7 استراتژی رشد کسب و کار

رشد برای بقای یک کسب و کار ضروری است. تقریباً %۶۶ از کسب و کارها دو سال اول فعالیت خود را پشت سر می گذارند، تقریباً نیمی از آن ها موفق به گذراندن ۵ سال می شوند و تنها %۳۳ دهمین سالگرد فعالیت خود را جشن می گیرند. برنامه ریزی برای رشد کسب و کار از همان روز اول بسیار مهم و حیاتی است.

در سال ۲۰۱۸، ۵۳ درصد از کسب و کارهای کوچک و متوسط آمریکایی قصد داشتند کسب و کار خود را توسعه دهند و ۲۲ درصد نیز تصمیم داشتند کارکنان بیشتری را استخدام کنند. سال ۲۰۱۷ این ارقام به ترتیب ۴۶ و ۹ درصد بود. یک استراتژی رشد چیزی فراتر از یک استراتژی بازاریابی است. استراتژی رشد یک چرخ دهنده مهم در ماشین کسب و کار شما است. بدون آن، شما درگیر یک پایگاه مشتریان بی ثبات و نوسانات بازار هستید.

 

استراتژی رشد کسب و کار

استراتژی رشد به شرکت ها اجازه می دهد کسب و کار خود را گسترش دهند. با استفاده از روش هایی مانند افزودن مکان های جدید، سرمایه گذاری در جذب مشتری یا گسترش یک خط تولید، می توان به این مهم دست پیدا کرد. 

برنامه ریزی کنید، گزینه های موجود را در نظر بگیرید و آنچه مورد نظرتان است را در طرح کسب و کار خود قرار دهید. بسته به نوع شرکت تان، استراتژی رشد شما ممکن است ابعاد مختلفی داشته باشد، از جمله:

  • افزودن مکان های جدید
  • سرمایه گذاری در جذب مشتری
  • فرصت های فرانشیز
  • گسترش خط تولید
  • فروش آنلاین محصولات از طریق چندین پلتفرم

صنعت خاص و بازار هدف شما بر تصمیمات شما تأثیر می گذارد، اما تقریباً در همه جا، جذب مشتری جدید نقش اصلی را بازی کند.

 

در اینجا چند تاکتیک عملی برای رشد کسب و کار آورده شده است.

روش های توسعه کسب و کار با موفقیت:

  1. از یک الگوی استراتژی رشد استفاده کنید.
  2. منطقه هدف خود را برای رشد انتخاب کنید.
  3. تحقیقات بازار را انجام دهید.
  4. اهداف رشد را تعیین کنید.
  5. فرآیند کار خود را برنامه ریزی کنید.
  6. ابزارهای رشد و نیازهای خود را تعیین کنید.
  7. برنامه خود را اجرا کنید.

 

  1. از یک الگوی استراتژی رشد استفاده کنید.

بدون برنامه ریزی و مستند سازی مراحل استراتژی رشد خود، شروع به کار نکنید. بهتر است از یک الگوی استراتژی رشد برای رشد و توسعه کسب و کار خود استفاده کنید.  

 

  1. منطقه هدف خود را برای رشد کسب و کار انتخاب کنید.

بسیار خوب است که می خواهید کسب و کار خود را توسعه دهید، اما دقیقاً چه چیزی را می خواهید توسعه دهید؟

طرح رشد کسب و کار شما باید روی زمینه های خاصی از رشد متمرکز باشد. محورهای مشترک اقدامات مربوط به رشد استراتژیک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش تعداد کارمندان.
  • گسترش فضای فعلی دفتر، خرده فروشی و / یا انبار.
  • افزودن مکان ها یا شعب جدید کسب و کارتان.
  • توسعه کسب و کار در مناطق، مکان ها، شهرها یا کشور های جدید.
  • افزودن محصول (های) جدید و / یا خدمت (های) جدید.
  • گسترش مکان های خرید (به عنوان مثال فروش در فروشگاه های جدید یا راه اندازی یک فروشگاه آنلاین).
  • رشد درآمد و / یا سود.
  • رشد پایگاه مشتریان و / یا نرخ جذب مشتری.

