانید حتی آرزوهای بزرگتری داشته باشید. بیندیشید چه چیزی برای شرکت و تیم شما امکان پذیر و میسر است. سؤال های باز بپرسید، به مردم برای تجربه و آزمایش کردن آزادی عمل دهید و به اسم کارآمدی و سودمندی ددلاین های نامعقول و تصادفی تعیین نکنید.

مطالب مشابه

پیام بگذارید