زمانی که موقعیت های شغلی بیشتری نسبت به متقاضیان واجد شرایط  وجود داشته باشد، بازار برای کسانی که به دنبال تجربه کار با کیفیت هستند، وجود دارد. این امر باعث می شود تا با استعداد ترین متقاضیان در مورد کارشان بیشتر بدانند.

در تصور آن ها، شما به آن ها بیشتر از میزانی که آن ها به شما نیاز دارند، احتیاج دارید.

بنابراین، برای ایجاد فرهنگ سازمانی که بهترین ها را به دست می آورد و حفظ کارمندان را تقریباً آسان می کند، چه کاری می توانید انجام دهید؟

شما یک فرهنگ ایجاد می کنید که حمایت کننده است، باعث می شود کارکنان احساس ارزشمندی کنند و همچنین تشویق به داشتن ارتباطات باز و صادقانه می کند.

یکی از جامع ترین و پایدارترین راه ها برای انجام این کار از طریق ارائه بازخورد توسط کارمندان است.

ایجاد فرهنگ بازخورد در مدل کسب و کار شما، بازده سرمایه گذاری یا بازگشت سرمایه (ROI) بالایی را جهت سرمایه گذاری شما در مهمترین منبع شرکت: یعنی افراد آن شرکت، فراهم می کند.

 

فرهنگ بازخورد چیست؟

شما به عنوان یک مدیر منابع انسانی، می خواهید از همه ی توان خود برای ایجاد یک محیط کار سالم و مولد، استفاده کنید.

روش قدیمی افزایش بهره وری از طریق ایجاد رقابت درون سازمانی می تواند روحیه را تضعیف کند و اثر منفی داشته باشد. تهدیدها و اقدامات مجازاتی نیز کارآمد نیستند.

راه بهتری برای ایجاد اشتیاق و وفاداری در کارمندان تان وجود دارد که باعث می شود آن ها احساس ارزشمندی کنند. شما باید از فرهنگی که مبتنی بر اعداد و بازده است، به سمتی که کارمند محور است و تشویق به توسعه می کند، حرکت کنید.

فرهنگ بازخورد موضوعی است که کارکنان را قادر می سازد تا در هر سطحی که هستند صرف نظر از جایگاه شان در سلسله مراتب شرکتی برای ارائه بازخورد و انتقادهای سازنده احساس راحتی کنند.

این امر کارکنان سطح پایین تر را مجهز به روش هایی جهت بهبود محیط کارشان می کند و راه های ارتباطی بین کارمندان و مدیریت، مدیریت و مدیران سطح C و غیره را در زمان کوتاهی آشکار می سازد.

 

بازخورد چطور کارکرد کسب و کار را بهبود می بخشد

تنها ۱۶% از کارمندان احساس در ارتباط بودن و تعامل داشتن در شغل فعلی خود دارند. این سطح از کناره گیری نه تنها بر روحیه تأثیر می گذارد، بلکه هزینه بالایی نیز دارد.

به گزارش گالوپ (Gallup)، تمام شرکت ها در هر اندازه ای به دلیل نرخ بازپرداخت، پایین آمدن بهره وری و بسیاری از موضوعات مرتبط دیگر، هر سال حدود ۴۵۰ تا ۵۵۰ میلیارد دلار از دست می دهند.

با استفاده از یک الگوی بازخورد محور از فرهنگ سازمانی، کارکنان بیشتر احساس سهیم بودن در موفقیت یک بنگاه اقتصادی می کنند و بیشتر محتمل است که برای دستیابی به اهداف مهم کسب و کار تلاش کنند. همچنین کم شدن غیبت، کاهش صدمات ناشی از کار و بهبود روحیه جمعی را نیز در پی دارد.

اما، برای به دست آوردن این مزایا، به استراتژی هایی نیاز دارید که تشویق به تعامل مثبت کند، حتی اگر بازخورد منفی باشد، و یک نقشه راه که بازخورد را به پیشرفت قابل اندازه گیری مرتبط می کند.

همه ی این موارد در مورد نحوه جمع آوری و پردازش بازخورد و اینکه کجا و چطور به کار می رود، می باشند.

بازخورد و توسعه کسب و کار

جمع آوری و یکی کردن بازخورد کارمندان به روشی هوشمندانه

هنگامی که بازخورد کارمندان را تصور می کنید، احتمالاً یک جعبه پیشنهادی روی میز اتاق استراحت با دسته ای از فرم های کنار آن را مجسم می کنید.

مطمئناً این کار راهی است برای جمع آوری بازخورد از کارکنان است، اما این تنها یا حتی بهترین راه برای دریافت نظر از تیم شما نیست.

اگر می خواهید استراتژی بلند مدتی برای داشتن تعامل ایجاد کنید که به کارکنان در هر سطح اجازه دهد تا در محیط کار خود شرکت داشته باشند، باید با سازمان تان ادغام شود، به صورتی که ارگانیک و پایدار باشد.

ممکن است مانند یک سفارش بلند بالا به نظر برسد، اما اگر می دانید چگونه آن را انجام دهید، شدنی است. در اینجا برخی از بهترین روش هایی که برای سازمان های دیگر اجرا شدند آورده شده است. شاید آن ها بتوانند همه چیز را برای شما تغییر دادند.

 

بر مسئولیت شخصی تأکید کنید

رهبران کسب و کار و مدیران منابع انسانی باید در برابر بازخورد پاسخگو باشند و با حضور در جلسات و پرداختن به موضوعات مهم در اولین فرصت ممکن، حمایت و پشتیبانی خود را نشان دهند. در مقابل، کارکنان تمایل بیشتری برای پذیرش مسئولیت شخصی نقش خود در موفقیت ها و اشتباهات شرکت خواهند داشت.

در هر فرصتی برای دریافت بازخورد درخواست کنید، و نشان دهید که مایلید آن را با ذهنی باز بپذیرید.

 

بین مثبت و منفی توازن برقرار کنید

بازخوردها همگی بسیار مهم هستند. با این وجود، اگر فقط به بازخورد مثبت توجه می کنید و در مقابل انتقادات منفی تدافعی عمل می کنید، در حال ایجاد عدم تعادلی هستید که مانع رسیدن به اهدافتان است.

در مقابل، اگر تنها بازخوردی که یک کارمند از شما دریافت می کند منفی است، این عمل موجب ناراحتی و تضعیف روحیه می شود.

سعی کنید بین بازخورد مثبت و منفی با شروع بحثی در رابطه با عملکرد همراه اظهارنظر در مورد راهکارهایی برای برتر شدن کارکنان یا افزودن به کیفیت کار تعادل برقرار کنید.

در صورت نیاز به ذکر موارد منفی، باید به روشی مؤثر گفته شوند.

 

فضای باز و اعتماد ایجاد کنید

اگر خود محیط شرکت نیز بر اساس اعتماد باشد، کارکنان شما بسیار مایل خواهند بود که هر نوع بازخوردی را ارائه دهند.

مطمئن شوید که واضح و روشن است، چه به صورت مکتوب و چه در عمل، که کارمندان آزادند بدون ترس از مجازات یا انتقام جویی، بازخورد سازنده ای را ارائه دهند.

 

بازخورد را تبدیل به فعالیتی مداوم و ادامه دار کنید

بازخورد کارمندان از پیشرفت مداومی پشتیبانی می کند که شرکت فورد موتور (Ford Motor Company) را بر روی نقشه قرار داده و سازمان را برای بیش از یک قرن قوی نگه داشته است.

من از یک خانواده فورد آمده ام. برخی از مشوق هایی که به ما سود رسانده اند مستقیماً ناشی از انگیزه های مشارکت کارمندان هستند.

یک برنامه هر ساله اتومبیل های جدیدی را به کارمندانی اعطا می کرد که بهترین پیشنهادات را برای بهبود خدمات اتومبیل یا مشتری ارائه می کردند.

راه های هدیه دادن، مسابقات، برنامه های جایزه دیگری نیز برای مشارکت نه تنها کارکنان فورد بلکه خانواده های آن ها نیز وجود داشت.

به جای بررسی های سالانه و سایر روش های متناوب مشارکت، بازخورد را به عنوان بخش ثابتی در کسب و کار خود قرار دهید. این امر می تواند از طریق دورهمی های غیررسمی که ایده ها در آن به اشتراک گذاشته می شوند، بررسی اجرای پروتکل هایی که مبتنی بر پروژه و دارای سیاست های درب باز هستند، حاصل شود.

 

سخن پایانی

ایجاد فرهنگ بازخورد در سازمانتان کمک می کند کارکنان احساس ارزش و امنیت بیشتری داشته باشند. این راهی است برای مطلع کردن آن ها از اینکه رویشان حساب می کنید و نظرشان برای شما مهم است.

این نوع محیط کار مشارکت کارکنان را حمایت می کند، نرخ گردش مالی کارکنان را پایین می آورد، روحیه را تقویت می کند، فرایندهای کسب و کار را در سراسر هیئت مدیره بهبود می بخشد و شما را تبدیل به مدیر بهتری می کند.

برای خوشحالی مشتری ها، کارمندان را خوشحال کنید. دریافت بازخورد از کارمندانتان به سرمایه گذاری عظیمی احتیاج ندارد، و بازده تقریبا غیر قابل محاسبه است.

مطالب مشابه

پیام بگذارید