اهمیت توسعه و ایجاد خودآگاهی برای مدیریت زمان

با سرچ “مدیریت زمان” در گوگل، ممکن است متوجه بعضی از مضامین متداول مانند استفاده از تقویم، یادگیری “نه” گفتن، واگذاری امور به دیگران، تکنیک هایی مانند پیروی از اصل پارتو یا قانون ۲۰/۸۰، از بین بردن حواس پرتی ها، انجام مهمترین و دشوارترین کار در صبح و برنامه ریزی کردن از قبل، در نتایج سرچ خود شوید. مشکلات مدیریت زمان به دلیلی به مراتب واضح تر اتفاق می افتد؛ در واقع دلیل عدم موفقیت بسیاری از افراد در مدیریت زمان عدم خودآگاهی آن هاست.

به این تکنیک ها برای مدیریت زمان بارها و بارها اشاره شده است. مطمئناً بارها با این تکنیک های مفید مواجه شده اید. سؤال این است که آیا شما اقدامی برای اینکه این تکنیک ها را برای خود کنید انجام داده اید؟

اگر اعتقاد دارید که وقت و زمانی برای ورزش کردن، وقت گذراندن با دوستان خود یا استراحت کردن ندارید، پس وقت نخواهید داشت. مسأله نداشتن وقت نیست، موضوع این است که شما از زمانی که برای هر فعالیت صرف می کنید آگاه نیستید. می توانید برای دستیابی به تعادل مورد نظر خود بین کار و زندگی، کاری که انجام می دهید را ردیابی کنید. نداشتن وقت یک مشکل مربوط به آگاهی است.

آیا احساس می کنید برای کارهای غیر ضروری و نا کارآمد مانند جلسات بی هدف یا تماشای تلویزیون وقت زیادی را تلف می کنید؟ باز هم، این مشکل مربوط به آگاهی است.

کلید مدیریت زمان، خودآگاهی است.

 

دفتر وقایع روزانه

هنوز هم می توان از نوشتن در یک ژورنال یا قدردانی و سپاسگزاری کردن و یا نوشتن افکار خود روی کاغذ، لذت برد.

علاوه بر این، رویدادنگاری مزایای دیگری نیز دارد، از جمله افزایش ضریب هوشی، حضور ذهن و تمرکز. همچنین، می تواند باعث ایجاد خلاقیت، تقویت حافظه، تمرکز و تقویت مهارت های ارتباطی شود. همین طور می تواند به شما در دستیابی به اهداف خود و بهبود نظم تان کمک کند.

نوشتن وقایع روزانه همچنین می تواند به شما در کسب خودآگاهی بیشتر کمک کند. Tom Kuegler در پستی در مدیوم (Medium) ​​توضیح داد که دلیل این امر این است که رویدادنگاری:

  • به شما کمک می کند احساسات خود را کنترل کنید.
  • نشان می دهد کدامیک از استراتژی ها مؤثر و کدامیک نا کارآمد هستند.
  • به شما می آموزد که بیشتر در زمان حال حضور داشته و از آن لذت ببرید.
  • به گفته  Kuegler: “شما مکالمه ضبط شده  کاملی را با افکار و خاطرات خود خواهید داشت. نقاط ضعف و ایرادها را پیدا می کنید. فرصت ها را درک می کنید.”

به گفته دکتر Tasha Eurich، نیازی نیست هر روز بنویسید. اما، وقتی هر چند روز یک بار می نویسید، مطمئن شوید که نوشته هایتان صریح و واضح باشد. این بدان معناست که شما “عمیق ترین افکار و احساسات خود را می نویسید. شاید در مورد موضوعی بنویسید که تأثیر زیادی بر زندگی شما گذاشته است.” من تنها حدود ۲۰ دقیقه برای نوشتن وقت می گذارم.

اهمیت توسعه و ایجاد خودآگاهی برای مدیریت زمان

از دیگران بازخورد بخواهید.

