ارزیابی مجدد فرهنگ سازمانی در سال 1400

فرهنگ سازمانی خود را در شرایط کنونی چگونه توصیف می کنید؟

با توجه به بررسی ای که توسط یک مؤسسه صورت گرفته %۵۰ از پاسخ دهندگان “تغییر اساسی” در فرهنگ سازمانی شان به خاطر همه گیری کرونا را پیش بینی کرده اند. با توجه به افزایش دورکاری، بیماری همه گیر کرونا باعث شده افراد زیادی نتوانند در کنار هم کار کنند و احساس عدم اطمینان عمومی در مورد آینده بسیاری از کسب و کارها و صنایع، تغییر در فرهنگ سازمانی یکی از مهمترین نگرانی های بسیاری از رهبران کسب و کارها است.

نادیده گرفتن تغییرات قابل توجه در فرهنگ سازمانی می تواند هزینه بر باشد. فرهنگ صحیح می تواند به کارمندان کمک کند تا نیاز خود را برای یافتن معنا و هدف در کار، برآورده کنند و منجر به تلاش های داوطلبانه تأثیرگذارتر و سطح عملکرد بالاتر شود. با تکیه بر این موضوع، فرهنگ یک محرک قدرتمند شناخته شده برای جذب کارکنان و عملکرد مالی بهتر سازمان ها است.

بیایید کمی بیشتر به ایده فرهنگ بپردازیم. متداول ترین تعریف فرهنگ سازمانی در مورد ارزش ها، اهداف، نگرش ها و عملکردهای مشترک گروه های خاصی صحبت می کند. این نکته ضروری است که این ارزش ها، اهداف، نگرش ها و عملکردها باید به طور مشخص و هدفمند تعریف و به اشتراک گذاشته شوند، توسط رهبری به کار گرفته شوند و به طور گسترده به رسمیت شناخته شوند تا فرهنگ صحیح ایجاد شود.

در سال ۱۴۰۰، سازمان های موفق در حال ارزیابی مجدد و بهبود تقویت فرهنگ خود هستند. با در نظر گرفتن مراحل زیر، به خوبی می توانید در سال جاری یک نیروی کار متعهد و با عملکردی بهتر داشته باشید.

 

ارزیابی مجدد فرهنگ در سال ۱۴۰۰

آیا احساس می کنید که مشکلی در فرهنگ سازمان شما وجود دارد؟ آیا احساس خوبی نسبت به تجربه کارمندان خود در طول سال گذشته دارید؟

انتظار می رود که پس از کنترل کرونا، بسیاری از شرکت ها در کنار کارمندان که در شرکت هیتند نیروی کار دورکار نیز داشته باشند. این برای فرهنگ سازمانی شما چه معنایی دارد؟ به زبان ساده، اگر فکر می کردید محیط دفتر شما با یک میز پینگ پنگ و دستگاه پاپ کورن ساز، بخش اصلی و مهم فرهنگ سازمانی شما بود، اشتباه می کردید. چیزی که ما در سال گذشته آموخته ایم این است که فرهنگ سازمانی مربوط به روابط است نه وسایل و ابزار، و اکنون باید براساس آنچه کارمندان به طور روزمره تجربه می کنند توسعه و تکامل یابد. برای تحقق این امر، رهبران باید وقت بگذارند و ارزیابی کنند که چه مواردی مؤثر هستند و عملکرد مثبتی دارند و چه مواردی نیاز به توجه بیشتری دارند.

 

فوربز یک مدل ساده ۸ سؤالی را برای ارزیابی فرهنگ ارائه می دهد، با سؤالاتی مانند ” هنگام شروع کار در این شرکت بزرگترین تغییری که برایتان ایجاد شد چه بود؟” و یا اینکه “به طور معمول جلسات در اینجا چگونه برگزار می شود؟”. در سال ۱۴۰۰، پرسیدن سؤالاتی در مورد اینکه چه تغییراتی در سال گذشته رخ داده و کارمندان در حال تجربه چه چالش هایی هستند، حائز اهمیت است. درک این نکته مهم است زیرا طبق گفته گالوپ، مدیران به میزان %۷۰ بر روی مشارکت کارکنان تأثیر می گذارند و مستقیماً بر چگونگی تجربه کارکنان از فرهنگ سازمانی تأثیر می گذارند.

فرهنگ  سازمانی و توجه به تغییر محل کار

در سال ۱۴۰۰، لازم است یافته های خود را بر اساس محل کار فردی کارمندان (شرکت، از راه دور و یا ترکیبی از این دو) در نظر بگیرید. در حالت ایده آل، سازمان شما باید مستقل از محیط کار هر یک از کارمندان، یک دیدگاه و چشم انداز کلی برای فرهنگ خود داشته باشد. با داشتن دانش و آگاهی در مورد چگونگی درک و تجربه فرهنگ سازمانی، اکنون آماده ایجاد تغییرات لازم برای توسعه و تغییر فرهنگ سازمانی خود در سال ۱۴۰۰ هستید.

محیط کار برای همیشه تغییر کرده است، وقت آن است که فرهنگ فعلی خود را دوباره ارزیابی کنید و مواردی را که نیاز به تغییر و توسعه دارند پیدا کنید.

 

تمرکز مجدد بر فرهنگ در سال ۲۰۲۱

پس از ارزیابی اینکه فرهنگ فعلی شما در چه شرایطی قرار دارد، می توانید تعیین کنید که آیا اجزا و مؤلفه هایی وجود دارد که با اهداف سازمانی شما سازگار نباشند یا مانع ایجاد و دستیابی به اهداف سازمانی شما در شرایط جدید شوند. وقت بگذارید و در مورد تجربه کارمندان خود تجدید نظر کنید و مطمئن شوید که برای آنچه که می خواهید به آن دست پیدا کنید مناسب باشد. فرهنگ سازمانی رفتار کارمندان را هدایت می کند، بنابراین تهیه یک برنامه جامع ضروری است. این چیزی فراتر از چشم انداز فرهنگی کسب و کار شما است.

