آیا ویروس کرونا باعث اختلال در آموزش الکترونیکی می شود؟

در حالی که هنوز برای دانستن این امر که کرونا چه تأثیری در پذیرش یادگیری دیجیتال خواهد داشت خیلی زود است، اما واضح است که تغییراتی در حال رخ دادن است. وقت آن است که یادگیری را در اولویت قرار دهیم.

 

تأثیر کرونا در آموزش الکترونیکی

از اوایل اسفند ماه، تقریباً بخش گسترده ای از برنامه های آموزش و توسعه در جهان به تعویق افتاده یا لغو شده اند. در مناطقی از آسیا و اروپا، این رقم نزدیک به %۱۰۰ است. کسب و کارها، برای حفظ سلامت نیروی کار خود در طول همه گیری ویروس کرونا، به دورکاری روی آورده اند.

میلیون ها نفر از کارمندان اکنون با وجود دور بودن از یکدیگر، به طور مجازی با هم کار می کنند، پشتیبانی خدمات ارتباط از راه دور و ابزارهای دیجیتال زیادی برای برقراری ارتباط، یادگیری، کار و به اشتراک گذاری در دسترس آن ها است.

اما صحبت درباره سازگار شدن با این شرایط جدید ساده تر از انجام آن است. تیم ها و افراد در بخش ها و سطوح مختلف مجبور به طی کردن مسیر و شرایطی که پیش از این تجربه نکرده اند و استفاده از فناوری هایی که قبلاً هرگز مجبور به استفاده از آن ها نبودند و انجام کارها به روشی که پیش از این انجام نمی دادند شدند. تقویت مهارت های مربوط به هر واحد محصول و آموزش تحول در سطح سازمان و همچنین آموزش فنی و غیر فنی در مورد مهارت های دورکاری، مهارت های مدیریت از راه دور و مهارت های رهبری نه تنها خوب است بلکه یک بخش الزامی از استراتژی تحول دیجیتال امروز هستند.

اما آیا کسب و کارها آماده این تغییرات هستند؟

 

ویروس کرونا به طور گسترده ای بر هر فرد، تیم، عملکرد، کسب و کار، صنعت و کشوری تأثیر گذاشته است. این تأثیر به ویژه برای سازمان هایی که برای پیشرفت، تقویت مهارت و آموزش کارکنان خود به آموزش مربی محور چهره به چهره (ILT) وابسته هستند، بسیار شدید است. عدم آمادگی آن ها برای شیوه ای متفاوت از یک کلاس درس باعث شده است که آن ها تلاش کنند برای حل چالش پیش رو و همچنین برای بررسی و اصلاح ایرادات آینده یادگیری و توسعه (L&D) خود به دنبال یک راه حل فوری و آسان باشند.

الزامات و شرایط اصلی کسب و کارهای آن ها از تبدیل سریع آموزش مربی محور (ILT) به آموزش الکترونیکی، گرفته تا یافتن منابع درسی آماده برای ارائه از طریق فرمت آنلاین، به سخنرانی آنلاین یا آموزش مربی محور مجازی (VLIT) متغیر است. با این وجود، انتقال برنامه های آموزشی کلاس های موجود به محیطی تمام دیجیتال، فراتر از صرف استفاده از راه حل های فناوری موجود، برای ارائه یادگیری مجازی است. در عوض، آن ها نمایانگر یک تجدیدنظر و بازنگری اساسی تر در مورد تجربه یادگیری برای فعال کردن تجارب یادگیری اجتماعی مشارکتی و تعاملی برای گروه های یادگیرنده هستند. به بیانی دیگر، یک تغییر در مقیاس بزرگ از قالب چهره به چهره به فرمت آنلاین است

آیا  ویروس کرونا باعث اختلال در آموزش الکترونیکی می شود؟

موانع و محدودیت های یادگیری دیجیتال

اگرچه این شرایط فرصت هایی را برای رشد آموزش الکترونیکی فراهم و هموار می کند، هم محتوا و هم پلتفرم های آموزش الکترونیکی، به دلیل عدم ثبات اقتصادی، عدم وجود زیرساخت ها و از همه مهمتر عدم دسترسی به محتوا آموزش الکترونیکی و مربیان دارای مهارت آموزش از راه دور مانع پذیرش تغییر محدودیت بودجه است. و از سوی یادگیرنده، عدم توانایی در ایجاد تعادل زندگی کار، عدم آشنایی با سیستم های مدیریت آموزش و استرس و اضطراب ناشی از بیماری همه گیر موانع ایجاد تغییر در یادگیری دیجیتال هستند.

اما در شرایط دشوار و چالش ها، یک نور امید وجود دارد. پس از سال ها تلاش در رابطه با آموزش الکترونیکی و رویکردهای مجازی در کلاس، شیوع ویروس کرونا در پذیرش فناوری از سوی یادگیرندگان و متخصصان آموزش و توسعه (L&D) تأثیر قابل توجهی داشته و کمک بسیاری کرده است.

 

مزایای پنهان کرونا

از طرف دیگر، سازمان هایی وجود دارند که طی سال های گذشته حرکت به سمت آموزش الکترونیکی را شروع کرده بودند و اکنون با مجهز نمودن L&D خود با تجهیزات و مرحله جدید، محیط کار جدیدی را به کار می بندند.

همزمان با جلب نظر بیشتر مدیران ارشد برای اختصاص بودجه، آموزش آنلاین نیز از ابتکارهای آموزش مربی محور شهرت بیشتری کسب کرده و این نشان می دهد که یادگیری آنلاین نقش مهمی در برنامه های یادگیری ترکیبی دارد.

مطالب مشابه

پیام بگذارید