راهکارهایی برای تعیین اهداف کسب و کار

تعیین هدف، فرایند تصمیم گیری درباره آنچه می خواهید به انجام برسانید و برنامه ریزی برای دستیابی به نتایج دلخواه تان است. برای کارآفرینان، تعیین هدف بخشی مهم در برنامه ریزی برای کسب و کار است.

برای اینکه هدف را به درستی انتخاب کنید، باید به غیر از تصمیم گیری در مورد کاری که می خواهید به انجام برسانید، کارهای دیگری نیز انجام دهید؛ همچنین باید در تحقق هر هدفی که تعیین کرده اید نیز تلاش کنید. برای بسیاری از افراد، بخش دوم از تعریف هدف گذاری است که مشکل ساز است. آن ها می دانند می خواهند چه کاری را انجام دهند و واقعاً دوست دارند در راستای تحقق آن تلاش کنند ولی در تهیه طرح و برنامه ای برای رسیدن به آن چه می خواهند، مشکل دارند.

 

تعیین اهداف شخصی و اهداف کسب و کار

همان دستورالعمل تعیین هدف و استراتژی هایی که برای اهداف کسب و کار کارآمد هستند و مؤثر واقع می شوند، برای اهداف شخصی نیز مؤثر خواهند بود. همچنین اتخاذ استراتژی های استفاده شده برای تعیین اهداف کسب و کار موفقیت بیشتری در دستیابی به اهداف شخصی برای شما به ارمغان می آورد.

اهداف کسب و کار اغلب به صورت سالانه تعیین می شوند و باید با اهداف بلند مدت شما همسو شوند. این اهداف باید در برنامه کاری شما و در صورت لزوم، در زمینه های خاصی مانند پیش بینی فروش لحاظ شوند.

در طی سال، ممکن است جلسات هفتگی، ماهانه یا فصلی را برای بررسی میزان پیشرفت خود در راستای دستیابی به هدف برنامه ریزی کنید. در هنگام تلاش برای دستیابی به هدف و پیمودن مسیر، بررسی نتایج ضروری است.

راهکارهایی برای تعیین اهداف کسب و کار

برنامه ریزی روزانه

در پایان هر روز، باید دستاوردهای آن روز را مرور کنید و در مورد کارهایی که می خواهید روز بعد به انجام برسانید، فکر کنید. هر شب لیستی از کارهایی که روز بعد می خواهید انجام دهید تهیه کنید. این کار به شما کمک می کند تا در مسیر درست حرکت کنید.

فرقی نمی کند که این کار را در صبح انجام دهید یا شب، برنامه ریزی روزانه یک روش بسیار مؤثر و کارآمد است که کمک می کند کسب و کار شما به موفقیت بیشتری دست پیدا کند. بررسی مداوم اهداف و ارزیابی پیشرفت خود در دستیابی به آن ها شما را متمرکز و با انگیزه نگه می دارد.

 

استفاده از روش SMART

یک راه آسان برای اطمینان از رسیدن به اهداف خود پیروی از روش SMART است. ویژگی های یک هدف SMART عبارت است از:

  • مشخص (Specific): به جای این که بگویید ” می خواهم امسال درآمد خود را افزایش دهم”، بگویید ” می خواهم امسال درآمد را ۳۰% افزایش دهم.”
  • قابل اندازه گیری (Measurable): “افزایش فروش” یا “کاهش بدهی” اهداف قابل اندازه گیری هستند. “بیشتر کار کردن” یا “افزایش رضایت شخصی” مبهم و ارزیابی شان دشوار است. نوشتن اهداف قابل اندازه گیری به شما کمک می کند تا تمرکز خود را حفظ کنید و ببینید در پایان دوره زمانی مشخص شده چقدر پیشرفت کرده اید.
  • دست یافتنی (Attainable): یک هدف باید چالش برانگیز اما دست یافتنی باشد. اگر کسب و کار شما شما یک کسب و کار کوچک و نوپا است، پیشی گرفتن از یک کسب و کار مطرح و بزرگ در فروش هدف منطقی ای نیست. شاید افزایش ۵ درصدی سهم بازار معقول باشد.
  • مرتبط (Relevant): اهداف باید با برنامه های بلند مدت شما مطابقت داشته باشند. اگر برنامه بلند مدت شما این است که کسب و کار شما سالانه ۲۰۰۰۰۰ دلار فروش داشته باشد، اهداف کوتاه مدت شما نیز باید در راستای دستیابی به این هدف تعیین شوند.
  • زمان بندی شده (Time-bound): بدون وجود یک بازه زمانی مشخص برای اهدافتان، نمی توان آن ها را به درستی ارزیابی کرد. یک هدف باید دارای محدودیت زمانی باشد (به عنوان مثال، “تا پایان سال می خواهم فروش را ۲۰ درصد افزایش دهم”.)

 

منبع:

www.thebalancesmb.com

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید