8 راهکار برای ارائه خدمات خوب به مشتریان

خدمات مشتری خوب، شاهرگ حیاتی هر کسب و کار است. شما می توانید تبلیغات و قیمت های پایین و تخفیف هایی را در نظر بگیرید تا بتوانید هر تعداد مشتری جدید که می خواهید را جذب کنید، اما تا زمانی که نتوانید کاری کنید برخی از این مشتریان دوباره از شما خرید کنند، کسب و کار شما مدت زیادی سودآور نخواهد بود.

خدمات مشتری خوب هنر بازگرداندن مشتری به سمت شما و ایجاد یک تجربه خرید عالی و مثبت است، آنقدر عالی که بازخورد مثبتی در مورد کسب و کار شما به دیگران منتقل کنند، و مشتریانی جدیدی برای شما به ارمغان بیاورند و خودشان نیز مشتری ثابت شما شوند.

 

اگر فروشنده خوبی باشید، می توانید هر خدمات یا محصولی را یک بار به یک مشتری بفروشید. اما این رویکرد شما نسبت به خدمات مشتری است که تعیین می کند آیا شما هرگز قادر به فروش محصول دیگری به آن شخص هستید یا خیر. ماهیت خدمات مشتری خوب ایجاد رابطه با مشتریان است.

چگونه می توانید چنین رابطه ای را برقرار کنید؟ با به خاطر سپردن یک راز خدمات مشتری خوب و عمل به آن؛ “شما بر اساس آنچه انجام می دهید قضاوت می شود نه آنچه می گویید.”

 

اگر واقعاً می خواهید خدمات خوبی به مشتریان خود ارائه دهید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که کسب و کار شما پیوسته از هشت قانون زیر پیروی کند:

 

۱.  تلفن خود را پاسخ دهید

اولین قانون خدمات مشتری خوب این است که تلفن کسب و کار شما باید پاسخ داده شود. قابلیت انتقال تماس و یا یک سرویس پاسخگویی به مشتریان را در نظر بگیرید. در صورت نیاز افرادی را استخدام کنید. اما مطمئن شوید که حتماً کسی هست که به تماس ها پاسخ می دهد. (توجه کنید که می گوییم “کسی”. افرادی که تماس می گیرند می خواهند با یک فرد زنده صحبت کنند، نه یک پیغامگیر صوتی.) سپس درباره نحوه پاسخگویی مناسب به تلفن اطلاعاتی کسب کنید.

 

۲. قول ندهید مگر اینکه قرار باشد حتماً به آن عمل کنید

این مورد ممکن است مهمترین قانون بین این هست قانون برای ارائه خدمات مناسب به مشتری باشد. قابلیت اطمینان یکی از نکات کلیدی و فاکتورهای مهم روابط خوب است و خدمات مشتری خوب نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر به مشتری می گویید، “مبلمان شما در روز سه شنبه تحویل می شود”، مطمئن شوید که تحویل آن حتماً در روز سه شنبه انجام شود. در غیر این صورت، قول تحویل در آن روز را ندهید. قبل از هر قولی فکر کنید، زیرا هیچ چیزی بیش از بد قولی مشتریان را آزار نمی دهد.

 

۳. برای خدمات مشتری خوب به مشتریان خود گوش دهید

آیا چیزی ناراحت کننده تر از این است که به شخصی بگویید چه می خواهید یا مشکل شما چیست و سپس متوجه شوید که آن شخص به صحبت های شما توجه نکرده است و باید دوباره توضیح دهید؟ اگر شما واقعاً علاقه مند به ارائه بهترین خدمات به مشتریان خود هستید، اجازه دهید مشتریتان صحبت کند و با ارائه پاسخ های مناسب، مانند جمع بندی گفته های مشتری و پیشنهاد برای چگونگی حل مشکل، به او نشان دهید که در حال گوش دادن به او هستید.

8 راهکار برای ارائه خدمات خوب به مشتریان

۴. در خدمات مشتری به شکایات رسیدگی کنید

هیچ کس دوست ندارد به شکایات گوش دهد، و بسیاری از ما شانه بالا می اندازیم و می گوییم: “شما همیشه نمی توانید همه مردم را راضی نگه دارید”. شاید اینگونه نباشد، اما اگر به شکایت توجه کنید، ممکن است بتوانید فردی که شکایت کرده را خشنود و راضی کنید – و کسب و کار خود را در موقعیت بهره مندی از مزایای خدمات مشتری خوب قرار دهید.

