بیانیه چشم انداز چیست

بیانیه چشم انداز (vision statement) جمله یا پارگراف کوتاهی است که به طور خلاصه اهداف یک شرکت، سازمان غیر انتفاعی یا هر نهاد دیگر را توصیف می کند. این بیانیه بیان می کند که قرار است در آینده چه کاری انجام دهید و چه خدماتی را ارائه دهید.

 

بیانیه چشم انداز چیست؟

یک بیانیه چشم انداز گاهی به عنوان تصویری از شرکت شما در آینده تصور می شود، اما بسیار بیشتر از این است. هنگام ایجاد بیانیه چشم انداز، آرزوها و رویاهای خود برای کسب و کارتان را بیان می کنید. چشم انداز شما الهام بخش شماست و به عنوان چهارچوبی برای تمام برنامه ریزی های استراتژیک شما عمل می کند.

چشم انداز ممکن است برای کل یک شرکت یا یک بخش واحد از آن شرکت اعمال شود. تفاوتی نمی کند که برای همه یا بخشی از یک سازمان اعمال شود، در هر دو صورت چشم انداز به این سؤال پاسخ می دهد که، “ما می خواهیم به کجا برویم؟” چشم انداز شما تأثیر زیادی در روند تصمیم گیری و نحوه تخصیص منابع خواهد داشت.

برای مثال، بیل گیتس (Bill Gates)، بنیانگذار مایکروسافت، در سال ۲۰۱۵ فاش کرد که vision statement اولیه شرکت “یک کامپیوتر روی هر میز در هر خانه” بود. بیانیه چشم انداز به اینکه این کار را چطور انجام خواهند داد یا اینکه چقدر طول می کشد تا انجام شود اشاره ندارد، بلکه تنها بیان می کند چه کاری را می خواستند انجام دهند.

 

vision statement شامل چه چیزهایی نیست

یک بیانیه چشم انداز را با یک طرح کسب و کار اشتباه نگیرید. شما می توانید به چشم انداز به عنوان یک نقشه راه حدسی و کلی فکر کنید، اما این بیانیه شامل نقاط عطف خاص، اهداف درآمدی یا راهکارهایی برای دستیابی به آن اهداف نخواهد بود.

 چشم انداز شرکت شما اولین قدم برای رسیدن به اهداف و ترسیم نقاط عطف شماست. چشم انداز به جزئیات گره نخورده است، و در هنگام تهیه آن نباید جزئیات را در نظر بگیرید. چشم انداز باید اشتیاق و توجه شما را به آنچه می خواهید انجام دهید، جلب کند نه شانس شما برای دستیابی به آن را.

بیانیه چشم انداز چیست

vision statement چگونه کار می کند

در حالی که  چشم انداز به شما نمی گوید که چگونه باید به آنچه می خواهید برسید، مسیر برنامه ریزی کسب و کار شما را مشخص می کند. برنامه ریزی ضعیف یکی از اصلی ترین دلایل عدم موفقیت شرکت های کوچک می باشد. در مقابل، توانایی پیشبرد و بیان یک چشم انداز یکی از ویژگی های بارز یک رهبر کسب و کار خوب است.

vision statement باید بلند پروازانه باشد. هنگام ایجاد بیانیه چشم انداز خود، در این دام که تنها یک یا دو سال پیش رو را در نظر بگیرید نیفتید. بیانیه چشم انداز یک شرکت یک نقطه تمرکز برای تیم بازاریابی نیز هست. کمپین ها و پیام های بازاریابی را می توان با توجه به چشم انداز بررسی کرد تا این اطمینان حاصل شود که بازاریابی مطابق با جهت ارائه شده توسط بیانیه چشم انداز است.

 

تفاوت بیانیه چشم انداز و بیانیه مأموریت

بیانیه چشم انداز

برای کارمندان  است

می تواند عمومی یا خصوصی باشد      

بیان می کند که شرکت شما قرار است چه کاری انجام دهد   

 

بیانیه مأموریت

برای کارمندان و کمپین های روابط عمومی است

همیشه عمومی است

بیان می کند شرکت شما در حال حاضر چه کاری انجام می دهد

 

بر خلاف بیانیه مأموریت، بیانیه چشم انداز برای شما و سایر اعضای شرکت شماست، نه برای مشتری ها یا خریداران شما. هدف از بیان مأموریت این است که به جهانیان بگویید که شما چه کاری انجام می دهید و چگونه آن را انجام می دهید.

به عبارت دیگر، vision statement درمورد آینده است، در حالی که بیانیه مأموریت به زمان حال می پردازد.

در حالی که این دو یکسان نیستند، به هم پیوسته اند. شما می توانید (و باید) از بیانیه مأموریت و مزیت های رقابتی خود برای تشکیل بیانیه چشم انداز خود استفاده کنید. نوشتن چشم انداز بدون تشخیص وضعیت فعلی تان بی فایده است.

هنگامی که شما هر دو بیانیه چشم انداز و بیانیه مأموریت خود را داشته باشید، می توانید با ایجاد یک برنامه عملیاتی روی پیوند این دو مفهوم کار کنید. این برنامه دقیق و گام به گام است که به شما کمک می کند تا چشم اندازی را که برای کسب و کار خود دارید را به واقعیت تبدیل کنید.

 

خلاصه

  • vision statement اهداف بلند مدت برای یک شرکت، سازمان غیرانتفاعی یا نهاد مشابه را بیان می کند.
  • vision statement بسیار بلند پروازانه است، و شامل جزئیات یا مراحل دستیابی به آن اهداف نمی باشد.
  • بیانیه چشم انداز با بیانیه مأموریت متفاوت است، هر چند ممکن است این دو بر روی یکدیگر تأثیر بگذارند.

مطالب مشابه

پیام بگذارید