 

در اوایل سفر کارآفرینی خود، به اندازه الان در نوشتن اعتماد به نفس نداشتم. برای هر جمله ای تأکید داشتم که آن را کامل و بی عیب بنویسم. نوشتن در ابتدا سخت و عذاب آور بود. هرگونه انتقادی  از بازدیدکنندگان و اطرافیانم را شخصاً طوری برداشت می کردم که انگار برعلیه مهارت نوشتاری من است.  من در نوشتن هیچ خود آگاهی نداشتم.

با این حال من به سرعت متوجه شدم که این افراد در تلاش نیستند نوشته‌های من را زیر سؤال ببرند. آن ها وقت با ارزش خود را برای ارائه انتقادی سازنده به من اختصاص می دادند تا من به نویسنده ای بهتر و تأثیرگذارتر تبدیل شوم. و حدس بزنید چه اتفاقی افتاد؟ هنگامی که نصیحت ها و مشاوره ها را پذیرفتم و آن ها را به کار بردم، مهارت خود را در نوشتن بهبود بخشیدم.

بدانید که درخواست برای گرفتن بازخورد آسان نیست. چه کسی می خواهد بداند ایرادات و کاستی هایش چیست؟ با گوش دادن به دیگران می توانید رشد شخصی و حرفه ای سریع تری داشته باشید. گوش دادن به دیگران مسیری کوتاه تر برای خودآگاهی است.

  • با کم شروع کنید. در مورد چیزی که به شما در پیشرفت کمک می کند، بازخورد بخواهید.
  • تنها از افرادی که به آن ها اعتماد دارید درخواست بازخورد کنید.
  • هیچ بازخوردی راجع به هیچ موضوعی را به خود نگیرید. به خاطر داشته باشید که بازخورد ابزاری است که به شما در شناسایی نقاط ضعف کمک می کند تا بتوانید آن ها را تقویت کنید.

 

مراقبه کنید.

مدیتیشن یا مراقبه دارای مزایایی مانند کاهش استرس و اضطراب و تقویت حافظه است. همچنین می تواند شما را مهربان تر و خوش اخلاق تر کند، عادت های ناسالم را متوقف کند و فشار خون را کاهش دهد. آیا می دانستید که تفکر و مراقبه می تواند موجب خودآگاهی بیشتر شما شود؟

به گفته  دکتر Matthew Thorpe: “برخی از انواع مراقبه می تواند به شما در درک بهتر از خودتان کمک کند و به شما کمک کند تا به بهترین خودتان تبدیل شوید.”

دکتر Thorpe می گوید: “به عنوان مثال، مراقبه تفحص خویش به وضوح قصد دارد به شما کمک کند درک بهتری از خود و چگونگی ارتباط تان با اطرافیان داشته باشید.”

 

مهارت های تصمیم گیری شهودی را توسعه دهید.

این چه ارتباطی با خودآگاهی دارد؟ خب، با تکیه بر شهود خود، شما به تجربیات و دانش گذشته تان تکیه می کنید تا بتوانید به سرعت تصمیم های مطمئنی بگیرید. یادگیری اتخاذ تصمیم های سریع و دقیق چیزی است که می توانید توسعه دهید.

 

محدودیت های خود را محک بزنید.

از کنج راحتی خود خارج شوید و چیزهای جدید را تجربه و امتحان کنید. ببینید چند مایل می توانید بدوید یا چه مدت می توانید روی یک وظیفه بدون استراحت کار کنید. به جایی که متنفرید و جایی که دوست دارید، بروید. فیلمی را که از آن متنفر هستید و فیلمی که از آن لذت می برید، را ببینید. دید خود را در مورد یک شخص تنها با متفاوت فکر کردن درباره او تغییر دهید.

اجازه ندهید که چیزی در زندگی شما ترسناک یا طاقت فرسا باشد. هرچه از خودآگاهی بیشتری برخوردار شوید مهارت مدیریت زمان شما نیز بهبود می یابد. درباره خودتان اطلاعات بیشتری کسب کنید و موانعی که شما را عقب نگه داشته از میان بردارید.

مطالب مشابه

پیام بگذارید