در سال ۱۸۶۳، پسر بچه ای در مزرعه ای در میشیگان (Michigan) به دنیا آمد. آن کودک بعدها به تعمیر استادانه ساعت ها، ابداع و تأسیس “فوردگرایی” (تولید کالاهایی با قیمت پایین و در عین حال پرداخت دستمزد بالاتر و خوب برای کارکنان) پرداخت، و سپس امپراطوری ای را بر اساس خطوط مونتاژ و تولید انبوه برپا کرد. موفقیت هنری فورد (Henry Ford) تنها داستانی در یک کتاب تاریخ نیست. کاری که او انجام داد، مبتکی بر پایه شیوه های کارآمد و تاثیرگذار کسب و کار است. همه چیز از نحوه برخورد او با مشتریان تا مدیریت کارمندان، به ظهور شرکت فورد موتور (Ford Motor Company) کمک کرده است.
زمان زیادی از کسب و کاری که فورد راه انداخت می گذرد، اما استراتژی ها و درس هایی که از آن گرفته شده با دنیای کسب و کار امروز بسیار مرتبط و هماهنگ است.
“اگر از مردم می پرسیدم که چه می خواهند، آن ها در پاسخ می گفتند که از من اسب های سریع تری می خواهند!” هنری فورد
شناخت بازار هدف تان بسیار عمیق تر از دانستن اینکه آن ها چه می خواهند، است. فورد معتقد به ارائه راه حل به مشریان برای مشکلاتی بود که حتی آن ها از وجودشان مطلع نبودند.
هنری فورد می دانست که قصد دارد یک اتومبیل بسازد. با این حال، قبل از ساخت آن، تحقیقات گسترده ای را در مورد اینکه چه کسی آن را خریداری خواهد کرد، چقدر می تواند برای خرید آن هزینه کند، و اینکه از یک ماشین چه انتظاراتی دارد، انجام داد.
قبل از اینکه مدل T معرفی و مطرح شود، هنری فورد پیش از آن می دانست که بازار بزرگی از خریداران بالقوه را در اختیار دارد، چه ویژگی هایی آن ها را ترغیب به خرید می کند.
چگونه می توانید این کار را انجام دهید:
از تولید انبوه از طریق خط مونتاژ تا تلاش شخصی مقرون به صرفه، هنری فورد و شرکتش سکان داران کارآیی بودند.
خط مونتاژ به شرکت فورد موتور این امکان را داد تا اتومبیل ها را با سرعت بالایی تولید کند. برخورد فورد با کارکنانش به شرکت اجازه داد تا کارمندان را حفظ و کالای با کیفیت تولید کند. این دو عامل برای ایجاد راندمان نهایی تلفیق شدند.
هنگامی که هنری فورد در سال ۱۹۱۳ خط مونتاژ خود را در اولین کارخانه میشیگان معرفی کرد، تولید مدل T دو برابر شد. بدون استخدام نیروی کار اضافی یا کاهش کیفیت، این یک شاهکار بزرگ است!
بهبود عملکرد تولید این امکان را به فورد داد که به طور چشمگیری مقرون به صرفه بودن خودروی خود را افزایش دهد، کاهش قیمت از ۸۰۰ دلار به ۳۵۰ دلار و افزایش دستمزد کارکنان خود از ۲.۳۴ دلار به ۵ دلار در روز، بدون اینکه صدمه و آسیبی به نتیجه نهایی خود وارد کند.
چگونه می توانید این کار را انجام دهید:
“کیفیت به معنی انجام دادن درست کار است وقتی که هیچ کس آن را نگاه نمی کند و حواسش نیست.” هنری فورد
هنگامی که از محصول خود هیجان زده هستید، مشتاق یافتن خودتان برای راه اندازی آن آسان است. اما مشتاق و پرشور بودن، مستلزم همت و تلاش مستمر و زیاد است.
هنری فورد اصرار داشت که اگر قرار باشد نام او بر روی شرکت قرار گیرد، این برند با کیفیت بماند. او می خواست قبل فروش از اتومبیل های خود اطمینان %۱۰۰ داشته باشد.
شرکت فورد موتور تنها چند سال بعد از آغاز به کار خود، سومین تولید کننده خودرو بود.
چگونه می توانید این کار را انجام دهید:
“هیچ مشکل بزرگی وجود ندارد؛ تنها تعداد زیادی مشکل کوچک وجود دارد.”
مهم نیست که چه چیزی باشد، هیچ کاری واقعاً سخت نیست. هیچ کار بزرگی وجود ندارد که نشود به قطعات کوچکتر و قابل کنترل تری تقسیم شود.
به گفته هنری فورد: “هیچ مشکل بزرگی وجود ندارد؛ تنها تعداد زیادی مشکل کوچک وجود دارد.”
و این همان فلسفه ای است که وی توسط آن شرکت فورد موتور را اداره کرد.
هنری فورد به جای فکر کردن در مورد راه اندازی کل یک کسب و کار، هر بار یک مرحله را انجام می داد. ابتدا به توسعه محصول و سپس قیمت گذاری و پس از آن تبلیغات، بیندیشید.
چگونه می توانید این کار را انجام دهید:
“برای کارآفرین یک قانون وجود دارد و آن این است که: بهترین کیفیت ممکن کالا را با کمترین هزینه ممکن و با پرداخت بالاترین دستمزد ممکن، تهیه و ارائه دهید.” هنری فورد.
این یک کار بزرگ است. کارمندان خوشحال و راضی رسیدن به این مهم را بسیار آسان می سازند و راه های زیادی برای پیشبرد آن وجود دارد. به طور کلی، حقوق و دستمزد، فرهنگ سازمانی و احساس تعلق از فاکتورهای مهمی هستند که بر رضایت کارکنان تأثیر می گذارند. تقدیر سازمانی نیز باعث ایجاد انگیزه و الهام بخشی تیم و کسب و کار شما برای حرکت رو به جلو می شود.
ایجاد مشارکت و جذاب ساختن کار کارخانه، سخت و دشوار است. کاری که هنری فورد انجام داد، در زمان خودش بی سابقه بود؛ او حقوق کارکنان خود را دو برابر کرد.
تأثیر این کار دو برابر بود. بدیهی است کسب درآمد بیشتر باعث می شود کارمندان نسبت به رفتن به محل کار احساس رضایت بیشتری داشته باشند. همچنین به اکثر کارمندان هنری فورد این امکان را فراهم کرد که توانایی خرید یک خودروی فورد را داشته باشند که این امر باعث افزایش تعهد آن ها به کارشان شد.
چگونه می توانید این کار را انجام دهید:
هنری فورد به دنبال ایجاد تغییری مثبت و تاثیرگذار و بهبود زندگی مردم بود و اعتقاد داشت “تجارتی که تنها پول بسازد کسب و کار ضعیفی است.”. کارآفرینی به سبک فورد و درس هایی که می توانیم از هنری فورد و نحوه ای که شرکت فورد موتور را اداره کرد، بگیریم، سال هاست که محبوب باقی مانده است. مهم نیست که در کدام صنعت یا مرحله از کسب و کار قرار دارید و چه مدل کسب و کاری را انتخاب کرده اید، این ها درس های مهمی هستند که به شما کمک می کنند تا کسب و کار خود را برای بازار امروز بهینه سازید!