ارزیابی مجدد فرهنگ سازمانی در سال 1400

بخش عمده ای از فرهنگ سازمانی از نگرش کارکنان نشأت می گیرد. ابزارهای مناسب باعث می شود کارمندان شما احساس داشتن تعامل، حمایت و ارتباط بیشتری با سازمان خود داشته باشند. طبق نظرسنجی که انجام شده، چند عامل اصلی برای پایدار نگه داشتن کار دورکاری / مجازی مشخص شد که عبارتند از:

  • معرفی پلتفرم های همکاری و ارتباطات دیجیتال
  • فراهم کردن شرایطی برای انتخاب نحوه انجام کار
  • برنامه ریزی و ایجاد اصول و معیارهای جدید برای برگزاری جلسات
  • محدود کردن ارتباطات به ساعات کاری استاندارد

پلتفرم های همکاری می توانند فضای عالی برای کارکنان در تمام سطوح و مکان های کاری باشد تا بتوانند دور هم جمع شوند و کار کنند. پلتفرم های ارتباطی و همکاری مانند Zoom ، Teams و Slack بسیار مناسب هستند، همچنین یک فضای جداگانه و اختصاصی مانند  کودوس را برای برقراری ارتباط، قدردانی و جشن گرفتن در نظر می گیرند تا بر تعامل کارمندان تمرکز کنند.

 

سه عامل اول از لیست بالا نمونه های خوبی از روش های خاص هستند که می توانند به ایجاد یک فرهنگ سازمانی قوی که با اهداف شما هماهنگ است و توازن بین زندگی و کار را تنظیم می کند، کمک کنند. شرکت کانادایی Loblaw Digital مثالی عالی برای عملی ساختن این موضوع ارائه می دهد. Loblaw اخیراً دستورالعمل های جلسه جدید خود را در LinkedIn به اشتراک گذاشته است که شامل قوانینی درباره زمان و مدت زمان جلسات است.

هنگامی که یک چشم انداز و دیدگاه برای فرهنگ خود انتخاب کردید و برخی از معیارها و هنجارهای فرهنگی را که برای اهداف سازمانی و کارمندان شما منطقی است تعیین کردید، یک جدول زمانی و معیارهایی برای پیگیری موفقیت خود تنظیم کنید. استفاده از پلتفرم تعامل و تقدیر کارمندان مانند Kudos می تواند به تجزیه و تحلیل درون سازمانی کمک کند تا بررسی کند کدام یک از جنبه های فرهنگ سازمانی در کارهای روزمره برجسته تر است.

فرهنگی ایجاد کنید که با اهداف سازمانی و نیازهای کارمندان شما همسو باشد. استفاده از ابزار (سیستم) مناسب برای کار و فرهنگ سازی برای موفقیت حیاتی است.

 

بهبود فرهنگ سازمانی در سال ۱۴۰۰

رهبری برای بهبود و توسعه مجدد فرهنگ چه کاری می تواند انجام دهد؟ مهمترین چیز به اشتراک گذاشتن دیدگاه از طریق یک بیانیه فرهنگ سازمانی واضح است که کارمندان می توانند اغلب آن ها را دوباره بازبینی و اصلاح کنند.

یکی دیگر از مؤلفه های مهم برای حفظ فرهنگ نحوه استخدام شماست. دیگر دوران استخدام برای افرادی متناسب با فرهنگ فعلی سازمان گذشته است. در عوض، مدیران باید بر استخدام برای فرهنگ سازی متمرکز باشند. استخدام متناسب با فرهنگ فعلی سازمانی، که داوطلبان براساس ارزش های مشترک استخدام می شوند، به اندازه ای که تصور می شد، کارآمد نیست. به عنوان مثال، اگر احساس می کنید فرهنگ سازمانی شما راکد و فاقد ایده های جدید است، شخصی با سابقه کارآفرینی استخدام کنید.

اما مهمتر از همه، شما می توانید به طور مداوم چه کاری انجام دهید؟ فرهنگ خود را روزانه با زندگی کردن ارزش های سازمان خود، اطمینان از درک و فهم بهتر آن ها و همچنین رعایت اولویت هایی که تعیین کرده اید، بهبود و توسعه دهید.

فرهنگ سازمانی خود را هر روز زندگی کنید و برای توسعه فرهنگ سازمانی خود استخدام کنید، نه مطابق با فرهنگ سازمانی فعلی خود.

 

سخن آخر

فرهنگ سازمانی یک ایده و مفهوم پیچیده است که می تواند به طور قابل توجهی بر توسعه کسب و کار، درآمد و نتیجه نهایی تأثیر بگذارد. یک تصور غلط متداول این است که فرهنگ به صورت طبیعی و ارگانیک اتفاق می افتد؛ ولی فرهنگ باید آگاهانه و استراتژیک باشد. وقت بگذارید و فرهنگ سازمانی خود و اهداف سازمانی تان را دوباره ارزیابی کنید. سپس بهبود و توسعه فرهنگ روزانه را شروع کنید و همه سطوح سازمان را به همان کار تشویق کنید. یک فرهنگ سازمانی خارق العاده در سال ۱۴۰۰ منتظر شماست!

 

منبع:

www.kudos.com

مطالب مشابه

پیام بگذارید