این امکان وجود دارد که برنامه رشد شما شامل چندین مورد از اقدامات ذکر شده در بالا باشد، که امری منطقی است، زیرا رشد یک بخش از سایرین مجزا نیست. به عنوان مثال، رشد فروش شما منجر به رشد درآمد و احتمالاً افزایش شعب و تعداد افراد برای حمایت از افزایش فروش می شود.

7 استراتژی رشد کسب و کار

  1. انجام تحقیقات بازار و صنعت در استراتژی رشد

پس از انتخاب آنچه می خواهید توسعه دهید، باید دلیل بیاورید که چرا می خواهید در این منطقه رشد کنید. انجام تحقیق در مورد صنعت تان بهترین راه برای تعیین اینکه آیا رشد و توسعه منطقه مورد نظرتان ضروری و امکان پذیر است یا خیر.

به عنوان مثال می توان به انجام نظرسنجی ها و برگزاری گروه های کانونی با مشتریان فعلی و بالقوه یا بررسی تحقیقات موجود اشاره کرد. دانش و حقایقی که در این مرحله کشف می کنید انتظارات و اهداف رشد برای تعیین بهتر یک جدول زمانی، بودجه و هدف نهایی این پروژه را شکل می دهد.

 

  1. اهداف رشد را تعیین کنید.

پس از تعیین آنچه می خواهید توسعه دهید و دلیل انتخاب آن، مرحله بعدی تعیین میزان رشد شما است.

این اهداف باید براساس خواسته های شما و شرایط ایده آلی که برای کسب و کارتان در نظر دارید باشد، اما در عین حال باید قابل دستیابی و واقع بینانه باشد. به همین دلیل تعیین هدف بر اساس تحقیقات صنعت بسیار ارزشمند است.

در آخر، مراحل کمی سازی اهداف خود را از نظر معیارها و جدول زمانی انجام دهید. هدف از “افزایش فروش ۳۰ درصدی سه ماهه برای سه سال آینده” بسیار واضح تر از “افزایش فروش” است.

 

  1. فرآیند کار خود را برنامه ریزی کنید.

با یک استراتژی رشد دقیق، چگونگی دستیابی به اهداف رشد خود را مشخص کنید. پیشنهاد می کنیم یک برنامه دقیق استراتژی رشد تهیه کنید تا تیم خود را به طور کامل از استراتژی رشد مطلع سازید.

این برنامه عملیاتی باید شامل لیستی از موارد اقدام و آیتم های عملیاتی، مهلت تعیین شده، تیم ها یا افراد مسئول و منابع برای دستیابی به هدف رشد شما باشد.

 

  1. برای استراتژی رشد ابزارهای و نیازهای خود را تعیین کنید.

آخرین مرحله قبل از اجرایی کردن برنامه تان، تعیین و شناسایی نیازهای تیم شما در طی مراحل کار است. این ها منابع خاصی هستند که به شما کمک می کنند اهداف رشد خود را سریعتر و با دقت بیشتری برآورده کنید. ممکن است شامل موارد زیر باشند:

بودجه: سازمان ها برای کامل کردن این پروژه ممکن است به سرمایه گذاری ثابت یا تخصیص بودجه داخلی نیاز داشته باشند.

ابزارها و نرم افزارها: در نظر بگیرید که چه منابع فناورانه ای ممکن است برای تسریع یا کسب بینش از روند رشد، مورد نیاز باشد.

خدمات: رشد و دستیابی به هدف ممکن است با کمک مشاوران، طراحان یا برنامه ریزان در یک زمینه خاص بهتر حاصل شود.

 

  1. برنامه خود را اجرا کنید.

با تکمیل برنامه ریزی، تعیین منابع و هدف، اکنون آماده اجرای برنامه رشد شرکت خود و کسب نتایج برای کسب و کارتان هستید. در طول این مدت، اطمینان حاصل کنید که پاسخگوی ذینفعان خود هستید، خط ارتباطی را باز نگه می دارید و نتایج اولیه را با اهداف رشد پیش بینی شده خود مقایسه می کنید تا ببینید آیا نتایج پیش بینی شده شما هنوز قابل دستیابی است یا لازم است برخی از آن ها اصلاح شوند.

مطالب مشابه

پیام بگذارید