آموزش آنلاین و رسانه های اجتماعی

 ما در این مقاله ازنومانو به این می پردازیم که چگونه رسانه های اجتماعی می توانند یک فرایند آموزشی جدیدی را برای افزایش مشارکت فراگیران در محیط آموزش مجازی ایجاد کنند.

 

 رسانه های اجتماعی و نیاز به نوآوری تحول‌آفرین در آموزش و پرورش

همانطور که می دانیم فناوری چندین دهه است که تحولات عظیم و البته ظریفی را در تعلیم و تربیت ایجاد کرده است. اما این روز ها شیوع ویروس همه گیر کرونا نیاز جدی به نوآوری تحول‌آفرین را بیش از پیش رقم زده است. نوآوری تحول‌آفرین ( disruptive innovation) اصطلاحی تجاری است که توسط کلایتون کریستنسن ( Clayton Christensen) ابداع شده است. در این فرایند، یک محصول یا خدمت نخست در برنامه های ساده در سطوح پایین بازار ایجاد شده و سپس به صورت ناگهانی و بی امان به سمت سطوح بالاتر بازار روانه می شود و هدف آن جابه جا کردن رقبای خود است.

 در صنعت آموزش و پروزش نیز همچون صنعت های دیگر، پیشرفت های فناوری فرصت های مناسب و مداومی را به خصوص در آموزش مجازی برای این نوآوری به وجود آورده است. نواوری هایی مثلSchoology, Google Classroom Canvas Blackboard, و غیره. در روز های گذشته شاید این سیستم های آموزش مجازی صرفا یک ایده تخیلی به نظر می رسید، اما این روز ها سیستم های مدیریت آموزش آنلاین، به یک عنصر اصلی در آموزش تبدیل شده است و نیاز به مداد و کاغذ و وابستگی به کلاس های حضوری را از بین برده است، نمادهایی که در گذشته مترادف با آموزش و یادگیری بود.

 

 استفاده از برنامه های رسانه های اجتماعی برای ایجاد تحول در وضعیت موجود آموزش

از برنامه های رسانه ای اجتماعی مانند، توئیتر (Twitter)، اینستاگرام(Instagram)، فیسبوک ( Facebook) و تیک تک (TikTok) می توان برای ایجاد تحول در وضعیت کنونی آموزش و ایجاد انگیزه استفاده کرد. از  یک دیدگاه جدید می توان گفت که رسانه های اجتماعی فرصت های جدیدی را برای افزایش مشارکت فراگیران در یک محیط آموزش مجازی فراهم می آورد. رسانه های اجتماعی  یک تکنیک به روز و یک ابزار پشتیبانی آموزشی برای آموزش مجازی محسوب می شوند. صدایی که می تواند از طریق رسانه های اجتماعی به میلیون ها نفر در سراسر جهان پخش شده و فراگیران را به خود جلب و درگیر کند، در عصر امروز شگفت انگیز است.

 البته نباید فراموش کرد که رسانه های اجتماعی همچون توئیتر و تیک تک، جایگزین ساختار و استراتژی های آموزش نمی شوند. در عوض، در صورت استفاده خلاقانه و هدفمند از این رسانه ها، این سیستم ها می توانند آموزش را ارتقاء داده و باعث افزایش تعامل دانش آموزان و مدرسان شود. مهمتر از همه این ها این است که خلاقیت مسری است و می تواند از طریق روابط میان مدرس و فراگیر، به یکدیگر منتقل شود. ادغام بستر های رسانه های اجتماعی در یک محیط آموزش مجازی به صورت بالقوه می تواند خلاقیت و ایده پردازی را در مدرسین و فراگیران ایجاد کرده و موجب پیشبرد انگیزه و در عین حال پیشرفت مهارت های فکر کردن و حل مسئله شود.

استفاده مؤثر از رسانه اجتماعی در آموزش مجازی

با توجه به شرایط کنونی و رفتن به سمت آموزش مجازی، استفاده از انواع مختلف رسانه های اجتماعی، بدون شک یک ایده قابل توجه است چرا که تحقیقات نشان داده است، توجه دانش آموزان در هنگام آموزش مجازی کاهش می یابد. به همین دلیل است که فناوری یک رکن اساسی برای آموزش و یادگیری محسوب می شود. اما باید به خاطر داشته باشیم که میان پیدا کردن یک تعادل مناسب در استفاده از فناوری همچون رسانه های اجتماعی برای ارتقاء سطح تعامل فراگیران و مدرسین و ادامه دار بودن آموزش های با کیفیت، یک مرز مشترک وجود دارد.

از دیرباز مدرسین، تنها دروازه بانان اطلاعات بوده اند. اما امروزه اینترنت و رسانه های اجتماعی نیز در این حوزه وارد شده  و نقشی یافته اند. دسترسی آسان به اطلاعات نامحدود موجب شده است تا نقش مدرسان به سمت هدایت دانش آموزان سوق پیدا کند. در نتیجه توانایی آموزش و یادگیری آسان و انتقال آن به دانش آموزان، به یک فناوری آموزشی تبدیل شده است. تسهیل آموزش، بر خلاف منبع اصلی انتقال اطلاعات، مالکیت یادگیری دانش آموزان و یادگیری های شخصی و اختصاصی را نیز تقویت می کند.

در حقیقت ماهیت آموزش در این است که افراد چگونه برای خودشان فکر می کنند. یافتن روش های مناسب برای جلب توجه و انگیزه فراگیران، چالش های جدیدی را به وجود آورده است. همچنین نیاز به یک نواوری تحول آفرین در آموزش مجازی نیز بیش از پیش حس می شود تا بتوان آموزش مجازی را بیشتر از گذشته قابل رقابت کرد. استفاده از رسانه های اجتماعی برای دستیابی و آموزش های کوچک به فراگیران، می تواند مهارت جدیدی را در اختیار مدرسان قرار دهد، چرا که توجه به این موارد برای آموزش مجازی لازم و ضروری است.

مطالب مشابه

پیام بگذارید