برنامه ریزی استراتژیک و تاکتیکی در کسب و کار

برای اینکه یک کسب و کار کوچک موفق باشد و بتواند رشد کند، باید یک طرح کسب و کار واضح و مشخص داشته باشد. این طرح شامل  استراتژی ای است که به طور خلاصه خدمات، تحلیل رقبا، تمایز دهنده ها و مدل توزیع را مشخص می کند. پس از تعیین استراتژی، شرکت باید برنامه ای تاکتیکی را تهیه کند که اقدامات خاصی را که شرکت قصد دارد برای پیاده سازی و اجرای استراتژی به کار گیرد، شرح دهد. برنامه ریزی استراتژیک و تاکتیکی مؤلفه ای است که یک شرکت می تواند با بهره مندی از آن به موفقیت دست یابد.

 

خدمات

یک شرکت باید دقیقاً آنچه را که قصد فروشش را دارد مشخص و بیان کند. برای مثال اگر سازمان قصد تولید کالا، ارائه خدمات یا توزیع کالاهای متنوع با استفاده از فروشگاه آنلاین یا خرده فروشی را دارد، خدمات و محصولات باید به وضوح و به طور دقیق تعریف شود. بسیاری از شرکت ها هنگام تلاش برای ارائه محصولات بسیار زیاد یا کالاهایی که نمی توان به راحتی به مشتریان احتمالی معرفی کرد، دچار مشکل می شوند.

 

رقابت 

یک از جنبه های اصلی هر استراتژی کسب و کاری، درک صحیح از رقبای اصلی سازمان است. این تجزیه و تحلیل باید رقبای اصلی و همچنین تهدیدات ثانویه را آشکار کند. یک شرکت تنها با درک نقاط قوت و ضعف رقبا، می تواند بهترین روش رقابت در برابر آن ها را تعیین کند.

 

ویژگی ها و مزایای برنامه ریزی استراتژیک

هر شرکتی باید بتواند به روشنی بیان کند که چرا مشتری باید آن ها را به جای رقبا انتخاب کند. یک تولید کننده ممکن است کالایی بهتر، ارزان تر یا سریعتر ارائه دهد. یک شرکت خدماتی ممکن است متخصصان تحصیل کرده، باتجربه تر یا خلاق تر در اختیار داشته باشد. با استفاده از آگاهی ای که از رقبای خود به دست آورده اید، مجموعه ای از نقاط قوت را ایجاد کنید که سایر رقبا از آن ها بهره مند نیستند.

برنامه ریزی استراتژیک و تاکتیکی در کسب و کار

توزیع در برنامه ریزی استراتژیک

تصمیم بگیرید که شرکت شما چگونه محصولات خود را می خواهد بفروشد. برخی از شرکت ها از نمایندگان فروش درون سازمانی برای تماس با مشتری های احتمالی و یا استخدام یک مرکز تماس بیرون سازمانی برای توسعه مشتری های بالقوه استفاده می کنند. برخی ممکن است برای توزیع و فروش محصول از فروشگاه های خرده فروشی، فروشندگان آنلاین، واسطه ها یا تولیدکنندگان محصول استفاده کنند. بسیاری از شرکت ها از ترکیبی از چندین مدل توزیع استفاده می کنند. قبل از امضای قراردادهای توزیع انحصاری یا نیمه انحصاری، مهم است که این تصمیم در سطح استراتژیک گرفته شود.

 

اجرای تاکتیکی

هنگامی که استراتژی مشخص شد، با درک کامل از آنچه فروخته می شود، شناسایی رقبا شناسایی، تعیین ویژگی ها و مزایای شما و کانال های توزیع، می توان یک برنامه تاکتیکی تدوین کرد. اگر کالای تولید شده در فروشگاه های آنلاین فروخته شود، یک برنامه تاکتیکی شامل کارکنان فروش اندک، تبلیغات آنلاین فراوان و یک بخش تدارکات کارآمد در دستور کار قرار خواهد گرفت. به همین ترتیب، اگر یک کسب و کار مشاوره ای، فروش نرم افزار برای حسابداران را انجام دهد، این برنامه تاکتیکی ممکن است شامل کارمندان فروش با سابقه کاری در زمینه حسابداری، حمایت مالی از کنفرانس های حسابداری و گروهی از مشاوران، تحلیل گران کسب و کار و برنامه نویسان باشد. تاکتیک ها بر ارائه یک استراتژی با استفاده از مهارت های عملی و واقعی متمرکز هستند.

 

در برنامه ریزی استراتژیک کارها را تقسیم کنید

بسیاری از شرکت ها تقسیم تاکتیک ها به دسته ها و خوشه های عملیاتی را مفید و سودمند می دانند. طراحی و تحویل خدمات و محصولات به یک گروه اختصاص خواهد یافت، در حالی که تبلیغات و فروش می تواند به گروهی دیگر از کارمندان اختصاص یابد. هر دپارتمان یا بخش تصمیم می گیرد که گروهشان چگونه استراتژی را که تحت نظارت مدیریت ارشد اداره می شود، اجرا کند. با هماهنگی تمام دپارتمان ها با  برنامه ریزی استراتژیک و تلاش بر روی هر بخش، می توانند بر روی یک هدف مشخص متمرکز شوند.

 

منبع:

smallbusiness.chron.com

مطالب مشابه

پیام بگذارید