با برخورد و رسیدگی صحیح، شکایات می توانند به فرصت تبدیل شوند. آن ها به شما این فرصت را می دهند که به مشکلات پی برده و آن ها را اصلاح کنید، در نتیجه خدمات مشتری شما را بهبود می بخشند. تحقیقات بازار نشان داده است که مشتریانی که از کالایی یا خدماتی شکایت کرده و به آن شکایت به خوبی رسیدگی شده، ۷۰ درصد آن ها مجدداً از آن فروشنده خرید می کنند.

 

۵. صرف نظر از سود، مفید و کمک کننده باشید

تصور کنید یکی از پیچ های بند ساعتتان گم شده وارد یک فروشگاه ساعت می شوید و مشکل را برای فروشنده توضیح می دهید تا بند ساعتتان را برای شما تعمیر کند، و فروشنده آن را بدون دریافت هیچ هزینه ای برای شما تعمیر می کند. فکر می کنید وقتی به تعمیر ساعت و یا خرید یک ساعت جدید نیاز داشته باشید، کجا می روید؟ و فکر می کنید چند بار این تجربه را برای دیگران تعریف می کنید؟

مغازه دار هیچ پولی از شما دریافت نکرده است. اما مطمئناً شما در آینده کارهای تعمیر ساعت خود را پیش او خواهید برد و چه کسی می داند چند مشتری دیگر به خاطر تعریف تجربه مثبتتان برای اطرافیانتان، نزد او خواهند رفت؟ برای ارائه خدمات مناسب به مشتری، توجه خود را به مشتری معطوف نکنید نه به سود.

 

۶. کارکنان خود را آموزش دهید

کارمندان خود را آموزش دهید تا همیشه کمک کننده، خوش برخورد و با سواد و کار بلد باشند.

خودتان این کار را انجام دهید یا شخصی را برای آموزش آن ها استخدام کنید. با کارمندان خود در مورد ارائه خدمات مناسب به مشتری صحبت کنید. از همه مهمتر، به هر یک از کارکنان خود اطلاعات و قدرت کافی بدهید تا بتواند تصمیمات کوچک برای جلب رضایت مشتری را اتخاذ کند.

 

۷. فراتر بروید

به عنوان مثال، اگر کسی وارد فروشگاه شما شد و از شما خواست که به او کمک کنید کالایی را پیدا کند، تنها به گفتن مکان آن اکتفا نکنید.؛ بگویید، “بگذارید جای آن را به شما نشان دهم” و مشتری را به سمت آن کالا هدایت کنید. یا حتی، صبر کنید و ببینید آیا او در مورد آن سؤالی دارد یا نیازهای بیشتری دارد. این فراتر رفتن در ارائه خدمات می تواند انجام هر کاری باشد.

ممکن است آن ها در پاسخ به این خدمات حرفی نزنند، اما مردم متوجه می شوند که چه کسی تلاش بیشتری در ارائه خدمات انجام می دهد و تجربه مثبت خود را به دیگران خواهند گفت. و این بازاریابی دهان به دهان مشتریان بیشتری را به سوی شما روانه خواهد کرد. به یاد داشته باشید، جذب مشتری جدید شش برابر گران تر از حفظ مشتری فعلی است!

 

۸.  برای خدمات مشتری ارزش بیشتری ارائه دهید

این ارزش می تواند کد تخفیفی برای خرید بعدی باشد، اطلاعات اضافی در مورد نحوه استفاده از محصول، یا یک لبخند واقعی، مردم دوست دارند بیشتر از آنچه فکر می کردند دریافت کنند. و فکر نکنید که این حرکت باید بزرگ باشد تا تأثیرگذار باشد. درباره محصول یا خدمات خود فکر کنید و ببینید چه چیزی دیگری می توانید در کنار آن ها به مشتریان خود ارائه دهید. 

در حالی که بسیاری از معیارهای دیگر وجود دارد که باید هنگام مدیریت هر نوع کسب و کاری مورد توجه قرار گیرد، رضایت مشتری یکی از ساده ترین و بدیهی ترین این معیارهاست. اگر مشتریان خود را راضی نکنید، آن ها شما را ترک خواهند کرد و به همین سادگی ورشکست خواهید شد.

 

خدمات مشتری خوب سودهای کلانی به همراه دارد

اگر این هشت قانون ساده را به طور مداوم اجرا کنید، کسب و کار شما به ارائه خدمات مشتری خوب مشهور خواهد شد. و مهمتر از همه اینکه با گذشت زمان، خدمات مشتری خوب بیشتر از تبلیغات و پایین آوردن قیمت ها، مشتری های جدیدی را برای شما به ارمغان خواهد آورد!

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید