تعیین هدف، فرایند تصمیم گیری درباره آنچه می خواهید به انجام برسانید و برنامه ریزی برای دستیابی به نتایج دلخواه تان است. برای کارآفرینان، تعیین هدف بخشی مهم در برنامه ریزی برای کسب و کار است.
برای اینکه هدف را به درستی انتخاب کنید، باید به غیر از تصمیم گیری در مورد کاری که می خواهید به انجام برسانید، کارهای دیگری نیز انجام دهید؛ همچنین باید در تحقق هر هدفی که تعیین کرده اید نیز تلاش کنید. برای بسیاری از افراد، بخش دوم از تعریف هدف گذاری است که مشکل ساز است. آن ها می دانند می خواهند چه کاری را انجام دهند و واقعاً دوست دارند در راستای تحقق آن تلاش کنند ولی در تهیه طرح و برنامه ای برای رسیدن به آن چه می خواهند، مشکل دارند.
همان دستورالعمل تعیین هدف و استراتژی هایی که برای اهداف کسب و کار کارآمد هستند و مؤثر واقع می شوند، برای اهداف شخصی نیز مؤثر خواهند بود. همچنین اتخاذ استراتژی های استفاده شده برای تعیین اهداف کسب و کار موفقیت بیشتری در دستیابی به اهداف شخصی برای شما به ارمغان می آورد.
اهداف کسب و کار اغلب به صورت سالانه تعیین می شوند و باید با اهداف بلند مدت شما همسو شوند. این اهداف باید در برنامه کاری شما و در صورت لزوم، در زمینه های خاصی مانند پیش بینی فروش لحاظ شوند.
در طی سال، ممکن است جلسات هفتگی، ماهانه یا فصلی را برای بررسی میزان پیشرفت خود در راستای دستیابی به هدف برنامه ریزی کنید. در هنگام تلاش برای دستیابی به هدف و پیمودن مسیر، بررسی نتایج ضروری است.
در پایان هر روز، باید دستاوردهای آن روز را مرور کنید و در مورد کارهایی که می خواهید روز بعد به انجام برسانید، فکر کنید. هر شب لیستی از کارهایی که روز بعد می خواهید انجام دهید تهیه کنید. این کار به شما کمک می کند تا در مسیر درست حرکت کنید.
فرقی نمی کند که این کار را در صبح انجام دهید یا شب، برنامه ریزی روزانه یک روش بسیار مؤثر و کارآمد است که کمک می کند کسب و کار شما به موفقیت بیشتری دست پیدا کند. بررسی مداوم اهداف و ارزیابی پیشرفت خود در دستیابی به آن ها شما را متمرکز و با انگیزه نگه می دارد.
یک راه آسان برای اطمینان از رسیدن به اهداف خود پیروی از روش SMART است. ویژگی های یک هدف SMART عبارت است از:
منبع: